Educação de jovens e adultos – uma educação da resistência

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644469524

Keywords:

: Educaeducation for Young and adults

Abstract

This rehearsal has as a goal the accomplishment of an investigation about the history of  education of youngs and adults (EJA) linked to the processes of creation of rights in Brazil, especially the political rights and the civil rights, the right to vote and to education, configuring a qualitative, documental and bibliographical research. In this trajectory, the Brazilian legislation has been analyzed in order to check the directives about the education of Young and adults. In order to auxiliate the analysis of this content, this study has been based on the Works of Poubel Pinho e Carmo (2017), Pierro (2008), Leite (2013), Feitosa (2012, 1999), Carneiro (2018) e Freire (2005, 1979). The results were verified in the process of the brazilian constitution as a modern national state. The right to education has been transformed into a field of struggle and resistance for those who have Always had their citizenship denied as a consequence of social conditions without full access to school. The constitution of 1988 and the LDB of 1996 are considered a victory concerning the acknowledgement and regulamentations of EJA as a modality of teaching. The Works of social movements and Paulo Freire have been emphasized as a way for literacy and has also brought a consciousness to the workers about their own condition  in a divided society of social groups.

Author Biographies

Lara Nascimento Dias de Souza, Secretaria de Educação do Estado do Ceará

É bacharel em Geografia pela Universidade Federal do Ceará (2018) e licenciada em Geografia pela Universidade Federal do Ceará (2020). Tem experiência na área de Geografia Humana, com ênfase em Ensino de Geografia e professora do ensino básico do Estado do Ceará.

Maria Edivani Silva Barbosa, Federal University of Ceará

Possui Doutorado em Educação Brasileira pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará-UFC (2014), Licenciatura Plena em Ciências Sociais pela Fundação Universidade Regional do Rio Grande do Norte (1991), Licenciatura Plena em Geografia pela UFC (2001) e Bacharelado em Geografia/UFC (2003); Mestrado em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (2004). Professora Adjunta do curso de Geografia/Licenciatura da Universidade Federa. 

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Published

2024-01-08

How to Cite

Souza, L. N. D. de, & Barbosa, M. E. S. (2024). Educação de jovens e adultos – uma educação da resistência. Education, 49(1), e1/ 1–24. https://doi.org/10.5902/1984644469524