Educational policies and the acting of Social Organizations an analysis of the Literacy 360º Program in the Perspective of the full time Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644469497

Keywords:

Educational Policy for Literacy; Social Organization; Public-private relationship in Education.

Abstract

This text aims to understand the configuration of the proposal denominated Literacy 360° from the perspective of the full time Education, originated from the Instituto Ayrton Senna Social Organization, in order to analyze its role in the Brazilian public Basic Education. This is the result of a qualitative, exploratory, bibliographic and documentary research, which is based on a critical and contextualized conception, through an analysis coupled to economic, historical and political issues. The results of this elaboration showed that Social Organizations (OS) act in accordance with the legislations historically approved in Brazil, especially from the 1990s. The aforementioned Social Organizations operate in localized Brazilian regions in a focused way and assume the responsibility of forming literate students, under ideals of an education that is based on socio-emotional training for the resilient performance of the subject in the market society, thus ensuring the accumulation of capital and the hegemonic precepts.

Author Biographies

Lucilene Amarante, State University of Maringá

Professora da Rede Pública de Ensino de Sarandi – PR. Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) – Maringá, PR – Brasil. Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá, PR, BRASIL. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação (GEPEFI/UEM).  E– mail  lucileneamarante@otmail.com

Paula Gonçalves Felício, State University of Maringá

Professora da Rede Privada de Maringá – PR. Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) – Maringá, PR – Brasil. Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação (GEPEFI/UEM). E–mail:  paulag_f@outlook.com

 

 

Jani Alves da Silva Moreira, State University of Maringá

Possui Doutorado (2012) em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Realizou estágio de doutoramento sanduíche financiado pela CAPES/PSDE, no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Tem Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), financiado pela CAPES, com estágio Pós-Doutoral na Universidad de Salamanca, na Espanha, financiado pela Fundação Araucária. Atualmente é Professora Associada do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UEM, onde atua na Linha de Pesquisa Políticas e Gestão em Educação orientando alunos no Mestrado e Doutorado. 

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Published

2023-08-22

How to Cite

Amarante, L., Felício, P. G. ., & Moreira, J. A. da S. . (2023). Educational policies and the acting of Social Organizations an analysis of the Literacy 360º Program in the Perspective of the full time Education . Education, 48(1), e94/1–27. https://doi.org/10.5902/1984644469497