The role of the virtual tutor in distance education

Authors

  • Márcia Gorett Ribeiro Grossi CEFET-MG
  • José Wilson Costa CEFET-MG
  • Mércia Maria Moreira CEFET-MG

DOI:

https://doi.org/10.5902/198464446656

Keywords:

Virtual tutoring, Distance education, Virtual tutor functions.

Abstract

The Distance Education is gaining prominence in today’s society, due to emergency of the information technologies and the increasing need for knowledge. Considering that the technologies used in distance education will not ensure the success of this teaching modality theirselves, we highlight the figure of the virtual tutor. In this perspective, the objective of this research was to investigate the functions of virtual tutor as an adjunct in the process of teaching and learning, as well as the limits of their professional practice, through a case study in two schools, one public and one private. It was possible to understand some peculiar characteristics of the virtual tutors’ work and to make some inferences, specially about the need for a closer look into the activities of such professionals and their regulamentation.

Author Biographies

Márcia Gorett Ribeiro Grossi, CEFET-MG

Possui Doutorado em Ciências da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2008), Mestrado em Tecnologia pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (1993) e graduação em Engenharia Elétrica pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1987). Atualmente é diretora administrativa financeira da Fundação de Apoio à Educação de Desenvolvimento Tecnológico de Minas Gerais e sub coordenadora do Mestrado em Educação Tecnológica do CEFET-MG. Tem experiência na área de Engenharia Elétrica, com ênfase em Sistemas Digitais, atuando principalmente nos seguintes temas: informática, software livre, novas tecnologias, educação, ensino-aprendizagem e políticas educacionais e educação tecnológica.

José Wilson Costa, CEFET-MG

Possui graduação em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Minas Gerais (1988), mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de Minas Gerais (1993) e doutorado em Ciências da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2002). Atualmente é professor do Mestrado em Educação Tecnológica do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais e professor Adjunto III da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Tem experiência na área de Ciência da Computação, Sistemas de Informação e Informática na Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: programação de computadores, ambientes de aprendizagem, software educativo, ensino/aprendizagem, educação e ambientes virtuais, educação a distância.

Mércia Maria Moreira, CEFET-MG

Possui Mestrado em Educação Tecnológica pelo CEFET-MG e possui especialização em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

Published

2013-09-27

How to Cite

Grossi, M. G. R., Costa, J. W., & Moreira, M. M. (2013). The role of the virtual tutor in distance education. Education, 38(3), 659–674. https://doi.org/10.5902/198464446656

Issue

Section

Continuous Demand