The curriculum seen from the top of the dunes of Sabiaguaba: an inter- and transdisciplinary proposal of

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644464818

Keywords:

Curriculum, Interdisciplinarity, Transdisciplinarity, Sabiaguaba

Abstract

This article presents an interdisciplinary and transdisciplinary proposal of knowledge construction in Basic Education, taking as a starting point the interdune environmental complex of Sabiaguaba, Environmental Preservation Area (APA), located in the municipality of Fortaleza-Ceará-Brazil. Based on the study of a local theme, we seek the formation of a planetary citizen, subject that begins its formation henceforth the knowledge of its place in systemic convergence and inseparable with the planet. The proposal focuses on multiple areas of knowledge (History, Geography, Letters, Communication, Technologies, Journalism), which explore a dialogue with other scientific fields in order to constitute integrated and integrative knowledge. Thus, Sabiaguaba becomes a transdisciplinary theme. In methodological terms, it is a documentary research based on project pedagogy. As a result, it was noticed that when taking the environmental complex of Sabiaguaba as a didactic proposal for teaching and learning, the integrated approach of knowledge is encouraged, thus contributing to the construction of a dialogical school curriculum, away from the verticality, authoritarianism and excessive emphasis on content. The link with the socio-environmental reality in which students and teachers are inserted contributes to a resignification of knowledge aiming at a planetary citizenship.

Author Biographies

Edvar Ferreira Basílio, Federal University of Ceará

Mestrando pela Universidade Federal do Ceará, Licenciado e Bacharel em Geografia, com habilitação em Estudos Geográficos Regionais pela Universidade Federal do Ceará. Bacharel em Administração pela Universidade Estadual do Ceará. Especialista em Educação Ambiental e em Gestão Escolar Integrada. Professor da rede estadual do Ceará

Diana Nara Silva Oliveira, State University of Ceará

Professora do Colegiado de Pedagogia da Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos- FAFIDAM/ UECE. Doutoranda em educação pela Universidade Federal do Ceará; Mestre em Educação e Ensino- UECE (2015- 2017); Especialista em Orientação Educacional Supervisão e Gestão Escolar pela Ieducare (2013-2015). Graduada em História pela Universidade Estadual do Ceará- UECE (2014); Graduação em pedagogia pela Faculdade da Lapa- FAEL (2018).

Silvia Elisabeth Moraes, Federal University of Ceará

Graduada em Letras Anglo-Germânicas, Universidade Federal do Ceará (UFC), tem Mestrado em Speech Communication, Universidade de Illinois, EUA, Doutorado em Educação (Currículo), UNICAMP, Pós-doutorado na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Foi bolsista Desenvolvimento Científico Regional (DCR/ CNPq/FUNCAP) e Pesquisadora Visitante (FUNCAP) na Faculdade de Educação (FACED), UFC. Atualmente é Professora da pós-graduação da FACED/UFC atuando na linha de pesquisa Educação, Currículo e Ensino. Em 2013-2014 realizou Estágio Sênior/Capes no Development Education Research Center, Instituto de Educação, Universidade de Londres onde desenvolveu o estudo Cidadania Global como tema inter/transdisciplinar no currículo das licenciaturas. Seu atual projeto de pesquisa intitula-se Cidadania Planetária e Ecologia de Saberes: interdisciplinaridade, transdisciplinaridade e internacionalização no currículo da Educação Superior brasileira. Tem ensinado, publicado, pesquisado e orientado dissertações e teses nos seguintes temas: didática, currículo escolar e universitário, teoria da ação comunicativa, interdisciplinaridade, transdisciplinaridade, cidadania planetária

Adalucami Menezes Pereira Gonçalves, Unichristus

 Graduada em Letras (UFC, 2003). Especialista em Estudos Clássicos (UFC , 2006). Mestre em Letras (UFC, 2010). Doutora em Educação Brasileira (UFC). Tem experiência na área de Literatura (Brasileira e Latina) e Produção Textual. Desenvolve pesquisas que abordam temáticas associadas aos valores morais cristãos, à Idade Média, à mulher, à linguagem utilizada nos textos jornalísticos e publicitários e à área da Educação. Também exerce a função de revisora textual

Sara Receba Aguiar de Carvalho, Federal University of Ceará

mestranda em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará; Jornalismo pela Universidade de Fortaleza (Unifor); rabalhei como professora de português do ensino médio na rede particular de ensino por 10 anos (2001 - 2011); no IFCE, como professora colaboradora (2010-2011); na ONG Catavento Comunicação e Educação (2009), trabalhando com implantação de radioescolas nas escolas municipais; e no Museu da Cultura Cearense / Dragão do Mar (2010), como educadora. Sou interessada em assuntos ligados à Infância, Jornalismo para crianças, Educação, Tecnologias na Educação, Inovação na Educação Básica, Edutech e Educação Popular

References

ABREU, M. Histórias de cordéis e folhetos. Campinas: Mercado de Letras, 1999.

ABREU, M. Cultura Letrada: literatura e leitura. São Paulo: Editora UNESP, 2006.

AMORA, A. S. Introdução à Teoria da Literatura. São Paulo: Editora Cultrix, 2004.

ANDRADE, Carlos Drummond. O Poder Ultrajovem. Rio de Janeiro: Record, 1986.

