Thinking about an education of ethnic-racial relations in Latin America: a reflection from Rodolfo Kusch

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644468083

Keywords:

Education of Ethnic-Racial Relations, Miscegenation, Good Living , [Buen-Vivir]

Abstract

The article introduces a reflection based on some ideas of the argentine philosopher Rodolfo Kusch (1922-1979), in order to think about the education ethnic-racial, taking in consideration his notions of fagocitation, be someone and being [estar]. In this direction, we can say that from Kusch`s work, Latin American history is not told by the original peoples, the quilombolas and traditional communities, but predominantly from the point of view of the colonizer, who has the power to narrate it, write it and educate them. The European rationalist thought, by denying or completely disregarding American thought, transforms it into an object without life and history, where building a movement of resistance and self-assertion is all we have left, seeking emancipation from those discourses and practices that prevent us from expressing our own culture in an integral and autonomous way. Theoretically, and bearing in mind the notion of good-living [buen-vivir], the text aims to contribute to the debate and to the construction of new perspectives for the process of implementing public policies aimed at education of ethnic-rational in Brazil and Latin America.

Author Biographies

Alonso Bezerra de Carvalho, UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA - MARÍLIA

Graduado em Filosofia, em Ciências Sociais e Mestrado em Educação pela UNESP, Campus de Marília. Doutor em Filosofia da Educação, pela USP. Livre-Docente pela UNESP. Pós-Doutor em Ciências da Educação na Universidade Charles de Gaulle, Lille, França. Atualmente é professor adjunto no Departamento de Didática e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP, Campus de Marília. Foi Professor Visitante na Universidade de Santiago do Chile (Chile - 2015), na Universidade de Cergy-Pontoise (França-2015) e na Universidade de Buenos Aires (2017). É líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Ética e Sociedade (GEPEES). 

Fabíola Colombani, UNIVERSIDADE DE MARÍLIA

Graduação em Psicologia pela -UNESP/Assis , especialização em Psicologia Escolar e Educacional pelo Conselho Federal de Psicologia. Mestre em Psicologia pela UNESP/Assis. Doutorado em Educação pela UNESP/Marília.. Pós-doutorado pela UNESP/ Marília. Estagiária na Universidad de Buenos Aires (2017). Membro do GEPEES (Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Ética e Sociedade) e do Grupo de Pesquisa Desenvolvimento Sociomoral de Crianças e Adolescentes. Docente e Coordenadora da Clínica do Curso de Psicologia da Universidade de Marília (UNIMAR). 

José Alejandro Tasat, Universidad Nacional de Tres de Febrero (UNTREF) - Argentina

Doutor e Educação pela UNTREF/UNLA). Licenciado en Psicología (UBA). Mais informações em: https://es.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9_Tasat

References

ABIB, Pedro Rodolpho J. A mestiçagem como um processo de re-significação de identidades. Disponível em https://bit.ly/3LS4F3l. Acesso em 21 fev 2022.

AZEVEDO, Wagner Fernandes. O legado de Aníbal Quijano para o pensamento latinoamericano descolonizado. Revista Instituto Humanitas Unisinos, junho de 2018. Disponível em https://bityli.com/cvWsq. Acesso em: 16 jul. 2021.

BALLESTRINI, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, nº 11, Brasília, maio-agosto de 2013, pp. 89-117.

BRASIL. Constituição Federal. Brasília, DF, 1988. Disponível em https://bit.ly/3LBkwDf. Acesso em 17 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF, 1996. Disponível em https://bit.ly/3BMYvfJ. Acesso em: 21 jul. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Brasília, DF, 2008. Disponível em https://bit.ly/3BMYvfJ. Acesso em: 21 jul. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Brasília, DF, 2003. Disponível em https://bit.ly/3rDwtyq. Acesso em: 21 jul. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Educação para as relações étnico-raciais. Brasília, DF, 2022. Disponível em https://bit.ly/3HY3I79. Acesso em 17 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP nº 003/2004. Brasília, DF, 2004a. Disponível em https://bit.ly/3oZzaKH. Acesso em 17 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CEB nº 14/2015. Brasília, DF, 2016. Disponível em https://bit.ly/3JrD0UO. Acesso em 17 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano nacional de implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais para educação das relações étnico-raciais. Brasília, DF, 2004b. Disponível em https://bit.ly/3gR1avL. Acesso em 17 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 5, de 22 de junho de 2012. Brasília, DF, 2012. Disponível em https://bit.ly/3oYJEKu. Acesso em 17 fev. 2022.

