The secondary education in the gazeta do norte newspaper: analyses by abgar renault in 1955
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644468571Keywords:
History of Education, Abgar Renault, Secondary school, Gazeta do Norte newspaperAbstract
This article presents aspects of the history of education and fills gaps related to the Secondary Education, focusing on issues and problems located in the north of the State of Minas Gerais. The objective of this study is to analyze professor Abgar Renault’s statements about Secondary Education, published in the newspaper Gazeta do Norte in Montes Claros-MG, in the 1950s and 1960s. The choice is due to the importance of this educator, whose academic work goes beyond the limits of Minas Gerais and Brazil. A historiographical research was carried out, in which Gazeta do Norte newspaper was taken as the document. Publications from Escola Secundária and Revista de Ensino (Minas Gerais) magazines were also considered, to capture the synchrony of the regional movement with the discussions that took place throughout Brazil. It was found that, for professor Abgar Renault, the problems of Secondary Education were considered as symptom of a crisis experienced by Brazilian education, in which the unplanned expansion of enrollments was allied to the lack of qualified teachers. The problems discussed at the local level reflect broader issues of education in Brazil
References
ABL – Academia Brasileira de Letras. Biografia – Abgar Renault. Site atualizado em 16/05/2017. Disponível em https://www.academia.org.br/academicos/abgar-renault/biografia Acesso em 6 de agosto de 2021.
ABREU, Geysa Spitz Alcoforado de; MINHOTO, Maria Angélica Pedra. Política de admissão ao ginásio (1931-1945): conteúdos e forma revelam segmentação do primário. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.46, p. 107-118, jun. 2012. Disponível em https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/download/8640074/7633/10628 Acesso em 21 de outubro de 2021.
ABREU, Jayme. A Educação Secundária no Brasil: (Ensaio de identificação de suas características principais). R. bras. Est. pedag., Brasília, v. 86, n. 212, p. 39-84, jan./abr. 2005. Disponível em http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/2936/2671 acesso em 10 de agosto de 2021
ARRIADA, Eduardo. A educação secundária na Província de São Pedro do Rio Grande do Sul: a desoficialização do ensino público. Porto Alegre - RS: PUCRS, 2007 (Tese) Doutorado em Educação.
BRASIL. Presidência da República. Lei N. 13.415. Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. 16 de fevereiro de 2017. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm Acesso em 22 de outubro de 2021.
BRASIL. Presidência da República. Lei N. 9394. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 20 de dezembro de 1996. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em 22 de outubro de 2021.
BRASIL. Decreto-lei nº 8777 de 22/01/1946 / PE - Poder Executivo Federal
(D.O.U. 24/01/1946). Dispõe sôbre o registro definitivo de professôres de ensino secundário no MEC. Disponível em https://www.diariodasleis.com.br/legislacao/federal/122224-dispoe-sobre-o-registro-definitivo-de-professores-de-ensino-secundario-no-ministerio-da-educacao-e-saude.html Acesso em 4 de agosto de 2021
BRAGHINI, Katya Mitsuko Zuquim. O ensino secundário brasileiro na década de 1950 e a questão da qualidade do ensino. PUCSP. São Paulo (Dissertação) Mestrado em Educação. 2005. Disponível em https://sapientia.pucsp.br/bitstream/handle/10277/1/KatyaBraghini.pdf. Acesso em 5 de agosto de 2021
DALLABRIDA, Norberto. A reforma Francisco Campos e a modernização nacionalizada do ensino secundário. Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 2, p. 185-191, maio/ago. 2009. Disponível em https://revistaseletronicas.pucrs.br. Acesso em 10 de agosto de 2021
CARDOSO, Fernando Henrique; WINTER Brian. O Improvável Presidente do Brasil: Recordações. São Paulo: Civilização Brasileira, 2013
NUNES, Clarice. O “velho” e “bom” ensino secundário: momentos decisivos. Revista Brasileira de Educação. Mai/Jun/Jul/Ago. Nº 14. 2000. Disponível em https://www.scielo.br/j/rbedu/a/pY5CvzLSCLPRNy7XpZ7x6WR/?format=pdf&lang=pt Acesso em 19 de outubro de 2021.
