The curriculum seen from the top of the dunes of Sabiaguaba: an inter- and transdisciplinary proposal of
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644464818Keywords:
Curriculum, Interdisciplinarity, Transdisciplinarity, SabiaguabaAbstract
This article presents an interdisciplinary and transdisciplinary proposal of knowledge construction in Basic Education, taking as a starting point the interdune environmental complex of Sabiaguaba, Environmental Preservation Area (APA), located in the municipality of Fortaleza-Ceará-Brazil. Based on the study of a local theme, we seek the formation of a planetary citizen, subject that begins its formation henceforth the knowledge of its place in systemic convergence and inseparable with the planet. The proposal focuses on multiple areas of knowledge (History, Geography, Letters, Communication, Technologies, Journalism), which explore a dialogue with other scientific fields in order to constitute integrated and integrative knowledge. Thus, Sabiaguaba becomes a transdisciplinary theme. In methodological terms, it is a documentary research based on project pedagogy. As a result, it was noticed that when taking the environmental complex of Sabiaguaba as a didactic proposal for teaching and learning, the integrated approach of knowledge is encouraged, thus contributing to the construction of a dialogical school curriculum, away from the verticality, authoritarianism and excessive emphasis on content. The link with the socio-environmental reality in which students and teachers are inserted contributes to a resignification of knowledge aiming at a planetary citizenship.
References
ABREU, M. Histórias de cordéis e folhetos. Campinas: Mercado de Letras, 1999.
ABREU, M. Cultura Letrada: literatura e leitura. São Paulo: Editora UNESP, 2006.
AMORA, A. S. Introdução à Teoria da Literatura. São Paulo: Editora Cultrix, 2004.
ANDRADE, Carlos Drummond. O Poder Ultrajovem. Rio de Janeiro: Record, 1986.
ANDRADE, M. M. de; MEDEIROS, J.B. Comunicação em Língua Portuguesa. Normas para Elaboração de Trabalho de Conclusão de Curso (TCC). 4 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
BACCEGA, Maria Aparecida. Aproximações à telenovela: os encontros de ressignificação. São Paulo Manaus: Ed. Intercom Universidade do Amazonas, 2001.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Paulo Bezerra (Organização, Tradução, Posfácio e Notas); Notas da edição russa: Seguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016.
BASÍLIO, E.F; OLIVEIRA. D. N. da S; RIBEIRO, L.T.F; Interdisciplinaridades e construção de conhecimentos a partir das categorias paisagem e lugar no ensino de geografia. Revista Humanidades e Inovação, Palmas v. 7, n. 13, p. 2007-2018.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: história, geografia. Secretaria de Educação Fundamental. Brasileira, MEC/ SEF, 1997.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatísticas. Contido em: https://www.ibge.gov.br/apps/populacao/projecao/.
CEARÁ. Governo do Estado do Ceará/Secretaria de Educação do Estado do Ceará. Documento Curricular Referencial do Ceará: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Versão Lançamento Virtual Fortaleza: SEDUC, 2019. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/37/2020/02/DCRC_2019_OFICIAL.pdf.
FAZENDA, I. C. A. A Integração e Interdisciplinaridade no Ensino Brasileiro: efetividade ou ideologia. 6 Ed. São Paulo: Loyola, 2011.
FORTALEZA, Prefeitura. Plano de manejo parque natural municipal das dunas de Sabiaguaba área de proteção ambiental de Sabiaguaba. FORTALEZA. DEZEMBRO DE 2010. Disponível em: https://urbanismoemeioambiente.fortaleza.ce.gov.br/images/urbanismo-e-meio-ambiente/planejamento/plano_de_manejo_da_sabiaguaba.pdf.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1992. (Coleção Polêmicas do nosso tempo).
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 48. reimp. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
GADOTTI, Moacir. Educar para a sustentabilidade. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2008.
HERNÁNDEZ, F. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Tradução de Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artmed, 1998.
JUPIASSU, H. (2006). O espírito interdisciplinar. Cadernos EBAPE.BR, 4(3), 1 a 9. Recuperado de http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/cadernosebape/article/view/7401.
KAPLÚN, M. (1999). Processos educativos e canais de comunicação. Comunicação & Educação, (14), 68-75. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i14p68-75.
KLEIMAN, A.; MORAES, S. E. Leitura e Interdisciplinaridade: tecendo redes nos projetos da escola. Campinas: Mercado de Letras, 1999.
KOCH, I. Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e Escrever: estratégias de produção. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2011.
MARTÍN-BARBERO, Jesús; REY, Germán. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. São Paulo: Senac, 2001.
MOISÉS, M. A Análise Literária. São Paulo: Cultrix, 2007.
MORAES, S. E. Interdisciplinaridade e transversalidade mediante projetos temáticos. R. Bras. Est. Pedag., Brasília, v. 86, n. 213/214, p. 38-54, maio/dez. 2005.
MORAES, S.E & FREIRE, L.A. Planetary Citizenship and the ecology of knowledges in Brazilian Universities, in International Journal of Development Education and Global Learning 8 (3) 2017 ■ 25
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000
OBRA COLETIVA, Sabiaguaba, Meu Amor: manifesto pela preservação da vida. Rouxinol do Rinaré edições. Capa: Eduardo Macedo. Fortaleza. Julho de 2020. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/473892557/Sabiaguaba-meu-amor-cordel-pdf.
ROJO, R. Apresentação: Protótipos didáticos para os multiletramentos. In: MOURA, E. (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012. 264 p. (Estratégias de Ensino, 29).
SALES, V. de C. Os lençóis fortalezenses. Revista Fortaleza. v.1. abr. 2006. Fortaleza: Fundação Demócrito Rocha.
SANTOS, B DE S (2007), Para além do Pensamento Abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes, Revista Crítica de Ciências Sociais, 78, 3-46.
SANTOS, M. Por uma Geografia nova. 6. ed. São Paulo: EdUSP, 2008.
SCHNEUWLY, B; D. Z, Joaquim. Gêneros Orais e Escritos na Escola. Trad. Glais Sales Cordeiro e Roxane Rojo. São Paulo: Mercado de Letras, 2004.
SOARES, I. de O. (2005). A Formação do Educomunicador: 15 anos na busca de uma mais profunda interelação entre o profissional da comunicação/educação e o mundo das crianças e dos adolescentes. Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação -2005. Rio de Janeiro. Anais. São Paulo: Intercom, 2005. CD-ROM.
SOUZA, M.S. de. Análise da estrutura urbana. In: DANTAS, E. W. C; COSTA, M.C.L; SILVA, J.B. da; De cidade à metrópole: (trans)formações urbanas em Fortaleza. Fortaleza: Edições UFC, 2009.
TOZONI-REIS, M. F. de C. Temas ambientais como “temas geradores”: contribuições para uma metodologia educativa ambiental crítica, transformadora e emancipatória. Educar em Revista, n. 27, p. 93-110, 2006.
VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Tradução de Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)