CASTRO, Lavini. Educação para uma sociedade mais justa. Folha de São Paulo, São Paulo, p. A3, 25 jul. 2021.

COSTA, Sérgio. A mestiçagem e seus contrários: etnicidade e nacionalidade no Brasil contemporâneo. Tempo Social; Ver. Sociol. USP, São Paulo, 13(1): 143-158, maio de 2001. Disponível em https://bit.ly/3p6B7VE. Acesso em 21 fev 2022.

CROCE, Alberto. Una educación para el Buen Vivir. Aler: en el mundo desde nuestro mundo. 2018. Disponível em https://bityli.com/YBXHO. Acesso em: 23 jul. 2021.

CULLEN, Carlos. Rodolfo Kusch: esbozo de una dialéctica de la subjetividade. Buenos Aires: UBA, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996

GIAROLA, Flávio Raimundo. O povo novo brasileiro: mestiçagem e identidade no pensamento de Darcy Ribeiro. Tempo e Argumento. Revista do Programa de Pós-Graduação em História. Florianópolis, v. 4, n. 1, p. 126 – 140, jan/jun. 2012. Disponível em https://bit.ly/3h1nGlF. Acesso em 21 fev 2022.

GONÇALVES, Sheila Cristina; SILVA, Priscila Aleixo. As dificuldades da implantação da Lei 10.639/03 e algumas de suas implicações. CSOnline – Revista Eletrônica de Ciências Sociais, Juiz de Fora, n. 28 (2019)

GUERRA, Jorge Eliécer M.; BUSTAMANTE, Alejandro B. Fagocitación y sabiduría popular en Rodolfo Kusch. Bogotá: Universidad Santo Tomás, 2019. Disponível em https://bityli.com/1ABhy. Acesso em: 26 jul. 2021.

KUSCH, Rodolfo. América profunda. Buenos Aires: Biblos, 1999.

KUSCH, Rodolfo. América Profunda. In: Obras completas. Rosário: Editorial Fundación Ross, 2007a, Tomo II.

KUSCH, Rodolfo. Indios, porteños y dioses. In: Obras completas. Rosário: Editorial Fundación Ross, 2007b, Tomo I.

KUSCH, Rodolfo. Geocultura del hombre americano. In: Obras completas. Rosário: Editorial Fundación Ross, 2000, Tomo III.

RIBEIRO, Darcy. O Povo Brasileiro: evolução e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

RIVERA CUSICANQUI, Sílvia. Ch’ixinakax Utiwa: una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón, 2010.

SAVIANI, Dermeval. O legado educacional do século XX no Brasil. 2.ed. Campinas: Autores Associados, 2006.

SERRES, Michel. Filosofia Mestiça: le tiers-instruit. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.

SOUZA, Janyne Barbosa. Avanços e desafios no processo de implementação e inclusão da lei 10.639/2003: um estudo na rede municipal de ensino de Jequié/BA. Educon, Aracaju, Volume 10, n. 01, p.1-13, set/2016. Disponível em https://bit.ly/3LTxCLY. Acesso em 22 fev 2022.

TADEI, Emanuel Mariano. A mestiçagem enquanto um dispositivo de poder e a constituição de nossa identidade nacional. Psicologia: ciência e profissão. 2002, 22(4), pp. 2-13. Disponível em https://bit.ly/3HkF2Vr. Acesso em 21 fev 2022.

TORINELLI, Michele. A experiência de uma sociologia que se tece por meio da paixão e do coletivo. Brasil de Fato, abril de 2018. Disponível em https://bityli.com/PRm5A. Acesso em: 17 jul. 2021.

VANDENBULCKE, Humberto. Comunicar la esperanza: caminho al Buen (con) Vivir. Quito: ALER, 2017. Disponível em https://bityli.com/gCGfY. Acesso em: 28 jul. 2021.

Published

2022-12-22

How to Cite

Carvalho, A. B. de, Colombani, F., & Tasat, J. A. (2022). Thinking about an education of ethnic-racial relations in Latin America: a reflection from Rodolfo Kusch. Education, 47(1), e112/ 1– 25. https://doi.org/10.5902/1984644468083

Issue

Section

Dossiê: Educação das Relações Étnico-Raciais e a Améfrica Ladina