The Literacy Process and the Pedagogical Practices
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644462959Keywords:
Literacy process; Pedagogical practice; Socio-historical Psychology.Abstract
The objective of this article is to present and analyze the pedagogical practices of two teachers about the literacy process of children in the 1st and 2nd year of elementary school. These two teachers wrote two records in which they narrated their pedagogical practices of literacy. These records were taken as material for analysis. The procedure called Meaning Core (NS), proposed by Aguiar and Ozella (2013), guided the data analysis. The theoretical basis is anchored in the Historical and Dialectical Materialist method, advocated by Friedrich Engels (1820-1878) and Karl Marx (1818-1883), which underlies Socio-Historical Psychology, based on the studies of Lev Vigotski (1896-1934) . It is also based on studies by Volochinov (1995), Freitas (2002) and Faraco (2009) who studied different aspects within the field of language. The results indicate the importance of continuing teacher education, collective work and monitoring by the pedagogical coordination of the teaching practice of literacy teachers.
References
AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; OZELLA, Sergio. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão, São Paulo: v. 26, n. 2, p. 222-247, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/QtcRbxZmsy7mDrqtSjKTYHp/abstract/?lang=pt Acesso em: 02 set. 2022.
AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de; OZELLA, Sérgio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. R. bras. Est. pedag., Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S217666812013000100015&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 11 dez de 2021.
AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de; SOARES, Júlio Ribeiro; MACHADO, Virgínia Campos. Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cad. Pesquisa, v. 45, n. 155, p. 56-75, Mar. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/cJgwjVtjw Q4thrMbxB4ZPFm/abstract/?lang=pt Acesso em: 01 set. 2022.
ALMEIDA, M. Berenice de; PUCCI, Magda D. Outras letras, outros sons. São Paulo: Callis, 2002.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 26 jul. 2020.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 26 jul. 2020.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 27 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 26 jul. 2020.
BRASIL . Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 26 jul. 2020.
VOLOCHÍNOV, Valentin Nikoláievitch. Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 7ª Ed. São Paulo: Hucitec, 1995.
BARROS, Rosa Maria Antunes. Ler quando não se sabe. Cadernos da Escola, Brasília: MEC/SEF, 1999. Disponível em: http://pdf.blucher.com.br.s3-sa-east-1.amazonaws.com/socialsciencesproceedings/xi-sepech/gt20_130.pdf Acesso em: 2 set. 2-22.
CACHAPUZ, Antônio. Do que temos, do que podemos ter e temos direito a ter na formação de professores: em defesa de uma formação em contexto. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite. Formação de educadores desafios e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 2003, p. 448 - 469.
CASTEDO, Mirta; TORRES, Mirta. Panorama das teorias de alfabetização na América Latina nas últimas décadas (1980 – 2010). São Paulo: Cadernos Cenpec, v. 1, n. 1, 2011. Disponível em: https://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/40 Acesso em: 2 set. 2022.
COSSON, Rildo Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2011.
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
FERREIRA, Fernando Ilídio; FLORES, Maria Assunção Repensar o sentido de comunidade de aprendizagem: contributos para uma concepção democrática emancipatória. In: FLORES, Maria Assunção; FERREIRA, Fernando Ilídio. Currículo e comunidade de aprendizagem: desafios e perspectivas. Santo Tirso: De facto editores, 2012, p. 201 - 247.
FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1999.
FUSARI, José Cerchi. Formação continuada de educadores na escola e em outras situações. In: BRUNO, Eliane Bambini Gorgueira; AMEIDA, Laurinda Ramalho de; CHRISTOV, Luiza Helena da Silva. O coordenador pedagógico e a formação docente. São Paulo: Loyola, 2015, p. 17 - 26.
FREITAS, Maria Teresa de Assunção. Vygotsky e Bakhtin - Psicologia e educação: um intertexto. São Paulo: Ática, 2002.
GERALDI, João Wanderley; BENITES, Maria; FICHTNER, Bernd. Transgressões convergentes: Vygotsky, Bakhtin, Bateson. Campinas: Mercado de Letras, 2006.
IMBERNÓN, Francesc. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.
KLEIMAN, Ângela Bustos. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, Ângela Bustos (org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escola. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras, 1995, p. 65-75.
LEAL, Telma Ferraz; ALBUQUERQUE, Eliana Borges Correia de; LEITE, Tânia Maria Rios. Jogos: alternativas didáticas para brincar alfabetizando (ou alfabetizar brincando?). In: MORAIS, A. G. de; ALBUQUERQUE, E. B. C. de; LEAL, T. F. (orgs.). Alfabetização: apropriação do sistema de escrita alfabética. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 111-132.
MORE, Sonia Maria Coelho. O Mundo da Escrita e Sua Concepção sócio-histórica. Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Departamento de Educação da Faculdade de Ciências e Tecnologia/Unesp - Presidente Prudente, v. 4, nº 4, p. 78 - 85, 1998. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/76/85. Acesso em: 5 jul. 2020.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. História dos métodos de alfabetização no Brasil. Portal MEC Seminário; Alfabetização; e; Letramento; em debate, Brasília, v. 1, p. 1-16, 2006. Disponível em: http://www.portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/alf_mortattihisttextaalfbbr.pdf Acesso em: 7 jul. 2020.
OMITIDO, 2017
OMITIDO, 2019.
OMITIDO, 2017.
PASSOS, Laurizete Ferragut; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. O trabalho colaborativo, um campo de estudo. In: ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. S. (org.). O coordenador pedagógico e o trabalho colaborativo na escola. São Paulo: Edições Loyola, 2016. p. 9-23.
PIMENTA, Selma Garrido.; GHEDIN, Evandro (orgs). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2012.
PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; SOUZA, Vera Lucia. Trevisan de. Retrato do coordenador pedagógico brasileiro: nuanças das funções articuladoras e transformadoras. In: O coordenador pedagógico no espaço escolar: articulador, formador e transformador. São Paulo: Edições Loyola; 2015, p. 9 - 24.
PONDÉ, Glória Maria Fialho. Poesia e folclore para a criança. In: ZILBERMAN, Regina (org.). A produção cultural para a criança: 4. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1990, p. 117-146.
PRESTES, Zoia. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
PRIETO, Rosangela Gavioli. Atendimento escolar de alunos com necessidades educacionais especiais: um olhar sobre as políticas públicas de educação no Brasil. In: ARANTES, V. A (org.). Inclusão escolar: pontos e contrapontos. São Paulo: Editora: Summus, 2006, p. 31-73.
SILVA, Marco Antônio. A fetichização do livro didático no Brasil. Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 37, n. 3, p. 803-821, set/dez. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edreal/v37n3/06.pdf . Acesso em 28 jun. 2020.
SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. A criança na fase inicial da escrita: Alfabetização como processo discursivo. São Paulo: Cortez, 2003.
SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2018.
VAL, Maria da Graça Costa. O que é ser alfabetizado e letrado?. In: CARVALHO, Maria Angélica Freire de; MENDONÇA, Rosa Helena (orgs.). Práticas de Leitura e Escrita. Brasília :Ministério da Educação, 2006, p. 18-23.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro (org.). Técnicas de ensino: novos tempos, novas configurações. São Paulo: Papirus, 2006.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch . A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores: 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch . A construção do pensamento e da linguagem: 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)