Minimum existences in education: some considerations about construction and scale
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644464462Keywords:
Education, Fiction machine, Minimum existencesAbstract
We start from the idea that differential thinking in education is characterized by a mechanism that includes two main dimensions: the construction (or production) and scale (or perspective). Among all forms of construction we privilege that which is engendered by what we call – reverberating some propositions of Deleuze and Guattari – literary or fictional machine and it operates from a reading perspective, producing a speech that could be considered neither true nor false, because it is destined for what does not exist yet or which exists only in potential. We also argue that reality is the product of a kind of intertextuality that shapes existences or at least with regard to its meaning and value. In the articulation of such mechanisms, existences are machined. However, some of them, although they exist, have a very precarious reality. Therefore, following the readings of Étienne Souriau done by David Lapoujade, we assert that populating the world with fictions and consequently education (which are a radicalization of beings identified as virtual by the authors) it consists of an inseparable procedure for the defense of these fragile existences.
References
ADÓ, Máximo Daniel Lamela. Aporias literárias: questões borgeanas na educação. Revista Digital do LAV, Santa Maria, p. 133-145, mai./ago. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5902/1983734823517. Acesso em: 20 fev. de 2019.
BORGES, Jorge Luis. Ficções. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
CORAZZA, Sandra; TADEU, Tomaz. Composições. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2003.
DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2003.
DELEUZE, Gilles. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 2004.
DELEUZE, Gilles. Conclusões sobre a vontade de potência e o eterno retorno. In. ORLANDI, Luiz B. L. (org.). A ilha deserta: e outros textos. São Paulo: Editora Iluminuras, 2006, p. 155-167.
DELEUZE, Gilles. Gilles Deleuze fala da filosofia. In. ORLANDI, Luiz B. L. (Org.). A ilha deserta: e outros textos. São Paulo: Editora Iluminuras, 2006, p. 185-189.
DELEUZE, Gilles. Sobre Nietzsche e a imagem do pensamento. ORLANDI, Luiz B. L. (Org.). A ilha deserta: e outros textos. São Paulo: Editora Iluminuras, 2006, p. 175-185.
DELEUZE, Gilles. A literatura e a vida. In. DELEUZE, Gilles (Org.). Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 2011, p. 11-17.
DELEUZE, Gilles. Carta a um crítico severo. In. DELEUZE, Gilles (Org.). Conversações. São Paulo: Editora 34, 2013, p. 11-23.
DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. São Paulo: Editora n-1, 2018.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2010.
TADEU, Tomaz. Nós, ciborgues: o corpo elétrico e a dissolução do humano. In.TADEU, Tomaz (Org.). Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2009, p. 7-17.
KASTRUP, Virginia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1273-1288, set./dez. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000400010. Acesso em: 15 ago. 2020.
LAPOUJADE, David. Deleuze, os movimentos aberrantes. São Paulo: Editora n-1, 2015.
LAPOUJADE, David. As existências mínimas. São Paulo: Editora n-1, 2017.
MONEGAL, Emir Rodríguez. Borges: uma poética da leitura. São Paulo: Editora Perspectiva, 1980.
PELBART, Peter Pál. Literatura e loucura: da exterioridade à imanência. In. LINS, Daniel (Org.). Nietzsche/Deleuze: imagem, literatura e educação: Simpósio Internacional de Filosofia. Rio de Janeiro: Forense Universitária; Fortaleza: Fundação de Cultura, Esporte e Turismo, 2007, p. 243-253.
PELLEJERO, Eduardo. A realidade da ficção: uma aproximação a partir da filosofia francesa contemporânea. In. KANGUSSU, Imaculada; SILVA, Cintia Vieira (Org.). Congresso internacional fantasia & crítica, Belo Horizonte: ABRE, 2012, p. 281-292.
PIGLIA, Ricardo. Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama, 2001.
PIGLIA, Ricardo. O último leitor. São Paulo: Editora Companhia das letras, 2006.
PIGLIA, Ricardo. Anos de formação: os diários de Emilio Renzi. São Paulo: Editora Todavia, 2017.
SAMOYAULT, Tiphaine. A intertextualidade. São Paulo: Editora Aderaldo & Rothschild, 2008.
ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo: Editora 34, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)