Experiences that have impacted the education and lives of good Biological Science Professors
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644464750Keywords:
Teacher education, Experiences, NarrativesAbstract
Nowadays, a lot has been said about the precariousness of the Brazilian educational system and the performance of its agents. However, this generalized visions it’s suspicious, and for this reason we try to give voice to those professors who develop, without fanfare, teaching works considered relevant and that can become inspiring. The objective of this work is to learn about the experiences that have impacted the education and lives of professors who are considered good by their students. It was used individual narrative interviews and the focus group technique with the three professors most mentioned by Biological Science undergraduates in a previously applied questionnaire. The data analysis was based on Jerome Bruner’s interpretative dynamics for the construction of meanings. It was possible to observe four characteristics: development of responsibility and commitment to oneself and to others; differentiated experiences in the supervised practice course; affective relationship with the content taught; and openness and sensitivity in encounters with others. Thus, it is recommended attention to the continuing formation of educators, as well as curricular reformulations in initial professors’ education that include experiences that allow the development of these characteristics and other knowledge, as well as the need for more research on the formation of good Biological Science Professors.
References
ALMEIDA, Maria Isabel de; PIMENTA, Selma Garrido. Pedagogia universitária: valorizando o ensino e à docência na universidade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 27, n. 2, p. 7 – 31, 2014. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872014000200002. Acesso em: 13 mar. 2021.
ANDRADE, Marcelo Leandro Feitosa de; MASSABNI, Vânia Galindo. O desenvolvimento de atividades práticas na escola: um desafio para os professores de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 4, p. 835 - 854, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-73132011000400005&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 13 mar. 2021.
AUTOR, XXX
AZEVEDO, Rosa Oliveira Marins. Formação inicial de professores de Ciências: contribuições do estágio com pesquisa para a educação científica. 2014, 383fl. (Tese: Doutorado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade do Estado do Amazonas (pólo UEA), Manaus, 2014.
BARBOSA NETO, Viana Patricio; COSTA, Maria da Conceição. Saberes docentes: entre concepções e categorizações. Tópicos Educacionais, n. 2, p. 76 – 99, 2016.
BARBOSA, Ana Mae. Artes no Ensino Médio e transferência de cognição. Olh@res, v. 5, n. 2, p. 77 - 89, 2017.
BARTZIK, Franciele; ZANDER, Leiza Daniele. A importância das aulas práticas de ciências no Ensino Fundamental. Revista @rquivo Brasileiro de Educação, v. 4, n. 8, p. 31 – 38, 2017. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/arquivobrasileiroeducacao/article/view/P.2318-7344.2016v4n8p31. Acesso em: 13 mar. 2021.
BOAL, Augusto. Dia Mundial do Teatro. 2009. Disponível em: http://augustoboal.com.br/2018/03/29/dia-mundial-do-teatro/#:~:text=Temos%20a%20obriga%C3%A7%C3%A3o%20de%20inventar,no%20palco%20e%20na%20vida.&text=Teatro%20n%C3%A3o%20pode%20ser%20apenas,%C3%A9%20aquele%20que%20a%20transforma!%E2%80%9D Acesso em: 13 mar. 2020.
BRASIL. MEC / Conselho Nacional de Educação. Resolução 2 / 2002 do CNE / CP Institui a duração e carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de formação de professores da Educação Básica em nível superior. Brasília, 19 de fevereiro de 2002b.
BRASIL. MEC / Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 1º de julho de 2015 - Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução 1 / 2002 do CNE / CP. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, 18 de fevereiro de 2002a.
BRUNER, Jerome. Actos de significado. Lisboa: Edições 70, 2008.
BRUNER, Jerome. O processo da educação. 7 ed. São Paulo: Nacional, 1978.
BRUNER, Jerome. The narrative construction of reality. Critical Inquiry, v. 18, n. 1, p. 1 - 21, 1991.
CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. São Paulo: Cultrix, 1995.
CUNHA, Maria Isabel. A prática pedagógica do “bom professor”: influências na sua educação. 197 f. Doutorado (tese). Universidade Estadual de Campinas. Faculdade de Educação, 1988.
DAMÁSIO, Antônio Rosa. O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano, 3 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
DAY, Christopher; ELLIOT, Bob; KINGTON, Alison. Reform, standards and teacher identity: Challenges of sustaining commitment. Teaching and Teacher Education, v. 21, n. 5, p. 563 - 577, 2005. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X05000351?via%3Dihub Acesso em: 11 set. 2021.
DECI, Edward; SCHWARTZ, Allan; SHEINMAN, Louise; RYAN, Richard. An instrument to assess adults’orientations toward control versus autonomy with children: reflections on intrinsic motivation and perceived competence. Journal of Educational Psychology, v. 73, n. 5, p. 642 - 650, 1981. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/1982-02134-001. Acesso em: 13 mar. 2021.
DEWEY, John. Vida e educação. 10 ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.
