(Mis) Governing the elderly: cartogenalogies of / during a pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644464068

Keywords:

Aging , Covid-19, Governmentality

Abstract

This work is a response to the increasing number of pronouncements across various media on how the “government should treat the elderly'' in the context of the pandemic caused by the Covid-19us. The analytical focus is based on the training principles and cultural artifacts that contribute to the understanding of the at risk nature of the elderly. Through a cartogenealogical study we investigated something about the emergence of pedagogies and representations that reinforce the self-responsibility of the elderly for supposed self-inflicted risks, reinforced by parental and social protection. The empirical evidence (memes and cards) that supports the issues being hypothesized suggests a correlation between cultural attitudes towards support for the elderly and the increasing social vulnerability of the elderly. We also believe that this correlation of factors has been strongly affected at present by a neoliberal biopolitical philosophy, as well as an ultraconservative posture and denialism, which has redefined the approach to local governmentality.

Author Biography

Fernando Altair Pocahy, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Professor Adjunto da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), atuando na Faculdade de Educação/ Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd) e junto ao Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social; realizou Pós-Doutorado junto ao PPG em Antropologia Social da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com bolsa CAPES/Reuni, vinculado ao NIGS - Núcleo de Identidade de Gênero e Subjetividade; Doutorado em Educação e Mestrado em Psicologia Social e Institucional, ambos pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) com bolsa CAPES, vinculado respectivamente aos grupos GEERGE - Grupo de Estudos em Educação e Relações de Gênero e ao Laboratório de Psicologia e Políticas Públicas. Fez estágio doutoral na Université Lumière Lyon 2 (Centre Louise Labé) França (bolsa CAPES) e período como doutorando visitante na École doctorale romande en Études Genre, Université de Lausanne, Suíça. Possui Especialização em Projetos Sociais e Culturais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com bolsa da Fundação Maurício Sirotsky. É graduado em Psicologia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), onde foi bolsista de extensão da Pró-Reitoria Comunitária e de Extensão (PROCEX). É pesquisador do Geni - Estudos de Gênero e Sexualidade. Bolsista da FAPERJ no programa Jovem Cientista do Nosso Estado e no Programa Prociência. Tem realizado estudos e intervenções a partir de interlocuções entre Educação e Saúde, interessado principalmente nos seguintes temas: corpo, geração, gênero, sexualidade e interseccionalidades nos processos de subjetivação, utilizando-se de abordagens pós-estruturalistas em articulação com os Estudos Feministas, Estudos Queer e os Estudos Culturais Foucaultianos.

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Published

2022-09-22

How to Cite

Pocahy, F. A. (2022). (Mis) Governing the elderly: cartogenalogies of / during a pandemic . Education, 47(1), e81/ 1–38. https://doi.org/10.5902/1984644464068