BID and recommendations for secondary education: the education at what distance?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644464758

Keywords:

High school, Distance education, BID

Abstract

This article analyses the document “Reforma de la educación primaria y secundaria en América Latina”, published by the Inter-American Development Bank (IDB), in June 2000. The objective is to understand the influence of international organizations on educational policies in Brazil based on the analysis of the document, but also making use of research that studied other funding agencies. Thus, an analysis of the IDB document is employed with the identification of topics related to high school, as well as the conception presented in the document for that level of education. Thus, the analysis has a documentary character, plus bibliographic research, in an effort to understand the field of research and to deepen the discussions held by other researchers. In the document, technology appears as a way to improve the quality of teaching, without, however, explaining how to do it. It’s concluded that, given the inequality that marks Brazilian education, only poor young people would be submitted to distance education. In an attempt to address these inequalities, the IDB advocates public-private partnerships and the extension of Distance Education to the least privileged or those who live in regions that are difficult to access. In view of all the technical apparatus necessary for the production of materials and access to Information and Communication Technologies, the resource would be poorly implemented, not allowing a correct expansion of schooling, but perhaps a reduction in the number of enrollments and an increase in dropout. Under these conditions, the historical duality persists and the exclusion increases.

Author Biographies

Cecilia Carmanini de Mello, Colégio Supremo; Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais, Rio Branco, MG

Licenciada em História pela Universidade Federal de Viçosa (2016) e Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa (2020). Possui experiência na área de Arquivística. Áreas de interesse: História da América, História da Educação, Políticas Públicas para a Educação Básica, com ênfase no Ensino Médio. Atualmente é professora de História da Educação Básica da rede privada, Colégio Supremo em Visconde do Rio Branco, e da rede estadual de Educação de Minas Gerais, lotada na Escola Estadual Prefeito Antônio Arruda em Guiricema.

Joana D'Arc Germano Hollerbach, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, MG

Possui graduação em Administração pela Faculdade de Administração de Governador Valadares (1986), Licenciatura em História pela Universidade Vale do Rio Doce (2003), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2007) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2016). Atualmente é professora do magistério superior, Adjunto III, da Universidade Federal de Viçosa. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: história da educação, ensino de história, políticas públicas para a educação básica, trabalho e educação. 

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Published

2023-02-18

How to Cite

Mello, C. C. de, & Hollerbach, J. D. G. (2023). BID and recommendations for secondary education: the education at what distance?. Education, 48(1), e5/ 1–28. https://doi.org/10.5902/1984644464758