DRUMMOND, Mariana Canal Caetano; DRUMMOND FILHO, Hélio Caetano. Drogas: a busca de respostas. São Paulo: Loyola, 1998.
GASSOLS, Daniel Padilla; ABARCA, Patricia Serrano. Descubriendo los sonidos de la realidade: uma propuesta de diseño instrucional para el aprendizaje significativo de los sonidos em el documental desde las teorias de Jerome Bruner. CIC: Boletín del Centro de Investigación de la Creatividad. Universidad de Ciencias y Artes de América Latina, n. 2, p. 1 - 18, 2017. Disponível em: https://repositorio.ucal.edu.pe/handle/20.500.12637/202. Acesso em: 13 mar. 2021.
GATTI, Bernardete Angelina. Formação continuada de professores: a questão psicossocial. Cadernos de Pesquisa. n. 119, p. 191 - 204, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000200010. Acesso em 10 set. 2021.
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; De ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: Unesco, 2019. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/05/Livro_ProfessoresDoBrasil.pdf. Acesso em 10 set. 2021.
HUDSON, Derek. Experiments in science and science teaching. Educational Philosophy and Theory, Randwick, v. 20, n. 2, p. 53 - 66, out. 1988. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1111/j.1469-5812.1988.tb00144.x. Acesso em: 13 mar. 2021.
IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.
MACHADO, Amélia Carolina Terra Alves; GUIMARÃES, Sueli Edi Rufini; BZUNECK, José Aloyseo. Estilo motivacional do professor e a motivação extrínseca dos estudantes. Semina, Ciênc. Soc. Hum., v. 27, n. 1, p. 3 - 13, 2006. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/3786. Acesso em: 13 mar. 2021.
MARQUES, Amanda Cristina Teagno Lopes; PIMENTA, Selma Garrido. É possível formar professores sem saberes da pedagogia? Uma reflexão sobre docência e saberes. Revista Metalinguagens, n. 3, p. 135 - 156, 2015. Disponível em: http://seer.spo.ifsp.edu.br/index.php/metalinguagens/article/view/504. Acesso em: 13 mar. 2021.
MIRANDA, Viviane Bernardes dos Santos; LEDA, Luciana Ribeiro; PEIXOTO, Gustavo Ferreira. A importância da atividade prática no ensino de biologia. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 3, n. 2, p. 85 – 101, 2013. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/2010/1117. Acesso em: 13 mar. 2021.
MORAES, Roque (Org). Construtivismo e ensino de ciências: reflexões epistemológicas e metodológicas. 3 ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.
NADELSON, Louis; SEIFERT, Anne; MOLL, Amy; COATS, Brad. i-STEM Summer Institute: an integrated approach to teacher professional development in STEM. Journal of STEM Education, n. 13, v. 2, p. 69 – 83, 2012.
NÓVOA, António Manuel Sampaio. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
NÓVOA, António Manuel Sampaio. Vidas de professores. Portugal: Porto editora, 1995.
PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2002.
PIMENTA, Selma Garrido.; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2014.
RODE, Elizabeth Dias. Os "bons professores" das licenciaturas da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul / Dourados: uma reflexão sobre suas práticas pedagógicas. 2012. 121 f. Dissertação (mestrado em educação) – Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, 2012.
SANDERS, Mark. STEM, STEM education, STEMmania. The Technology Teacher, v. 4, n. 68, p. 20 – 26, jan. 2009. Disponível em: https://vtechworks.lib.vt.edu/bitstream/handle/10919/51616/STEMmania.pdf?s. Acesso: 14 set. 2021.
SKLIAR, Carlos; LARROSA, Jorge. Experiencia y alteridade em educación. Rosario: Homo Sapiens Ediciones, 2009.
SOUSA, Aparecida Gasquez de. Avaliação emancipatória do currículo e desenvolvimento profissional: um estudo com formadores da licenciatura em ciências biológicas do IFRO. 2018. 185f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática. REAMEC). Universidade Federal de Mato Grosso.
SOUSA, David; PILECKI, Tom. From STEM to STEAM: using brain-compatible strategies to integrate the arts. Ed. Corwin, 2013.
STENHOUSE, Lawrence. Investigación y desarrolo del curriculum. 3ed. Madrid / Espanha: Morata, 1991.
TALLÓN, Maria Angeles Jiménez; FERRO, Maria José; GÓMEZ, Rosario; PARRA, Pablo. (1999). Evaluacion del clima familiar en una muestra de adolescentes. Revista de Psicologia Geral y Aplicada, v. 52, n. 4, p. 453 - 462, 1999.
TARDIF, Maurice. O que é saber da experiência no ensino? In: ENS, R. T.; VOSGERAU, D. S. R.; BEHRENS, M. A. (Orgs.). Trabalho do professor e saberes docentes. Curitiba: Champagnat, 2009. p. 25 - 39.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)