Afroliteracy teacher: reflections on teacher education in the Amazon
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644468088Keywords:
Initial teacher education, Afroliteracy teacher, Education for ethnic-racial relationsAbstract
In the democratic influx in Brazil contemporary, highlights questions about teaching programs in relation to epistemological aspects and demands a better understanding of the conflicts and tensions in the daily life at schools. In this context, the process updating the teacher training of the Pedagogy course at a public university in the North region provided an opportunity for reflections on racism, for the analysis of the social issue (GONÇALVES, 2018) and for the perception of the History of Africa and its diasporas has been silenced in formative processes. The report of the trainee of the teaching training constituted the material analyzed according to ethnomethodology resources (COULON, 1995) and its enunciates gave rise to the study of afroliteracy teacher (NASCIMENTO, 2010). The intention of the article is to expose afroliteracy teacher as a possible theoretical and methodological approach to the teacher’s initial education, to subsidize the confrontation of the issues that arise in the current brazilian context. The results point to afroliteracy teacher in the context of initial teacher training, with the potential to make the silencing of black epistemologies and historiography perceptible and to highlights the distinction between stereotypes, prejudices and racism in educational practices, besides the actuality of the production in the field of Education for Ethnic-Racial Relations in teacher’s education.
References
ALMEIDA, Silvio. Racismo Estrutural. São Paulo: Pólen, 2019
AMORIM, Marília. O Pesquisador e seu Outro: Bakhtin nas Ciências Humanas. São Paulo: Musa, 2001.
ARAÚJO, Débora Cristina de. A Educação das Relações Étnico-Raciais: Histórico, Interfaces e Desafios. InterMeio: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - UFMS, v. 21, n. 41, 2016. Disponível em https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/view/2335. Acesso em: 20 agosto 2021
ASANTE, Molefi Kete. Afrocentricidade: notas sobre uma posição disciplinar. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin.(org). Afrocentricidade:uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, p.2009. 93-110 p.
BENSA, Alban. O Singular e o Plural. In: ENCREVÉ, Pierre; LAGRAVE, Rose-Marie (coord). Trabalhar com Bourdieu. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005. 145-154 p.
CAMPOS, Luiz Augusto. Racismo em Três Dimensões: Uma abordagem realista-crítica. Revista Brasileira de Ciências Sociais [online]. v. 32, n. 95, 2017 Disponível em: https://doi.org/10.17666/329507/2017 Acesso em: abril 2022
CARVALHO, Marcelo Pagliosa. Estado da Arte sobre Educação e Relações Étnico-Raciais (2003-2014): História da Educação de Crianças e Jovens Negros (as). História da Educação [online]. Porto Alegre, v. 24, 2020 Disponível em: https://doi.org/10.1590/2236-3459/97754 . Acesso em: 2 ago 2021.
COELHO, Wilma de Nazaré Baía. Formação de professores e relações étnico-raciais (2003-2014): produção em teses, dissertações e artigos. Educar em Revista [online]. Curitiba, v. 34, n. 69, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.57233. Acesso em: 8 Ago 2021
COULON, Alan. Etnometodologia. Trad. Epharim Pereira Alves. Petrópolis: Vozes, 1995
FELIPE, Luiz Carlos; FELDMAN, Alba Krishna Topan. Conceição Evaristo e as Configurações de um Bildungrsroman de Pobre. Travessias, Cascavel, v. 12, n. 1, jan./abr.2018. Disponível em http://www.unioeste.br/travessia Acesso em: 11 abr 2021
FELIPE, Luiz Carlos; ZAPPONE, Mirian Hisae Yaegashi. Afroletrar o letramento para enegrecer o currículo. Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários, [S.l.],Londrina, v. 37, p. 9-23, 2019. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/33484. Acesso em: 15 abr. 2021.
FERNANDES, Duval; MILESI, Rosita; FARIAS, Andressa. Do Haiti para o Brasil; o novo fluxo migratório. Instituto Migração e Direitos Humanos. São Paulo, 2014. Disponível em: https://www.migrante.org.br/migracoes/migracao-haitiana/do-haiti-para-o-brasil-o-novo-fluxo-migratorio/ . Acesso em: 30 jan 2021.
GARAIGORDOBIL LANDAZABAL, M. et al.Prevalencia de bullying y cyberbullying en Latinoamérica:: una revisión. Revista Iberoamericana de Psicología, Bogotá, n.11 (3), 2018. Disponível em : https://revistas.iberoamericana.edu.co/index.php/ripsicologia/article/view/1435-4972 Acesso em: 30 jan 2021
GERALDI, João Wanderley. Heterocientificidade nos Estudos Linguísticos. In: Miotelo, Valdemir et al. Palavras e Contrapalavras: enfrentando questões da metodologia bakhtiniana. São Carlos: Pedro e João, 2012.
