BID and recommendations for secondary education: the education at what distance?
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644464758Keywords:
High school, Distance education, BIDAbstract
This article analyses the document “Reforma de la educación primaria y secundaria en América Latina”, published by the Inter-American Development Bank (IDB), in June 2000. The objective is to understand the influence of international organizations on educational policies in Brazil based on the analysis of the document, but also making use of research that studied other funding agencies. Thus, an analysis of the IDB document is employed with the identification of topics related to high school, as well as the conception presented in the document for that level of education. Thus, the analysis has a documentary character, plus bibliographic research, in an effort to understand the field of research and to deepen the discussions held by other researchers. In the document, technology appears as a way to improve the quality of teaching, without, however, explaining how to do it. It’s concluded that, given the inequality that marks Brazilian education, only poor young people would be submitted to distance education. In an attempt to address these inequalities, the IDB advocates public-private partnerships and the extension of Distance Education to the least privileged or those who live in regions that are difficult to access. In view of all the technical apparatus necessary for the production of materials and access to Information and Communication Technologies, the resource would be poorly implemented, not allowing a correct expansion of schooling, but perhaps a reduction in the number of enrollments and an increase in dropout. Under these conditions, the historical duality persists and the exclusion increases.
References
AGÊNCIA DE NOTÍCIAS CNI. Cinco em cada dez indústrias enfrentam a falta de trabalhador qualificado. 11 fev. 2020. Disponível: https://noticias.portaldaindustria.com.br/noticias/competitividade/industrias-enfrentam-falta-de-trabalhador-qualificado/. Acesso em: 20 jan. 2021.
AKKARI, Abdeljalil. Internacionalização das políticas educacionais: transformações e desafios. Petrópolis, Vozes, 2011.
ANTUNES, Ricardo. Adeus ao trabalho? Ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. 10ª ed. São Paulo: Cortez; 2005.
ANTUNES, Ricardo. Os Sentidos do Trabalho. São Paulo: Boitempo, 1999.
BARAÚNA, Silvana Malusá; ARRUDA, Eucidio Pimenta; ARRUDA, Durcelina Ereni Pimenta. Políticas Públicas em Educação a Distância: aspectos históricos e perspectivas no Brasil. In: Revista Eletrônica Pesquiseduca. Santos, v. 04, n. 08. p. 279-295, jul./dez. 2012. Disponível em: http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/272/pdf. Acesso em: 20 jun. 2020.
BARRETO, Raquel Goulart. A formação de professores a distância como estratégia de expansão do ensino superior. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1299-1318, Dec. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302010000400013&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 mar. 2021.
BARRETO, Raquel Goulart. Tecnologia e educação: trabalho e formação docente. Educ. Soc., Campinas, v. 25, n. 89, p. 1181-1201, Dec. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v25n89/22617.pdf. Acesso em: 10 mar. 2021.
BERNARDO, João. A Democracia Totalitária: teoria e prática da empresa. São Paulo: Cortez, 2004.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 08 jan. 2020
BRASIL. Lei nº 14.040, de 18 de agosto de 2020. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/lei/L14040.htm. Acesso em: 20 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 23 jan. 2021.
BRUNO, Lúcia. Educação e Trabalho no Capitalismo Contemporâneo. São Paulo: Atlas, 1996.
CASTRO, Claudio de Moura et al. Reforma de la educación primaria y secundaria en América Latina y el Caribe. Banco Interamericano de Desarrollo. 2000.
COLETIVO DE ESTUDOS EM MARXISMO E EDUCAÇÃO - COLEMARX. Em defesa da educação pública comprometida com a igualdade social: porque os trabalhadores não devem aceitar aulas remotas. Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://colemarx.educacao.ufrj.br/wp-content/uploads/2020/09/Colemarx-texto-cri%CC%81tico-EaD-2.pdf. Acesso em: 02 jan. 2021.
CUT - Central Única dos Trabalhadores. Taxa de desemprego entre jovens bate novo recorde e chega a 31,4%, segundo IBGE. 30 nov. 2020. Disponível: https://www.cut.org.br/noticias/taxa-de-desemprego-entre-jovens-bate-novo-recorde-e-chega-a-31-4-segundo-ibge-dcaa. Acesso em: 02 fev. 2021.
DIAS, Rosilâna Aparecida; LEITE, Lígia Silva. Educação a Distância: da legislação ao pedagógico. São Paulo: Vozes, 2010.
