Student assistance policy at the Federal Institute of Rondônia during the Covid-19 pandemic in 2020
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644467408Keywords:
National Student Assistance Program, pandemic, budgetAbstract
At the Federal Institute of Rondônia, the adoption of information and communication technologies as a means of offering classes, in the context of the COVID-19 pandemic, made class inequalities more evident, making it difficult for students who have little or no access to technologies. In this article, we aim to analyze the student assistance policies implemented by IFRO – Campus Porto Velho Calama, in 2020. As for the specific objectives, we sought to assess (1) if there was an increase in investments and distribution of resources due to the COVID-19 pandemic; (2) if the program has been developed in an articulated way with teaching, research and extension activities; (3) if, in 2020, there was a reduction in retention and dropout rates compared to 2019. The study was developed using a quantitative approach, based on descriptive statistics. The data were obtained from the Budget and Finance Coordination and from the consultation of processes in the unit’s Electronic Information System. Informations was analyzed using the XLSTAT 2020 software and presented in tables and graphs. The results indicated that the IFRO implements the National Student Assistance Program (NSAP) in accordance with Decree Number. 7,234, of July 19, 2010, having applied a total of R$ 1,140,826.93 in student assistance actions, in 2020, 43.38% more than in 2019, thus contributing to the permanence and academic success of 1,013 students.
References
ALBUQUERQUE, Mariana Vercesi; RIBEIRO,Luis Henrique Leandro Ribeiro. Desigualdade, situação geográfica e sentidos da ação na pandemia da COVID-19 no Brasil. Cad. Saúde Pública, 36 (12), p. 1-14, 2020.
ARAÚJO, Luísa; RODRIGUES,Maria de Lurdes Rodrigues. Modelos de análise das políticas públicas. Sociologia, Problemas e Práticas [Online], 83, 2017. Disponível em: http://journals.openedition.org/spp/2662. Acesso em: 17 ago. 2021.
BRASIL. República Federativa. Constituição Federal, 1988. Brasília: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 17 ago. 2021.
BRASIL. República Federativa. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008 – institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Brasília: Congresso Nacional, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 17 ago. 2021.
BRASIL. República Federativa. Decreto n. 7.234, de 19 de julho de 2010 – dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil – PNAES. Brasília: Presidência da República, 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm. Acesso em: 17 ago. 2021.
CASTRO, Daniel et. al. Capitalismo e a COVID-19: um debate urgente. São Paulo: Edição do Autor, 2020.
BUZATO, Marcelo El Khouri. Inclusão digital como invenção do quotidiano: um estudo de caso. Rev. Bras. Educ. vol. 13, n. 38, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/SX9HjQZNmbGBgKnf33dxv4t/?lang=pt. Acesso em: 4 jul. 2022.
DA LÁGUA, Bruna Brilhante et al. Cidade e saúde: um olhar para a subnotificação da Covid-19 em Porto Velho/RO. In: BARBOSA, Xênia de Castro; OLIVEIRA, Rodrigo Leonardo de Sousa; SILVA, Kaio Alexandre. Organização, memórias e práticas na Educação Profissional e Tecnológica. Porto Velho: Temática Editora, 2021.
DANTAS, Alexandre Batista Pinho; CASTRO JUNIOR, Joel de Lima Pereira; BORGES E SILVA, Giuliano Alves. O Ciclo de Políticas Públicas da Educação Profissional e Tecnológica no Estado do Rio de Janeiro. Education Policy Analysis, vol. 28, n. 1, 2020. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7763964. Acesso em: 17 ago. 2021.
DINIZ, Rosa Virgínia; GOERGEN, Pedro L. Educação Superior no Brasil: panorama da contemporaneidade. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 24, n. 03, p. 573-593, nov. 2019.
EZCURRA, Ana María. Masificación y enseñanza superior: una inclusión excluyente. Algunas hipótesis y conceptos clave. In: FERNÁNDEZ LAMARRA, Norberto; PAULA, Maria de Fátima Costa de (Orgs.). La democratización de la educación superior en América Latina Límites y posibilidades. SaenzPeña: EDUNTREF, 2011.
IFRO. Instituto Federal de Rondônia. Resolução n. 26/REIT - CONSUP/IFRO, de 04 de abril de 2018. Porto Velho: IFRO, 2018. Disponível em: https://portal.ifro.edu.br/consup-nav/resolucoes/2018/8508-resolucao-n-26-consup-ifro-de-04-de-abril-de-2018.Acessoem: 18 ago. 2021
LÓPEZ, Néstor. Equidad educativa y desigualdad social. Desafíos en la educación en el escenario latinoamericano. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación. IIPE – UNESCO. Buenos Aires, 2005.
POCHMANN, M. Desigualdade Econômica no Brasil. São Paulo: Ideias &Letras, 2015
MENDES, José Manuel; SEIXAS, Ana Maria. Escola, desigualdades sociais e democracia: as classes sociais e a questão educativa em Pierre Bourdieu. Educação, Sociedade & Culturas, nº, 19, 103-129, 2003.
MÉSZÁROS, Istiván. A educação para além do capital. 2. Ed. São Paulo: Boimtempo, 2008.
SILVEIRA, Míriam Moreira. A Assistência Estudantil no Ensino Superior: uma análise sobre as políticas de permanência das universidades federais brasileiras. Dissertação (Mestrado em Política Social), 137fls. Universidade Católica de Pelotas, Programa de Pós-Graduação em Política Social. Pelotas: 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)