Full Time in Carioca Education: From “Schools Of Tomorrow” To Single Shift

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644467188

Keywords:

Full-Time Education, Single shift, Schools of Tomorrow

Abstract

This article presents a discussion on Full-Time Education in the city of Rio de Janeiro, focusing on the Escolas do Amanhã Program (2009) and the Single Turn (2010). Based on the results of the survey conducted at XXXX from 2019 to early 2021, based on an analysis of the implementation of these experiences, it highlights the paradigm shifts that have occurred in its molds, curricula and objectives. Qualitative in nature, this text is anchored in legal documents from the municipal network and from other spheres. In addition, it seeks to dialogue with the main theorists of the themes: Integral Education and Full-Time Education. In view of the analysis carried out, it was possible to see that the Single Shift presents itself as a new perspective of full-time education in the city of Rio de Janeiro, differentiating itself from others by presenting a universalist vision, while the previous ones presented a more focused and restricted to certain groups. Despite noticing some aspects to be improved, we point to other aspects that strengthen and establish the Single Turn as a State policy. Thus, we consider that full-time education in Rio de Janeiro has expanded and, despite not having reached universalization in the foreseen time, it shows signs that this objective will be reached soon.

Author Biographies

Rosângela Cristina Rocha Passos Felix, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Rosângela C. R. Passos Felix

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro- Unirio.

Pesquisadora no Grupo de Pesquisa Políticas, Gestão e Financiamento em Educação –Pogefe/ Unirio

Pesquisadora do grupo Núcleo de Estudos: Tempos, Espaços e Educação Integral - Neephi/Unirio

Especialista em Gestão Escolar e Pedagógica/UNIABEU e Graduada em Pedagogia pela mesma Instituição.

Professora da Rede Municipal do Rio de Janeiro.

Orientadora Pedagógica no Município de Belford Roxo

Elisangela da Silva Bernado, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Elisangela da Silva Bernado

Coordenadora de Gestão 2 no Curso de Pedagogia/CEDERJ

Professora Associada de Gestão Educacional no Curso de Pedagogia

Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEdu

Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO

Centro de Ciências Humanas e Sociais - CCHS

Escola de Educação - EE

Pós-Doutora em Educação pela UFRJ.

Doutora e Mestre em Educação pela PUC-Rio,

Pedagoga pela UNIRIO.

Líder do Grupo de Pesquisa Políticas, Gestão e

Financiamento em Educação (POGEFE).

Jovem Cientista do Nosso Estado/FAPERJ (2015-2018 e 2018-2021).

Vice-diretora da ANPAE/RJ

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TEIXEIRA, Anísio. Educação não é Privilégio. 5ª ed. Organização e apresentação de Marisa Cassim. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1994

Published

2023-06-22

How to Cite

Felix, R. C. R. P., & Bernado, E. da S. (2023). Full Time in Carioca Education: From “Schools Of Tomorrow” To Single Shift. Education, 48(1), e63/1–26. https://doi.org/10.5902/1984644467188