Minimum existences in education: some considerations about construction and scale

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644464462

Keywords:

Education, Fiction machine, Minimum existences

Abstract

We start from the idea that differential thinking in education is characterized by a mechanism that includes two main dimensions: the construction (or production) and scale (or perspective). Among all forms of construction we privilege that which is engendered by what we call – reverberating some propositions of Deleuze and Guattari – literary or fictional machine and it operates from a reading perspective, producing a speech that could be considered neither true nor false, because it is destined for what does not exist yet or which exists only in potential. We also argue that reality is the product of a kind of intertextuality that shapes existences or at least with regard to its meaning and value. In the articulation of such mechanisms, existences are machined. However, some of them, although they exist, have a very precarious reality. Therefore, following the readings of Étienne Souriau done by David Lapoujade, we assert that populating the world with fictions and consequently education (which are a radicalization of beings identified as virtual by the authors) it consists of an inseparable procedure for the defense of these fragile existences.

Author Biographies

Luiz Carlos Quirino da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestrando em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2019). Possui Licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007 a 2011) e Bacharelado (incompleto) em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2012 a 2016). Tem trabalhado a articulação entre educação, arte, literatura e poesia.

Máximo Daniel Lamela Adó, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor Adjunto no Departamento de Ensino e Currículo - DEC da Faculdade de Educação - FACED-UFRGS e Professor permanente no Programa de Pós-graduação em Educação - PPGEDU-UFRGS. Atua no Eixo temático: Cultura, currículo e sociedade e integra a Linha de Pesquisa Filosofias da Diferença e Educação, com a Temática individual: Poéticas da diferença e Educação. Doutor em Educação pela UFRGS. Mestre em Literatura (Teoria literária) e Licenciado em Ciências Sociais pela UFSC.

References

ADÓ, Máximo Daniel Lamela. Aporias literárias: questões borgeanas na educação. Revista Digital do LAV, Santa Maria, p. 133-145, mai./ago. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5902/1983734823517. Acesso em: 20 fev. de 2019.

BORGES, Jorge Luis. Ficções. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

CORAZZA, Sandra; TADEU, Tomaz. Composições. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2003.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária, 2003.

DELEUZE, Gilles. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 2004.

DELEUZE, Gilles. Conclusões sobre a vontade de potência e o eterno retorno. In. ORLANDI, Luiz B. L. (org.). A ilha deserta: e outros textos. São Paulo: Editora Iluminuras, 2006, p. 155-167.

DELEUZE, Gilles. Gilles Deleuze fala da filosofia. In. ORLANDI, Luiz B. L. (Org.). A ilha deserta: e outros textos. São Paulo: Editora Iluminuras, 2006, p. 185-189.

DELEUZE, Gilles. Sobre Nietzsche e a imagem do pensamento. ORLANDI, Luiz B. L. (Org.). A ilha deserta: e outros textos. São Paulo: Editora Iluminuras, 2006, p. 175-185.

DELEUZE, Gilles. A literatura e a vida. In. DELEUZE, Gilles (Org.). Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 2011, p. 11-17.

DELEUZE, Gilles. Carta a um crítico severo. In. DELEUZE, Gilles (Org.). Conversações. São Paulo: Editora 34, 2013, p. 11-23.

DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. São Paulo: Editora n-1, 2018.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 2010.

TADEU, Tomaz. Nós, ciborgues: o corpo elétrico e a dissolução do humano. In.TADEU, Tomaz (Org.). Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2009, p. 7-17.

KASTRUP, Virginia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1273-1288, set./dez. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000400010. Acesso em: 15 ago. 2020.

LAPOUJADE, David. Deleuze, os movimentos aberrantes. São Paulo: Editora n-1, 2015.

LAPOUJADE, David. As existências mínimas. São Paulo: Editora n-1, 2017.

MONEGAL, Emir Rodríguez. Borges: uma poética da leitura. São Paulo: Editora Perspectiva, 1980.

PELBART, Peter Pál. Literatura e loucura: da exterioridade à imanência. In. LINS, Daniel (Org.). Nietzsche/Deleuze: imagem, literatura e educação: Simpósio Internacional de Filosofia. Rio de Janeiro: Forense Universitária; Fortaleza: Fundação de Cultura, Esporte e Turismo, 2007, p. 243-253.

PELLEJERO, Eduardo. A realidade da ficção: uma aproximação a partir da filosofia francesa contemporânea. In. KANGUSSU, Imaculada; SILVA, Cintia Vieira (Org.). Congresso internacional fantasia & crítica, Belo Horizonte: ABRE, 2012, p. 281-292.

PIGLIA, Ricardo. Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama, 2001.

PIGLIA, Ricardo. O último leitor. São Paulo: Editora Companhia das letras, 2006.

PIGLIA, Ricardo. Anos de formação: os diários de Emilio Renzi. São Paulo: Editora Todavia, 2017.

SAMOYAULT, Tiphaine. A intertextualidade. São Paulo: Editora Aderaldo & Rothschild, 2008.

ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. São Paulo: Editora 34, 2016.

Published

2022-11-08

How to Cite

Silva, L. C. Q. da ., & Adó, M. D. L. (2022). Minimum existences in education: some considerations about construction and scale. Education, 47(1), e100/1–20. https://doi.org/10.5902/1984644464462