In defense of a humanist legal education beyond practical occaionalism in ecucational process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644466115

Keywords:

Humanism, Legal Education, Democratic Education

Abstract

Starting from the verifiability that the training propagated by Law courses does not favor a solid humanistic preparation, since their curricula are still deeply rooted in the conservative ideals of classical positivism, the objective of the study under review was to carry out an analysis around how the curricula originated, seeking, to support the analysis, to establish as a starting point the Roman tradition and its archeology of legal knowledge, to then enter the reflections on science and technique in modernity, uncovering valuable aspects in order to of (re)thinking a humanist agenda in this area. As a theoretical-methodological option, a qualitative approach was adopted, with an emphasis on literature review. Thus, after all the questions presented and, based on thinkers such as Paulo Freire, Walter Benjamin, Hannah Arendt, John Rawls, Jürgen Habermas, among others, the concrete need for a legal education model that can break with the socio-educational configuration became evident. current and capable of ensuring a balanced union between Humanism, Science, Technique, the Arts and, above all, that it is able to minimize the scourges still glaring in the second decade of this century.

Author Biographies

Lana Lisiêr de Lima Palmeira, Federal University of Alagoas

Professora Adjunta da Universidade Federal de Alagoas, lotada no Campus Arapiraca Sede e no Programa de Pós Graduação em Educação - PPGE/CEDU, atuando ainda como instrutora do PROFORD/UFAL, como Relatora do Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal de Alagoas, sendo integrante do Grupo de Pesquisa Gestão e Avaliação Educacional - GAE do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas (UFAL/CNPq).

Edna Cristina Prado, Federal University of Alagoas

Pós-doutora em Educação (IE/UL), Doutora em Educação (UNESP). Professora Associada do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE e do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas.

Inalda Maria Santos, Federal University of Alagoas

Pós-Doutora em Educação (UFPE), Doutora em Educação (UFPE). Professora associada do Centro de Educação/ Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Alagoas. Vice-Líder do Grupo de Pesquisa Gestão e Avaliação Educacional - GAE.

Givanildo Silva, Federal University of Alagoas

Doutor em Educação. Professor do Centro de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Alagoas, campus A. C. Simões. 

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Published

2023-04-26

How to Cite

Palmeira, L. L. de L., Prado, E. C., Santos, I. M., & Silva, G. (2023). In defense of a humanist legal education beyond practical occaionalism in ecucational process . Education, 48(1), e23/1–20. https://doi.org/10.5902/1984644466115