Critical assumptions of environmental education for emancipation
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644465852Keywords:
Environmental Education, Emancipation, Critical assumptionsAbstract
This work deals with theoretical reflections on how environmental education can bring emancipation to the subjects involved in their educational practices. It aimed to reflect on what assumptions are necessary for an environmental education that is intended to be critical, in order to promote human emancipation. For that, it used a bibliographic research methodology of qualitative and theoretical character. As a result, it was possible to observe the need to insert discussions on: the ontological bases of environmental education; the categories present in the critical theories that subsidize environmental educational practices; dialectics as a theoretical, epistemological and methodological assumption; and emancipation itself as a teleology of critical environmental education. It was concluded that for an environmental educational practice based on critical assumptions in order to achieve human emancipation and balance between humanity and the human being and nature, as an alternative to the reductionist, conservative and naturalistic approaches, it is necessary to consider theoretical, methodological and epistemologically that environmental problems are closely linked to social ones. And, for that, it is necessary a critical apprehension of reality from the present ideologies and utopias and by the ability, by itself, to find the ways that promote their subjective changes in front of themselves, the world and the other, accompanied by changes collective agreements.
References
ALMEIDA, J. P. Formação docente para a promoção da educação ambiental: o caso de uma escola estadual em Maceió (AL). Revista Brasileira de Educação Ambiental, Rio Grande, V. 8, Nº 1: 114-129, 2013.
CARRASCO, Alexandre de Oliveira Torres. A dialética. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2016.
CHAUÍ, Marilena. O ser humano é um ser social. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
ENGELS, Friedrich. Anti-Dühring: filosofia, economia, política, socialismo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
ENGELS, Friedrich. Dialética da natureza. Rio de Janeiro: Editora Leitura, 1968.
FERRARI, Nadir; MAESTRELLI, Sylvia Regina Pedrosa; TORRES, Juliana Rezende. Educação ambiental crítico-transformadora no contexto escolar: teoria e prática freireana. IN_ Educação ambiental: dialogando com Paulo Freire. LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; TORRES, Juliana Rezende (Orgs.). São Paulo: Cortez, 2014.
FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Cortez, 2016.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 38. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro. Paz e terra, 42 ed. 2005.
GUIMARÃES, Mauro. A dimensão ambiental na educação. Campinas, SP: Papirus, 1995.
GUIMARÃES, Mauro. Armadilha paradigmática na educação ambiental. IN_ Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. CASTRO, Ronaldo Souza de; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier (Orgs.). 2.ed. São Paulo: Cortez, 2011.
GUIMARÃES, Mauro. Educação Ambiental Crítica. IN_ Identidades da educação ambiental brasileira. Philipe Pomier Layrargues (coord.). Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.
HUNGARO, Edson Marcelo. A questão do método na constituição da teoria social de Marx. IN_ O método dialético na pesquisa em educação/organizadores Célio da Cunha, José Vieira de Sousa, Maria Abádia da Silva. Campinas, SP: Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, UnB, 2014.
KONDER, Leandro. O que é dialética. São Paulo: Brasiliense, 2014.
LAYRARGUES, Philippe Pomier. Prefácio: A dimensão freireana na Educação Ambiental. IN_ Educação ambiental: dialogando com Paulo Freire. LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; TORRES, Juliana Rezende (Orgs.). São Paulo: Cortez, 2014.
LAYRARGUES, Philippe Pomier. Muito além da natureza: educação ambiental e reprodução social. In: Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. CASTRO, Ronaldo Souza de; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier (Orgs.). 2.ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LEFF, Enrique. Pensar a complexidade ambiental. IN_ A complexidade Ambiental. LEFF, Enrique (coord.). Tradução de Eliete Wolff. São Paulo: Cortez, 2003.
LEFF, Enrique. Racionalidade ambiental: a reapropriação social da natureza. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Educação, emancipação e sustentabilidade: em defesa de uma pedagogia libertadora para a educação ambiental. IN_ Identidades da educação ambiental brasileira. Philipe Pomier Layrargues (coord.). Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Complexidade e Dialética: contribuições à práxis política e emancipatória em Educação Ambiental. Revista Educação & Sociedade, Campinas, vol. 27, n. 94, p. 131-152, jan./abr. 2006.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação Ambiental: questões de vida. São Paulo: Cortez, 2019.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Pensamento crítico, tradição marxista e a questão ambiental: ampliando os debates. IN_ A questão ambiental no pensamento crítico: natureza, trabalho e educação. Carlos Frederico Bernardo Loureiro (org.)... [et al.]. Rio de Janeiro: Quartet, 2007.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Problematizando conceitos: contribuição à práxis em educação ambiental. IN_ Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. CASTRO, Ronaldo Souza de; LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier (Orgs.). 2.ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Sustentabilidade e educação: um olhar da ecologia política. São Paulo: Cortez, 2012.
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; FRANCO, Jussara Botelho. Aspectos teóricos e metodológicos do Círculo de Cultura: uma possibilidade pedagógica e dialógica em Educação Ambiental. IN_ Educação ambiental: dialogando com Paulo Freire. LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; TORRES, Juliana Rezende (Orgs.). São Paulo: Cortez, 2014.
LOWY, Michael. Método dialético e teoria política. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.
LOWY, Michael. O que é ecossocialismo? 2. ed. São Paulo: Cortez, 2014.
LUKÁCS, Gyorgy. História e consciência de classe: estudos sobre a dialética marxista. 3. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018a.
LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2018b.
MARCUSE, Herbert. O homem unidimensional: estudos da ideologia da sociedade industrial avançada. São Paulo: EDIPRO, 2015.
MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2010.
MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. 2.ed. Tradução de Regis Barbosa e Flávio R. Kothe. São Paulo: Nova Cultural, 1985.
NOVICKI, Victor. Práxis: problematizando consciência e participação na educação ambiental brasileira. IN_ A questão ambiental no pensamento crítico: natureza, trabalho e educação. Carlos Frederico Bernardo Loureiro (org.)... [et al.]. Rio de Janeiro: Quartet, 2007.
PERNAMBUCO, Marta Maria Castanho Almeida; SILVA, Antonio Fernando Gouvêa da. Paulo Freire: uma proposta pedagógica ético-crítica para a Educação Ambiental. IN_ Educação ambiental: dialogando com Paulo Freire. LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; TORRES, Juliana Rezende (Orgs.). São Paulo: Cortez, 2014.
REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2014.
SILVA, Luciana Ferreira da. Educação Ambiental Crítica. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Contribuições para uma pedagogia crítica na educação ambiental: reflexões teóricas. IN_ A questão ambiental no pensamento crítico: natureza, trabalho e educação. Carlos Frederico Bernardo Loureiro (org.)... [et al.]. Rio de Janeiro: Quartet, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)