ANDRADE, M. M. de; MEDEIROS, J.B. Comunicação em Língua Portuguesa. Normas para Elaboração de Trabalho de Conclusão de Curso (TCC). 4 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

BACCEGA, Maria Aparecida. Aproximações à telenovela: os encontros de ressignificação. São Paulo Manaus: Ed. Intercom Universidade do Amazonas, 2001.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Paulo Bezerra (Organização, Tradução, Posfácio e Notas); Notas da edição russa: Seguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016.

BASÍLIO, E.F; OLIVEIRA. D. N. da S; RIBEIRO, L.T.F; Interdisciplinaridades e construção de conhecimentos a partir das categorias paisagem e lugar no ensino de geografia. Revista Humanidades e Inovação, Palmas v. 7, n. 13, p. 2007-2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: história, geografia. Secretaria de Educação Fundamental. Brasileira, MEC/ SEF, 1997.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatísticas. Contido em: https://www.ibge.gov.br/apps/populacao/projecao/.

CEARÁ. Governo do Estado do Ceará/Secretaria de Educação do Estado do Ceará. Documento Curricular Referencial do Ceará: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Versão Lançamento Virtual Fortaleza: SEDUC, 2019. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/37/2020/02/DCRC_2019_OFICIAL.pdf.

FAZENDA, I. C. A. A Integração e Interdisciplinaridade no Ensino Brasileiro: efetividade ou ideologia. 6 Ed. São Paulo: Loyola, 2011.

FORTALEZA, Prefeitura. Plano de manejo parque natural municipal das dunas de Sabiaguaba área de proteção ambiental de Sabiaguaba. FORTALEZA. DEZEMBRO DE 2010. Disponível em: https://urbanismoemeioambiente.fortaleza.ce.gov.br/images/urbanismo-e-meio-ambiente/planejamento/plano_de_manejo_da_sabiaguaba.pdf.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1992. (Coleção Polêmicas do nosso tempo).

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 48. reimp. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

GADOTTI, Moacir. Educar para a sustentabilidade. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2008.

HERNÁNDEZ, F. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Tradução de Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artmed, 1998.

JUPIASSU, H. (2006). O espírito interdisciplinar. Cadernos EBAPE.BR, 4(3), 1 a 9. Recuperado de http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/cadernosebape/article/view/7401.

KAPLÚN, M. (1999). Processos educativos e canais de comunicação. Comunicação & Educação, (14), 68-75. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i14p68-75.

KLEIMAN, A.; MORAES, S. E. Leitura e Interdisciplinaridade: tecendo redes nos projetos da escola. Campinas: Mercado de Letras, 1999.

KOCH, I. Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e Escrever: estratégias de produção. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2011.

MARTÍN-BARBERO, Jesús; REY, Germán. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. São Paulo: Senac, 2001.

MOISÉS, M. A Análise Literária. São Paulo: Cultrix, 2007.

MORAES, S. E. Interdisciplinaridade e transversalidade mediante projetos temáticos. R. Bras. Est. Pedag., Brasília, v. 86, n. 213/214, p. 38-54, maio/dez. 2005.

MORAES, S.E & FREIRE, L.A. Planetary Citizenship and the ecology of knowledges in Brazilian Universities, in International Journal of Development Education and Global Learning 8 (3) 2017 ■ 25

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000

OBRA COLETIVA, Sabiaguaba, Meu Amor: manifesto pela preservação da vida. Rouxinol do Rinaré edições. Capa: Eduardo Macedo. Fortaleza. Julho de 2020. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/473892557/Sabiaguaba-meu-amor-cordel-pdf.

ROJO, R. Apresentação: Protótipos didáticos para os multiletramentos. In: MOURA, E. (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012. 264 p. (Estratégias de Ensino, 29).

SALES, V. de C. Os lençóis fortalezenses. Revista Fortaleza. v.1. abr. 2006. Fortaleza: Fundação Demócrito Rocha.

SANTOS, B DE S (2007), Para além do Pensamento Abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes, Revista Crítica de Ciências Sociais, 78, 3-46.

SANTOS, M. Por uma Geografia nova. 6. ed. São Paulo: EdUSP, 2008.

SCHNEUWLY, B; D. Z, Joaquim. Gêneros Orais e Escritos na Escola. Trad. Glais Sales Cordeiro e Roxane Rojo. São Paulo: Mercado de Letras, 2004.

SOARES, I. de O. (2005). A Formação do Educomunicador: 15 anos na busca de uma mais profunda interelação entre o profissional da comunicação/educação e o mundo das crianças e dos adolescentes. Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação -2005. Rio de Janeiro. Anais. São Paulo: Intercom, 2005. CD-ROM.

SOUZA, M.S. de. Análise da estrutura urbana. In: DANTAS, E. W. C; COSTA, M.C.L; SILVA, J.B. da; De cidade à metrópole: (trans)formações urbanas em Fortaleza. Fortaleza: Edições UFC, 2009.

TOZONI-REIS, M. F. de C. Temas ambientais como “temas geradores”: contribuições para uma metodologia educativa ambiental crítica, transformadora e emancipatória. Educar em Revista, n. 27, p. 93-110, 2006.

VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Tradução de Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2023-04-26

How to Cite

Basílio, E. F., Oliveira, D. N. S., Moraes, S. E. ., Gonçalves, A. M. P., & Carvalho, S. R. A. . de. (2023). The curriculum seen from the top of the dunes of Sabiaguaba: an inter- and transdisciplinary proposal of. Education, 48(1), e22/1–28. https://doi.org/10.5902/1984644464818