University Teacher Training in the Amazon: Decoloniality and Emancipation of Indigenous Peoples

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644468344

Keywords:

Teacher training, University., Indian people, Decoloniality, Amazons

Abstract

The article is an excerpt from a doctoral research in progress at the Graduate Program in Education at the Federal University of Amazonas. Two central questions motivated us to ask: what is the importance of teacher education in view of the Amazon's pluriversity in the university? How do you see the role of decolonization in the educational sphere in relation to indigenous peoples who are part of the university dynamics? We discuss the multifactorial challenges in this scenario, raising, in current times, to understand them as an exercise of continuous reflection, which imposes on us an always critical reading in the investigation and problematization around teacher reflexivity in the face of formative praxis questioning the remnants of colonization in the university educational context, seeking greater openness to decolonization with the indigenous peoples of the Amazon and as Amazonian trainers. In this way, academic training for Amazonian subjects, such as indigenous peoples, goes from being uncomfortable, from what to do, from insecurity, from invisibility to the correlation of pedagogical political forces, where the institution and the instituted in the midst of dialogue with these subjects become aware of their differences.

Author Biographies

Rita Floramar Fernandes Santos, Federal University of Amazonas

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas (2002), graduação em Graduação em Pedagogia- Complementação de Habilitação pela Universidade Federal do Amazonas (2003) e mestrado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (2008). Atualmente é doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas. É professora assistente da Universidade Federal do Amazonas.

Waldir Ferreira de Abreu, Federal University of Para

Pós-Doutor em Ciências da Educação - UC/Brasil-Espanha (2013), Doutor em Ciências Humanas e Educação pela PUC-Rio (2010), Mestre em Educação e Políticas Públicas pela Universidade Federal do Pará (2002), fez Especialização em Educação Especial ( 1998 ) e Especialização em Serviço Social na Gestão das Políticas Sociais( 1999 ) pela Universidade Federal do Pará, possui graduação em Pedagogia ( 1993 ) e Licenciatura em Educação Especial ( 1996 ) pela Universidade do Estado do Pará / UEPA. Estudou Teologia no Instituto de Ciências Religiosas da Arquidiocese de Fortaleza / ICRE-FAFIFOR ( 1986 a 1989 ) e Filosofia na Universidade Federal do Pará/UFPA ( 1996 a 1999 ). Professor Associado III da Universidade Federal do Pará, Pesquisador Produtividade CNPq - PQ2, Coordenador/Vice-Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação -PPGED/ICED/UFPA (2020-2022/2022-2024).

Valéria Augusta Cerqueira de Medeiros Weigel, Federal University of Amazonas

Possui graduação em Letras e Artes pela Universidade Federal do Pará (1972), mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo (1977) e doutorado em Ciências Sociais (Antropologia) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1994). Atualmente é professora Titular da Universidade Federal do Amazonas. 

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Published

2023-08-09

How to Cite

Santos, R. F. F., Abreu, W. F. de, & Weigel, V. A. C. de M. (2023). University Teacher Training in the Amazon: Decoloniality and Emancipation of Indigenous Peoples. Education, 48(1), e90/1–22. https://doi.org/10.5902/1984644468344