Literary workshops: comprehension strategies as a possibility for the formation of reading attitudes in childhood

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644468517

Keywords:

Reading Strategies, Early Childhood Education, Formation of reader attitudes

Abstract

This article seeks to present the results of an intervention proposal in comprehension strategies, focusing on the “Inferences” strategy for Early Childhood Education. The results are the result of a Stricto Sensu (Doctoral) Graduate Studies in Education research, which aimed to understand the possibilities of reading strategies for forming reading attitudes from childhood to develop mediated practices, boosting the formation of the small reader in Early Childhood Education. Thirty-six children from two classes of Early Childhood Education (Pre II), with an average age of 5 and 6 years, participated in the research. One group (16 children) constituted the control group, and the other group (20 children), the intervention group, participated in literary workshops. The research went through the following phases: initial evaluation of comprehension strategies, literary workshops and final evaluation of comprehension strategies. The set of workshops entitled “Little Reader” had as theoretical support an approach to teaching American reading strategies. The results were presented, articulating the qualitative and quantitative dimensions in the search for a dynamic interrelationship. The results point to the benefits of interaction with literary books and the organization of shared reading situations in Kindergarten, in which the child can appropriate and internalize initial elements for later full and individual use of reading. Thus, it is up to the school to create conditions for children to experience reading meaningfully and use their developing reading attitudes.

Author Biographies

Geuciane Felipe Guerim Fernandes, Londrina State University

Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Londrina, Programa de Pós Graduação em Educação, Londrina - PR, Brasil. Professora colaboradora na Universidade do Norte do Paraná, Curso de Pedagogia, Cornélio - PR, Brasil.

Katia Luciane de Katia Oliveira, Londrina State University

Doutorado em Psicologia, Desenvolvimento Humano e Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Professora Associada do Departamento de Psicologia e Psicanálise, do Programa de Pós-graduação  em  Psicologia  (na  função  de  coordenadora)  e  do Programa  de  Pós-graduação  em  Educação da Universidade Estadual de Londrina.

References

ARENA, D. B. O ensino da ação de ler e suas contradições. Ensino em Revista, Uberlândia, v.17, n.1, p. 237-247, jan./jun.2010a. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/8193/5210. Acesso em: 12 jun. 2017.

ARENA, D. B. A literatura infantil como produção cultural e como instrumento de iniciação da criança no mundo da cultura escrita. In: SOUZA, R. J. de. et al (orgs.). Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado das Letras, 2010b. p. 13-44.

BARONE, D. M. Children's literature in the classroom: Engaging lifelong readers. Guilford Press, 2011.

BORUCHOVITCH, Evely. Estratégias de aprendizagem e desempenho escolar: considerações para a prática educacional. Psicologia: reflexão e crítica, v. 12, n. 2, p. 361-376, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Parecer nº 20/2009. Discute as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil Brasília, DF, 11 de novembro de 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12745:ceb-2009&catid=323:orgaos-vinculados. Acesso em: 20 fev. 2019.

CHARTRAND, L. O monstro que adorava ler. São Paulo: Edições SM, 2015.

FLORIDA, K-12 Reading Endorsement REESOL Bundle Inservice Training – Comprehension. Just Read, Florida! Florida, 2002. Disponível em: https://literacyleader.com/sites/default/files/Just%20Read%20Florida%20-%20Comprehension%20-%20Handouts.pdf. Acesso em: 15 dez. 2020.

FOUCAMBERT, J. A leitura em questão. Trad. Bruno Charles Mafre. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

GIROTTO, C. G. G. S. Celebrando possibilidades leitoras: as crianças necessitam, podem e apreciam ler já desde a pequena infância. Revista Brasileira de Alfabetização, Vitória, v. 1, n. 4, jul./dez. 2016b.

GRIFFITH, P. L.; RUAN, J. What is metacognition and what should be its role in literacy instruction? In ISRAEL, S. E., BLOCK, C. C; Bauserman, K. L; KINNUCAN-WELSCH, K. (Eds.). Metacognition in literacy learning: Theory, assessment, instruction, and professional development (pp. 3-18). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 2008, p. 3-18.

HARVEY, S.; GOUDVIS, A. Strategies that work. Teaching comprehension for undderstanding, engagement and builndg knowledge. USA: Stenhouse Publishers & Pembroke Publishers, 2017.

KEENE, E.O.; S. ZIMMERMANN. Mosaic of Thought: The Power of Comprehension Strategy Instruction. Portsmouth NH: Heinemann, 2007.

KLEIMAN, A. G. de. Leitura: Teoria e Prática. 9 ed. Campinas: Pontes. 2002.

MCLAUGHLIN, M. Guide comprehension in the primary grade. International Reading Association, 2003.

MEIRELES. C. As palavras voam. 2 ed. Organização Bartolomeu Campos de Queiróz. São Paulo: Global Editora, 2013.

MOREIRA, A. E. da C; OLIVEIRA, K. L. de.; SCACCHETTI, F. A. P. O processo de ensino e aprendizagem em questão: implicações metodológicas e motivacionais. Educação unisinos, v. 20, n. 1, p. 106-116, 2016.

PASQUALINI, J. C. Contribuição ao debate sobre o problema da preparação para a escola de ensino fundamental na educação infantil. Teoria e Prática da Educação, v. 17, n. 3, p. 93-106, 2014.

PEARSON, P. D.; ROEHLER, L.; DOLE, J.; DUFFY, G. Developing expertise in reading comprehension. In. SAMUELS, S.J.; FARSTRUP, A.E. (Eds.), What research has to say about reading instruction, 2 ed., p. 145–199). Newark, DE: International Reading Association, 1992.

PORTILHO, E.; DREHER, S A. S. Categorias metacognitivas como subsídio à

prática pedagógica. Educação e Pesquisa, v. 38, p. 181-196, 2012.

PRESSLEY, M. Metacognition and self-regulated comprehension. In A. E. Farstrup, & S. J. Samuel (Eds.), What research has to say about reading instruction, 3 ed., p. 291-309). Newark: International Reading Association, 2002.

RANDI, J., GRIGORENKO, E. L.; STERNBERG, R. J. Revisiting definitions of reading comprehension: Just what is reading comprehension anyway? In. ISRAEL, S. E., BLOCK, C. C; Bauserman, K. L; KINNUCAN-WELSCH, K. (Eds.), Metacognition in literacy learning: Theory, assessment, instruction and professional development. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. 2008. p. 19-39.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Trad. Claudia Schilling. 6 ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2012.

VALIENGO, A.; SOUZA, S. P. de. O mundo do faz de conta e os livros: a criança de 3 a 6 anos. In: GIROTTO, C. G. G S; SOUZA, R. J. de. (orgs). Literatura e Educação Infantil: livros, imagens e prática de leitura. Campinas: Mercado de Letras, 2016, p. 103-130.

VOSNIADOU, S., PEARSON, P. D.; ROGERS, T. What causes children's failures to detectinconsistencies in text? Representation versus comparison difficulties. Journal of EducationalPsychology, v.80, p. 27-39. 1988.

WEBB, S. Viviana, a rainha do pijama. Tradução de Luciano Vieira Machado. São Paulo: Salamandra, 2016.

Published

2023-06-20

How to Cite

Fernandes, G. F. G., & Oliveira, K. L. de K. (2023). Literary workshops: comprehension strategies as a possibility for the formation of reading attitudes in childhood. Education, 48(1), e58/1–27. https://doi.org/10.5902/1984644468517