Implementation of an educational project involving african culture: pedagogical proposal and applicaction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644468085

Keywords:

Afro-Brazilian Culture, Community-based education, Recôncavo da Bahia

Abstract

The present paper reports and analyzes the stages of implementation of an original educational project based on themes of african culture. The pedagogical principles of horizontality, legitimacy, and complementarity are introduced and discussed. The project aims to recover, update and disseminate historical, cultural and linguistic aspects of the African matrices directly related to the people of the Recôncavo da Bahia and other Brazilian localities. Such initiative was motivated by field researches in African territory, during which a significant amount of up-to-date and relevant material was registered and collected, related to the Afro-Brazilian communities in general, regarding social and cultural life in the African regions visited. The methodology for the application of the courses related to these themes and open to the community is presented and developed. Given the unprecedented nature of the project, questions and doubts are raised and answered. The project was well received by the community and the reasons for this positive outcome are discussed.

Author Biography

Fábio Leão Figueiredo, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (CECULT, Santo Amaro)

Pós-Doutorado no IRCAM (Paris) e no Depto. de Música da USP. Doutor em acústica musical pela Université Paris VI (Sorbonne). Concluiu mestrado em Musicologia - USP. Em Etnomusicologia, realizou pesquisas de campo no Brasil e no Benim. Trabalhou no Projeto Guri (organização governamental sócio-cultural com a finalidade de promover a inclusão social de crianças e adolescentes através da música). Atualmente é professor-pesquisador (adjunto) em musicologia interdisciplinar na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, onde criou o Projeto Afrikekerê, que trabalha com as relações culturais entre a população afro-brasileira do Recôncavo e algumas de suas matrizes africanas do atual Benim.

References

ANDRADE, Oswald de. Manifesto antropófago e outros textos. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

CAPONE, Stefania. A busca da África no candomblé: tradição e poder no Brasil. 2. ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2018.

FRAGA, Walter. Encruzilhadas da liberdade: histórias de escravos e libertos na Bahia (1870-1910). 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.

FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio; GADOTTI, Moacir. Pedagogia: diálogo e conflito. São Paulo: Cortez, 1986.

FREIRE, Paulo; NOGUEIRA, Adriano; MAZA, Débora. Na escola que fazemos: uma reflexão interdisciplinar em educação popular. Petrópolis: Vozes, 1990.

FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. A África ensinando a gente: Angola, Guiné-Bissau, São Tomé e Príncipe. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

HOLANDA, Sérgio Buarque de. Raízes do Brasil. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

LIMA, Vivaldo da Costa. A família de santo nos candomblés jejes-nagôs da Bahia: um estudo de relações intragrupais. 2. ed. Salvador: Corrupio, 2003.

MACHADO, Carlos; LORAS, Alexandra. Gênios da Humanidade: ciência, tecnologia e inovação africana e afrodescendente. São Paulo: DBA Artes Gráficas, 2017.

MUNANGA, Kabengele. Kabengele Munanga fala sobre História da Diáspora Africana. Memória EBC, Brasília, out. 2012. Disponível em: https://memoria.ebc.com.br/educacao/2012/10/kabengele-munanga-fala-sobre-historia-da-diaspora-africana. Acesso em: 25 jul. 2021.

OMIDIRE, Felix. Akogbadun: abc da língua, cultura e civilização iorubanas. Salvador: EDUFBA: CEAO, 2004.

PARÉS, Luis Nicolau. A formação do Candomblé: história e ritual da nação Jeje na Bahia. 2. ed. Campinas: Unicamp, 2007.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? 1. ed. Belo Horizonte: Letramento, 2017.

SILVA, Alberto da Costa e. Descendentes precisam saber que história da África é tão bonita quanto a da Grécia. BBC News, nov. 2015. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/noticias/2015/11/151120_entrevista_historiador_fe_ab. Acesso em: 25 jul. 2021.

VATIN, Xavier. Memórias afro-atlânticas: as gravações de Lorenzo Turner na Bahia em 1940 e 41. Salvador, 2017.

Published

2022-12-22

How to Cite

Figueiredo, F. L. (2022). Implementation of an educational project involving african culture: pedagogical proposal and applicaction. Education, 47(1), e114/1–18. https://doi.org/10.5902/1984644468085

Issue

Section

Dossiê: Educação das Relações Étnico-Raciais e a Améfrica Ladina