Weaving some reasons for the use of Creative Insubordination as a resistance action in the initial formation of the mathematics teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644468467

Keywords:

Math educator, Initial formation, conflicts, tensions

Abstract

This study historically identifies, in the trajectory of consolidation of Mathematics Education, some conflicts and tensions between mathematics teachers regarding the recognition and demarcation of a field of formation and research. So, in facing conflicts and tensions, there is a need to generate actions as a form of resistance to defend the professional and academic space. In this sense, this article highlights part of a doctoral research and aims to present the reasons and the role of Creative Insubordination as an action of resistance in the initial training of mathematics teachers. It seeks to discuss the resistance to the field of Mathematics Education. As a guiding question, it chooses: what are the reasons and the role of the use of Creative Insubordination as an action of resistance? In this perspective, this research is of a qualitative nature with bibliographic studies regarding the concepts of Creative Insubordination and the scientific field, as well as their relations with resistance actions in Education. The results are initial. This study points out that Creative Insubordination actions can help improve training and, consequently, Mathematics Teaching. Indicates this discussion to strengthen, recognize and legitimize the training field of future mathematics teachers.

Author Biographies

Wguineuma Pereira Avelino Cardoso, Federal University of Rio Grande do Norte

Professora de Matemática no Instituto de Educação Superior Presidente Kennedy (IFESP-Kennedy/RN). Coordenadora de Estensão do IFESP. Mestra em Ensino de Matemática e Ciências, doutoranda no PPGECM/UFRN.

Liliane dos Santos Gutierre, Federal University of Rio Grande do Norte

Pós-doutora pela UNESP/Rio Claro/PPGE (2015). Possui Doutorado (2008) e Mestrado (2003) em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGED/UFRN); possui graduação em Matemática Licenciatura Plena (1992) e Pedagogia (2016) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atualmente é professora adjunto IV do Departamento de Matemática da UFRN, professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática da UFRN (PPGECNM), líder do Grupo Potiguar de Estudos e Pesquisas em História da Educação Matemática da UFRN (GPEP), Coordenadora de Formação para Docentes da Pró-Reitoria de Pós-Graduação da UFRN (PPG/UFRN). Foi diretora da Sociedade Brasileira de Educação Matemática do RN (SBEM-RN/gestão 2009-2012). Atuou como Professora da EAD/SEDIS/UFRN. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: História da Educação Matemática, História da Matemática e Formação de Professores. Foi coordenadora do Curso de Licenciatura Plena em Ciências - Habilitação Matemática do Instituto de Educação Superior Presidente Kennedy(2005-2006). Foi Coordenadora da Especialização (Pós-Graduação Lato Sensu) em Educação Matemática para o Ensino Fundamental (anos finais) e Ensino Médio do Instituto de Educação Superior Presidente Kennedy ( IFESP) (2007-2008). (Texto informado pelo autor)

References

ALGEBAILE, Eveline; TIRIBA, Lia; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. Prefácio. In.: AFFONSO, Claudia; FERNANDES, Claudio; FRIGOTTO, Gaudêncio; MAGALHÃES, Jonas; MOREIRA, Valéria; NEPOMUCENO, Vera. Trabalho docente sob fogo cruzado II. 1. ed. - Rio de Janeiro : UERJ, LPP, 2021.

BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BOURDIEU, Pierre. Pierre Bourdieu: Sociologia. São Paulo : Ática, 1983.

CAPINHA, Graça. Centro de Estudos Sociais: Dicionário das crises e das alternativas. Universidade de Coimbra: Edições Almedina S/A, 2012.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Armadilha da Mesmice em Educação Matemática. Bolema, São Paulo, Rio Claro, v. 18, n. 24, set. 2005.

D'AMBROSIO, Beatriz Silva. Dinâmica e as Consequências do Movimento da Matemática Moderna na Educação Matemática do Brasil. 1ª ed. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2017. Coleção Insubordinação Criativa.

D'AMBROSIO, Beatriz Silva; LOPES, Celi Espasandin. Insubordinação Criativa: um convite à reinvenção do educador matemático. Bolema, Rio Claro , v. 29, n. 51, p. 1- 17, abr.2015a.

D'AMBROSIO, Beatriz Silva; LOPES, Celi Espasandin. Ousadia Criativa nas Práticas de Educadores Matemáticos. 1ª ed. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2015b. Coleção Insubordinação Criativa.

D'AMBROSIO, Beatriz Silva; LOPES, Celi Espasandin. Trajetórias Profissionais de Educadoras Matemáticas. 1ª ed. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2014. Coleção Insubordinação Criativa.

