Palliative Care Management: a proposed permanent education instrument for the multidisciplinary team at a public hospital

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644467529

Keywords:

Palliative care, Professional training in health, Continuing education

Abstract

This study presents the development of an educational product as a proposal for a support instrument in Continuing Education aimed at health professionals who work in the approach of palliative care, discussing, through the theoretical frameworks that underlie it, the main themes/issues that configure the necessary guidelines to improve the knowledge, skills and essential skills of professionals who serve the patient / family who is in the process of terminality and / or mourning. The educational product is structured in four chapters that deal from a brief history of Palliative Care to basic guidelines on the main competencies of the professionals who make up the multidisciplinary team, namely: doctors, nurses, physiotherapists, psychologists, social workers, dentists, occupational therapists, nutritionists, speech therapists and pharmacists, in addition to describing the stages of the process of its applicability in the practice of Continuing Education intervention.

Author Biographies

Andreia Aparecida Alves, City University of São Caetano do Sul

Mestre em Ensino em Saúde pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (Mestrado Profissional 2021). Especialista em Gestão em Saúde Pública pela Santa Casa de Misericórdia de São Paulo (2011). Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade de Mogi das Cruzes (1993) e graduação em Enfermagem pela Universidade de Mogi das Cruzes (2003). Atualmente é enfermeira do Governo do Estado de São Paulo. Tem experiência na área de Enfermagem, com ênfase em Enfermagem). Experiência na área de Educação, leciona desde 1996.

Rosamaria Rodrigues Garcia, Universidade Cruzeiro do Sul

Fisioterapeuta, Doutora em Ciências pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, na área de Serviços de Saúde Pública (2016), Mestre em Saúde Pública pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo (2002), Especialista em Gerontologia pela SBGG - Sociedade Brasileira de Geriatria e Gerontologia (2013), possui especialização em Fisioterapia em Geriatria e Gerontologia pelo Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (2000). Atualmente é docente da Universidade Municipal de São Caetano do Sul, no Programa de Mestrado Profissional em Inovação no Ensino Superior em Saúde e na Graduação. É docente do Programa de Pós-Graduação Lato Sensu em Gerontologia do Centro Universitário São Camilo. Leciona desde 2000 em Cursos de Graduação, Pós Graduação e Universidade Aberta a Terceira Idade. Tem experiência clínica em Saúde Pública, Saúde Coletiva, Gerontologia, Fisioterapia em Geriatria e Gerontologia e Fisioterapia em Saúde Coletiva, além de gestão de equipe interdisciplinar e de Centros de Reabilitação e na temática Ensino em Saúde, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino em saúde, gerontologia, saúde coletiva, saúde pública, práticas de cuidado e instituição de longa permanência para idosos. (Texto informado pelo autor)

   

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Published

2023-07-04

How to Cite

Alves, A. A., & Garcia, R. R. (2023). Palliative Care Management: a proposed permanent education instrument for the multidisciplinary team at a public hospital. Education, 48(1), e71/1–23. https://doi.org/10.5902/1984644467529