REIS, Davi P. Aarão. Os cursos da Cades. REVISTA ESCOLA SECUNDARIA. Revista da campanha de aperfeiçoamento de difusão do ensino secundário (CADES). Ministério da Educação e Cultura: Rio de Janeiro. N. 13, junho de 1960. (p.12-14)
RENAULT, Abgar. A crize do ensino – aspecto da crize geral do Brasil. JORNAL GAZETA DO NORTE. Ano XXXVI. N. 2258. 20 de janeiro de 1955a. Acervo do CPDOR/Unimontes.
RENAULT, Abgar. A crise do ensino II. JORNAL GAZETA DO NORTE. Ano XXXVI. N. 2263. 13 de fevereiro de 1955b. Acervo do CPDOR/Unimontes.
RENAULT, Abgar. A crise do ensino III. JORNAL GAZETA DO NORTE. Ano XXXVI. N. 2264. 17 de fevereiro de 1955c. Acervo do CPDOR/Unimontes.
RENAULT, Abgar. A crise do ensino IV.JORNAL GAZETA DO NORTE. Ano XXXVI. N. 2265. 20 de fevereiro de 1955d. Acervo do CPDOR/Unimontes.
RENAULT, Abgar. A crise do ensino VI. JORNAL GAZETA DO NORTE. Ano XXXVI. N. 2271. 17 de março de 1955e. Acervo do CPDOR/Unimontes.
RENAULT, Abgar. A crise do ensino VII. JORNAL GAZETA DO NORTE. Ano XXXVI. Março de 1955f. Acervo do CPDOR/Unimontes.
RENAULT, Abgar. A crise do ensino VIII. JORNAL GAZETA DO NORTE. Ano XXXVI. N.2274. 24 de março de 1955g. Acervo do CPDOR/Unimontes.
RENAULT, Abgar. A crise do ensino IX. JORNAL GAZETA DO NORTE. Ano XXXVI. 31 de março de 1955 h. Acervo do CPDOR/Unimontes.
RENAULT, Abgar. A crise do ensino XI. JORNAL GAZETA DO NORTE. Ano XXXVI. Abril de 1955 i. Acervo do CPDOR/Unimontes.
RENAULT, Abgar. A escola secundária de ontem e a escola secundária de hoje. REVISTA DO ENSINO. Minas Gerais. V. 210. 1961.(p.33-46)
ROSA, Fabiana Teixeira; DALLABRIDA, Norberto. ENSINO SECUNDÁRIO BRASILEIRO NA REVISTA BRASILEIRA DE ESTUDOS PEDAGÓGICOS (1956-1961). VIII Colóquio “Ensino Médio, História e Cidadania”. Florianópolis (SC) – 2013. ISSN 2236-7977. Disponível em https://www.revistas.udesc.br › article › view
SCHARTZMAN, Simon; BOMENY, Maria Helena Bousquet; COSTA, Vanda Maria Ribeiro. Tempos de Capanema. São Paulo: Paz e Terra/Fundação Getúlio Vargas, 2000
SILVA, Geraldo Bastos. A educação secundária: perspectiva histórica e teórica. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1969.
VELOSO, Geisa Magela. Imprensa e Escola Normal: representações de progresso e civilização na produção de um imaginário social - 1918-1938, Rev. Bras. Educ. 14 (42) • Dez 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/N5hCw6Zrc9mDYW98ySvG3Px/abstract/?lang=pt# Acesso em 6 de agosto de 2021.
ZOTTI, Solange Aparecida. O ensino secundário no império brasileiro: considerações sobre a função social e o currículo do Colégio D. Pedro II. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.18, p. 29 - 44, jun. 2005 - ISSN: 1676-2584
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)