Formation-hospitality teacher in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644468157

Keywords:

Self-welcoming, Mosaico de Conversas, Formation teacher

Abstract

The possibility of realization of a formation–hospitality teacher in the COVID 19 pandemic times was the investigation theme here introduced. The suggestion was developed totally in online mode, using some virtual resources like Google Meet, YouTube e PadLet, which took part basic education teachers. It was stablished as main objective to build of space-time of formation-hospitality with practices inspired by yoga and meditation principles, in which the dialog made possible to put on the agenda the challenge and the possibilities of emergency remote education (ERE) in the COVID 19 pandemic context. The methodology built happened in the triangulation of Círculo de Cultura concepts (FREIRE,1991), of community (FRANKL, 2019) and circle talks, configuring what we named by Mosaico de Conversas. It was realized that is possible to encourage teachers take on some practices like self-welcoming, self-acceptance and self-transcendence allowing such practices can be present in their professional and dayly lives.

Author Biographies

Sandrelena da Silva Monteiro, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutora em Educação. Lider do Grupo Acolhe: Estudos e Pesquisa em Educação Desenvolvimento e Integralidade Humana. Professora na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora.

 

Endereço:

Rua Francisca Pereira Lima, 85

Bairro Aeroporto

Cep: 36.028-290

Juiz de Fora - MG

Telefone: (32)98481-0208

Ruthmary Fernanda de Souza Fernandes, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduanda em Pedagogia da FACED-UFJF e bolsista de Inciação Científica do Grupo Acolhe.

 

Rua Nove de Julho, 645

Bairro Granjas Betânia

Juiz de Fora - MG

Telefone: (32) 98825-4301

Patrícia Paula de Oliveira Hamblin, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduanda em Pedagogia da FACED-UFJF e bolsista de Extensão do Grupo Acolhe.

Avenida Brasil, 305 casa 02

Bairro Poço Rico

Juiz de Fora - MG

Telefone: (32)99161-7885

References

ÁNANDAMITRA, Avadhútika Ácaryá. Yoga para a saúde integral. Edições Ananda Marga. 5ª edição. Brasília – DF. 2012.

ÁNANDAMÚRTI, Shrii Shrii. Psicologia do Yoga. Editora Ananda Marga Yoga e Meditação. 1ª edição. Brasília – DF. 2007.

BONSANTO, Flávia Alves; MONTEIRO, Sandrelena da Silva. Círculo de cultura: uma experiência metodológica de conscientização e (trans)formação docente para o acolhimento de crianças com deficiência na creche. In: Dialogia, São Paulo, n. 37, p. 1-13, e18235, jan./abr.2021. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18913. Acesso em: 30 set. 2021.

DITTRICH, Maria Glória; MELLER, Vanderléa. A experiência estética na docência: humanescer para a justiça social. Polyphonía, v. 32/1, jan.-jun. 2021. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/sv/article/view/67391. Acesso em: 08 out. 2021.

DITTRICH, Maria Glória; RAMOS, Flávio. Um olhar transdisciplinar sobre a formação universitária: desafios para humanescer na saúde. Revista Plurais, Anápolis -Go, Vol.7, n. 1 - Jan./Jun. 2017 - p. 114-130. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/revistapluraisvirtual/article/view/7554. Acesso em: 04 out. 2021.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 20. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Notas: Ana Maria Araújo Freire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

FRANKL, Viktor. O sofrimento humano: fundamentos antropológicos da psicoterapia. São Paulo: É Realizações, 2019.

FRANKL, Viktor. Em Busca de Sentido: um psicólogo no campo de concentração Petrópolis: Editora Vozes, 2018.

FRANKL, Viktor. O Sofrimento De Uma Vida Sem Sentido. São Paulo: É Realizações, 2015.

MONTEIRO, Sandrelena da Silva.(Re)inventar educação escolar no Brasil em tempos da COVID-19. In: Revista Augustus. Rio de Janeiro, v. 25. n. 51. jul/out. 2020. p. 237-254. Disponível em: https://apl.unisuam.edu.br/index.php/revistaaugustus/article/view/552. Acesso em: 08 out. 2021.

SARASWATI, Swami Satyananda. Pranayama Mudra Bandha, 3ª ed. revisada. New Delhi. Yoga Publications. Trust Munger, Bihar, Índia, 2004, p. 1-6. Disponível em: http://www.centroflordelotus.com.br/ebooks/introd_yoga.pdf. Acesso em: 04 jun. 2021.

Published

2023-06-06

How to Cite

Monteiro, S. da S., Fernandes, R. F. de S., & Hamblin, P. P. de O. (2023). Formation-hospitality teacher in pandemic times. Education, 48(1), e45/1–19. https://doi.org/10.5902/1984644468157