FARIA, Paula de Sousa; HOLLERBACH, Joana D’Arc Germano; HERNECK, Heloísa Raimunda. Projeto Escolas em Rede: trabalho docente e a incorporação das tecnologias no ambiente escolar. In: VI SIMPÓSIO SOBRE TRABALHO E EDUCAÇÃO – TRABALHO, POLÍTICA E FORMAÇÃO HUMANA: DESAFIOS E TENDÊNCIAS DA FORMAÇÃO PROFISSIONAL EM DEFESA DO PÚBLICO. Anais do VI Simpósio […]. Belo Horizonte, 2011, p. 1-21, CD-ROM.
FISHER, Mark. Realismo Capitalista: é mais fácil imaginar o fim do mundo do que o fim do capitalismo? São Paulo: Autonomia Literária, 2020.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. 6ª ed. São Paulo: Cortez, 2010.
FRIGOTTO. Os circuitos da história e o balanço da educação no Brasil na primeira década do século XXI. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 46, p. 235-274, Jan-Abr. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v16n46/v16n46a13.pdf. Acesso em: 05 jul. 2020.
GENTILI, P. Neoliberalismo e educação: manual do usuário. IN: GENTILI, P.; SILVA, T.T. (orgs.). Escola S.A. Quem ganha e quem perde no mercado educacional do neoliberalismo. 2ª ed. Brasília: CNTE, 1999. p. 9-49.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA –INEP. Censo Escolar 2018. Notas estatísticas. Brasília, DF, 2019. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2018/notas_estatisticas_censo_escolar_2018.pdf. Acesso em: 22 jan. 2020.
KRUPPA, Sonia Maria Portella. O Banco Mundial e as políticas públicas de educação nos anos 90 (2001). 24ª Reunião Anual da ANPED, Caxambu. Disponível em: 24reuniao.anped.org.br/T0511651397173.doc. Acesso em: 25 mar. 2020.
MATTELART, Armand. História da sociedade da informação. São Paulo: Edições Loyola, 2001.
MELLO, Cecilia Carmanini de. As políticas para o Ensino Médio no Brasil e suas relações com o BID (2003-2016). 141 f. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação). Departamento de Educação, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, MG, 2020.
NOSELLA, Paolo. Ensino médio: Em busca do princípio pedagógico. Educ. Soc., Campinas, v. 32, n. 117. p. 1051-1066, out-dez. 2011. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf/873/87321425008.pdf. Acesso em: 10 jun. 2020.
PAINEL TIC COVID-19: Pesquisa sobre o uso da internet no Brasil durante a pandemia do novo coronavírus. 3ª edição: ensino remoto e teletrabalho. Disponível em: https://www.cgi.br/media/docs/publicacoes/2/20201104182616/painel_tic_covid19_3edicao_livro%20eletr%C3%B4nico.pdf. Acesso em 11 jan. 2021.
PIMENTEL, Thais. Analfabeta, mãe desiste de pegar material da escola do filho em BH por não poder ajudá-lo. G1 Minas, 19 jun. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/mg/minas-gerais/noticia/2020/06/19/analfabeta-mae-desiste-de-pegar-material-da-escola-do-filho-em-bh-por-nao-poder-ajuda-lo.ghtml. Acesso em: 02 fev. 2021.
RODRIGUES, Léo. Número de usuários de internet cresce 10 milhões em um ano no Brasil. Agência Brasil, 2018. Disponível em: http://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2018-12/numero-de-usuarios-de-internet-cresce-10-milhoes-em-um-ano-no-brasil. Acesso em: 30 jul. 2019.
SALDAÑA, Paulo. Cerca de 4 milhões abandonaram estudos na pandemia, diz pesquisa. Folha de S. Paulo, 22 jan. 2021. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2021/01/cerca-de-4-milhoes-abandonaram-estudos-na-pandemia-diz-pesquisa.shtml. Acesso em: 30 jan. 2021.
SHIROMA, Eneida Oto; MORAES, Maria Célia Marcondes de; EVANGELISTA, Olinda. Política Educacional. 4 ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011.
SILVA, Maria Abadia da. Qualidade Social da educação pública: algumas aproximações. Cad. CEDES [online], v.29, n.78, p. 216-226, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v29n78/v29n78a05.pdf. Acesso em: fev. 2018.
TAVARES, Rosilene Horta. Combate e produção da desigualdade digital no Brasil. In: REUNIÃO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO, 28ª. 2005, Caxambu. Anais da 28ª Reunião da Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação; Caxambu; [Online], 2005. Disponível em http://www.anped.org.br/reunioes/28/inicio.htm. Acesso em: 16 jul. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)