GOMES, Nilma Lino. As práticas pedagógicas com as relações étnico-raciais nas escolas públicas: desafios e perspectivas. In: ______. (Org.). Práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva da Lei nº 10.639/2003, Brasília: MEC; Unesco, 2012, p. 19-33. (Educação para todos; 36). Disponível em: http://etnicoracial.mec.gov.br/images/pdf/publicacoes/ Etnico%20Racial_educaca-para-todos_36_miolo.pdf. Acesso em: 30 ago 2021
GOMES, Nilma Lino; JESUS, Rodrigo Ednilson de. As práticas pedagógicas com as relações étnico-raciais na escola na perspectiva da Lei 10.639/2003: desafios para a política educacional e indagações para a pesquisa. Educar em Revista, Curitiba, n. 47, jan./mar. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40602013000100003.Acesso em: 30 ago 2021
GONÇALVES, Renata. Quando a questão racial é o nó da questão social. Revista Katálysis [online]. Santos. v. 21, n. 03, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-02592018v21n3p514. Acesso em: 12 ago 2021
GUESSER, Adalto Herculano A Etnomedologia e a Análise da Conversação. Em Tese. Florianópolis, N.1,v.1, ago/dez 2003.Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/13686. Acesso em: 18 ago 2021
HERNÁNDEZ, Tanya Katerí.Subordinação racial no Brasil e na América Latina: o papel do Estado, o Direito Costumeiro e a Nova Resposta dos Direitos Civis. Trad. Arivaldo Santos de Souza, Luciana Carvalho Fonseca. Salvador: EDUFBA, 2017. 231 p.
LIMA, Marcia Machado de; PETERS, Maria José Ambrósio dos Reis. Políticas para a Educação de Imigrantes Haitianos em Rondônia: algumas notas. In: BRASILEIRO, Tania Suely Azevedo; PACIFICO, Juracy Machado (org). Educação para a Amazônia: estudos e pesquisas em movimento. Santarém: Rosivan Diagramação e Artes Gráficas, 2021.
MACEDO, Elizabeth. “A Base é a Base”: e o currículo o que é?. In: AGUIAR, Marcia Ângela S.,DOURADO, Luis Fernandes (org).A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018. p.28-33. Disponível em: https://www.anpae.org.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/BNCC-VERSAO-FINAL.pdf.Acesso em: 19 abr 2021
MACHADO, Edneia. Questão Social: objeto do Serviço Social? Serviço Social em Revista, Londrina, vol. 1, n. 1, p.39-49, jul. 1998. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/ssrevista/n1v2.pdf. Acesso em 14 jan. 2021
MEDEIROS, Priscila Martins. Rearticulando narrativas sociológicas: teoria social brasileira, diáspora africana e a desracialização da experiência negra. Sociedade e Estado [online]. Brasília,v. 33, n. 3, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0102-6992-201833030003. Acesso em: 8 ago 2021
MENDONCA, Esther Costa. Projeto Pafundi: criança feliz aprende melhor! Afroletramento, transversalidade e pertencimento afro na escola: uma experiência pretagógica. 2020 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020,168f
NASCIMENTO, Elisabete Larkin. O Olhar Afrocentrado: introdução a uma abordagem polêmica. In: ______. (org). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, p.2009. p 181-196 .
NASCIMENTO, Elisabete. Afroletramento docente. 2010. Disponível em http://alb.com.br/arquivomorto/portal/5seminario/PDFs_autores/Elisabete_Nascimento.pdf. Acesso em: 13 out 2019
NESBITT, Nick. The Idea of 1804. Yale French Studies, no. 107, 2005, pp. 6–38. JSTOR. Disponível em www.jstor.org/stable/4149310.Acesso em: 7 fev.2021
ORDOÑEZ, Ana et al Theoretical proposals in bullying research: a review. Anales de Psicología, Murcia, 29(2),2013. Disponível em : https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16726244014. Acesso em: 22 agosto 2021
PETERS, Maria José Ambrósio dos Reis. Um Corpo Negro Leva na Bagagem a Infância e a Linguagem: diálogos e tensões na pesquisa-ação com as professoras. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar). Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, 2021,116f
RIEDEMANN, Andrea; STEFONI, Carolina. Sobre el racismo, su negación, y las consecuencias para una educación anti-racista en la enseñanza secundaria chilena. Polis, Santiago , v. 14, n. 42, 2015 . Disponível em: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682015000300010&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 3 jan.2021
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)