D'AMBROSIO, Beatriz Silva; LOPES, Celi Espasandin. Vertentes da Subversão na Produção Científica em Educação Matemática. 1ª ed. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2015c. Coleção Insubordinação Criativa.

DELGADO, Lucília de Almeida Neves; FERREIRA, Marieta de Moraes. História do tempo presente e ensino de História. Revista História Hoje, v. 2, nº 4, p. 19-34, 2013.

DIAS, André Luís Mattedi. Da bossa dasalge matemáticas à educação matemática: defendendo uma jurisdição profissional. História & Educação Matemática, Rio Claro: Sociedade Brasileira de História da Matemática, v. 2, nº 2, p. 191-221. 2002.

DORIER, Jean-Luc. The development of mathematics education as an academic field. In: MENGHINI, M.; FURINGHETTI, F; GIACARDI, L; ARZARELLO, L. The first century of the International Commission on Mathematical Instruction (1908-2008): Reflecting and shaping the world of mathematics education. Roma (Italy): Istituto Della Enciclopedia Italiana, 2008. p. 40-46.

FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Ed. Paz e Terra LTDA, 1967.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. Coleção Leitura.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um encontro com a pedagogia do oprimido. saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. SHOR, Ira. Medo e Ousadia: O cotidiano do Professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FURINGHETTI, Fulvia; MATOS, José Manuel; MENGHINI, Marta. From Mathematics and Education to Mathematics Education. In.: CLEMENTS, M. A.; BISHOP, Alan J.; KEITEL, Christine; KILPATRICK, Jeremy; LEUNG, Frederick K. S. Third International Handbook of Mathematics Education. Springer International Handbooks of Education. Vol 27. 2013.

GIROUX, Henry. Teoria Crítica e Resistência em Educação: Para além das teorias de reprodução. Petrópolis: Vozes, 1986.

GONÇALVES JÚNIOR, Marcos A. Narrativas sobre o Estágio da Licenciatura em Matemática: Perscrutações sobre si. ed. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2016. Coleção Insubordinação Criativa.

GUIA, Daniella Assemany da. Insubordinação Criativa, Auto(Trans)Formação e Conexões Matemáticas: Engendrando Saberes na Autoformação de Professores Portugueses. Doutoramento em Ensino e Divulgação das Ciências - Faculdade de Ciências: Universidade do Porto, 2020.

KILPATRICK, J. Ficando estacas: uma tentativa de demarcar a educação matemática como campo profissional científico, p.99-120. Zetetiké, Campinas, SP, v. 4, n. 1, out. 1996.

LOPES, Celi Espasandin; PERES, Gilmer Jacinto.; GRANDO, Regina Célia. Os percursos da Insubordinação Criativa nas pesquisas socializadas no ICOCIME. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 8, n. 4, 11, 2017. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1512. Acesso em: 24 set. 2021.

LOPES, Celi Espasandin; FERREIRA, Fernanda Aparecida. Insubordinação Criativa nas Diversas e Múltiplas Pesquisas em Educação Matemática. Revista Internacional De Pesquisa Em Educação Matemática, 9(3), 5-9, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.37001/ripem.v9i3.2364. Acesso em: 24 set 2021.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo : Atlas 2003.

MATOS, José Manuel. Prefácio: História da Educação Matemática e Educação Matemática. In.: SILVA, Maria Célia Leme da; PINTO, Thiago Pedro (orgs.). História da Educação Matemática e Formação de Professores: Aproximações Possíveis. São Paulo: Livraria da Física, 2020.

MIGUEL, A. et al. A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização. Revista Brasileira de Educação, n. 27, p. 70-93, 2004.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.); DESLANDES, Suely Ferreira. NETO, Otávio Cruz. Pesquisa social. 27. ed. Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2002.

PONTE, João Pedro da. Concepções dos Professores de Matemática e Processos de Formação. Universidade de Lisboa. Educação matemática: Temas de investigação. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional. 1992. Disponível em: http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/jponte/docs-pt/92-Ponte(Ericeira).pdf. Acesso em: 02 mai 2021.

Skovsmose, Ole. An Invitation to Critical Mathematics Education. Rotterdam: Sense Publishers. 2011.

VIANNA, Carlos Roberto; MIGUEL, Antonio. Vidas e circunstâncias na educação matemática. 2000. Tese de Doutorado - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

Published

2023-10-06

How to Cite

Cardoso, W. P. A., & Gutierre, L. dos S. (2023). Weaving some reasons for the use of Creative Insubordination as a resistance action in the initial formation of the mathematics teacher. Education, 48(1), e117/1–26. https://doi.org/10.5902/1984644468467