The contents of Geographic Climatology in Basic Education: an analysis of three public schools in the city of Três Lagoas, in the state of Mato Grosso do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644466460

Keywords:

Curriculum, Teaching, Geographic Climatology

Abstract

This study aimed to analyze how the contents of Geographic Climatology are recommended in the main basic official documents of Education, which govern the teaching of School Geography in Três Lagoas, in the state of Mato Grosso do Sul, Brazil namely: the National Curricular Parameters (NCPs), the National Common Curricular Base (NCCB), and the Curricular Reference of the Mato Grosso do Sul State Education Network. Additionally, it analyzed the Climatology contents carried delivered the teaching of Geography in three state schools in the city of Três Lagoas. The methodology was carried out through the analysis of documents and systematization of contents inherent in the identified Climatology. Then, 392 teaching plans of teachers from three state schools acquired from the Regional Education Coordinator’s Office were analyzed. The results show that in the PCNs the Climatology contents are indicated in all grades of Primary School, but in the Curricular Reference of the State Education Network of Mato Grosso do Sul, only in the 6th and 8th grade. In the BNCC, Climatology is addressed in the 6th, 8th and 9th year. As for the plans, less than 10% of the analyzed documents addressed Climatology contents, and, in one of the schools, Climatology contents are not present. Nevertheless, the study reveals a lack of Climatology contents, both in the basic documents of education and in teaching practice.       

Author Biographies

Ruth Helena Marquezani Rocha, Federal University of Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Geografia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e atualmente é mestranda em Geografia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Mauro Henrique Soares da Silva, Federal University of Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Geografia Licenciatura Plena e ou Bacharelado pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2004), Mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2007) e Doutorado pelo Programa de Pós-graduação em Geografia da UNESP, Campus de Presidente Prudente (2012), com estágio de doutorado na Universade de Coimbra (2011).

References

ALMEIDA, Vanessa Jaqueline. A climatologia na 5ª série do Ensino Fundamental na rede particular e pública no Município de Curitiba - Pr. 2002. 0 f. Trabalho de Conclusão de Curso. (Graduação em Geografia) - Universidade Tuiuti do Paraná.

AZAMBUJA, Leonardo. O ensino de Geografia na BNCC: os percursos didáticos, das habilidades às competências. In: 14º Encontro Nacional de Prática de Ensino em Geografia: Políticas, linguagens e trajetórias, 2019, Campinas, SP. Anais do 14º Encontro Nacional de Prática de Ensino em Geografia: Políticas, linguagens e trajetórias. Campinas, SP: IGO/UNICAMP, 2019. v. único. p. 3643-3654.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996. Art. 37 da LDB/1996.

BRASIL. Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia. Brasília: MEC/SEF, 1998.156 p.

BRITTO, Monique Cristiane.; FERREIRA, C. C. M. Por uma climatologia escolar no cotidiano: Estimulando Reflexões e a Criatividade dos Educandos. Revista GeoNorte, v. 1, p. 218-231, 2012.

CRUZ, Elisa, Regina. Climatologia Geográfica e Docência Escolar nas Escolas Municipais de Jataí-GO, Ano de Obtenção: 2017.

FERREIRA, Jônathas Silva. Teoria e Método em Climatologia. Revista GeoNorte, v. 01, p. 667-675, 2012.

FISCHER, Débora Vier., & LOPONTE, Luciana Gruppelli. Modos de habitar a escola: o que somos capazes de inventar?. Revista Educação (UFSM), número 45, Volume 1. p. 1-21, 2020.

FORTUNA, Denizart. As abordagens da Climatologia nas aulas de Geografia do ensino fundamental (segundo segmento): primeiras impressões. In: 4º Seminário de Pesquisa do Instituto de Ciências da Sociedade e Desenvolvimento Regional da Universidade Federal Fluminense (UFF), 4., 2010, Campos dos Goytacazes. Anais... Campos dos Goytacazes: UFF, 2010 (CDROM).

GIROTTO, Eduardo Donizeti. Dos PCNs à BNCC: o ensino de geografia sob o domínio neoliberal. GEO UERJ (2007), v. 1, p. 419-439, 2017.

GOMES, Hemerson Souza; SACRAMENTO, Ana Claudia Ramos. Ensino de Climatologia na educação básica: atividade didática com uso de jornais online. In: XIII Simpósio Brasileiro de Climatologia Geográfico, Anais. Juiz de Fora, UFJF, 2018p. 886 – 895.

MATO GROSSO DO SUL. Referencial Curricular da Educação Básica da Rede Estadual de Ensino de Mato Grosso do Sul - Ensino Fundamental. Secretaria de Estado de Mato Grosso do Sul, 2013.

MELLO, Marcia Cristina. Oliveira; ZANCHETTA, Juliana Fatima. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 6, n. 11, p. 173-190, jul./dez. 2015. ISSN 2179-4510 - http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/

MUSTAFÉ, Diego Nascimento. O ensino de Geografia no contexto da Base Nacional Comum Curricular. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Goiás, 2019. 2 - 99 pg.

ROLDÃO, Aline Freitas. Climatologia geográfica no Ensino Fundamental: princípios teóricos e práticos. Revista de Ensino de Geografia, v. 5, p. 58-66, 2014.

Silva, Maroni Maria Conceição; Silva, Crislândia Ribeiro; Silva, Rosilda Pereira; SILVA, Lineu Aparecido Paz. Dificuldades de Aprendizagem no Ensino de Geografia no 7º ano da U.E. Florisa Silva em Canto do Buriti-PI. Revista Pesquisar Ensino de Geografia, v. 1, p. 77-96, 2015.

SILVA, Michele Souza. O clima urbano no Ensino de Geografia: por uma Climatologia Geográfica significativa. GIRAMUNDO - REVISTA DE GEOGRAFIA DO COLÉGIO PEDRO II, v. 4, p. 113-125, 2017.

STEINKE, Ercília Torres. Prática pedagógica em Climatologia no Ensino Fundamental: sensações e representações do cotidiano. Acta Geográfica (UFRR), v. 6, p. 77-86, 2012.

Published

2023-05-04

How to Cite

Rocha, R. H. M., & Silva, M. H. S. da. (2023). The contents of Geographic Climatology in Basic Education: an analysis of three public schools in the city of Três Lagoas, in the state of Mato Grosso do Sul. Education, 48(1), e33/1–22. https://doi.org/10.5902/1984644466460