The Literacy Process and the Pedagogical Practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644462959

Keywords:

Literacy process; Pedagogical practice; Socio-historical Psychology.

Abstract

The objective of this article is to present and analyze the pedagogical practices of two teachers about the literacy process of children in the 1st and 2nd year of elementary school. These two teachers wrote two records in which they narrated their pedagogical practices of literacy. These records were taken as material for analysis. The procedure called Meaning Core (NS), proposed by Aguiar and Ozella (2013), guided the data analysis. The theoretical basis is anchored in the Historical and Dialectical Materialist method, advocated by Friedrich Engels (1820-1878) and Karl Marx (1818-1883), which underlies Socio-Historical Psychology, based on the studies of Lev Vigotski (1896-1934) . It is also based on studies by Volochinov (1995), Freitas (2002) and Faraco (2009) who studied different aspects within the field of language. The results indicate the importance of continuing teacher education, collective work and monitoring by the pedagogical coordination of the teaching practice of literacy teachers.

Author Biographies

Maria Emiliana Lima Penteado, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo

Doutora e mestre em Educação: Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pedagoga e Psicopedagoga. Coordenadora Pedagógica da Rede Municipal de Ensino de São Paulo. Docente no ensino superior em cursos de graduação e pós-graduação. Pesquisadora do Grupo Atividade Docente e Subjetividade – GADS (PUCSP), coordenado pela Profa. Dra. Wanda Aguiar. Integrante do Grupo de Estudos Psicopedagogia em Movimento – GEPEM, coordenado pela Profa. Dra. Anete Fernandes (PUCSP), onde atua como supervisora de diagnóstico psicopedagógico.  Como pesquisadora publicou artigos e capítulos de livros na área da Educação, da Psicologia da Educação e da Psicopedagogia. Autora do livro Formação em Serviço: análise de uma proposta de formação construída por e para educadores.  Atua na área educacional desde 1993 com experiência na área de formação de educadores, com ênfase em: formação crítica e colaborativa; pedagogia de projetos, projeto político pedagógico, documentação pedagógica e acompanhamento do processo de ensino-aprendizagem.

Ana Lucia Madsen Gomboeff, PUC-SP

Doutoranda em Educação: Psicologia da Educação pela PUC-SP. Mestre em Educação: Formação de Formadores pela PUC-SP. Pedagoga e formada em Letras. Pesquisadora no Grupo de pesquisa: Rede de estudos e pesquisas de desenvolvimento profissional docente - Reped da PUC-SP, coordenado pela Profa. Dra. Marli André. Coordenadora Pedagógica da Rede Municipal de Ensino de São Paulo. Formadora da Assessoria e Consultoria em Educação Argento. Atua na área educacional desde 1994, com experiência na área da formação docente, com ênfase em: psicogenética e estudos psicolinguísticos; formação crítica e colaborativa; práticas colaborativas na escola como estratégia de formação; formação de profissionais reflexivos; documentação pedagógica e acompanhamento do processo didático-pedagógico.

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Published

2022-11-04

How to Cite

Penteado, M. E. L., & Gomboeff, A. L. M. (2022). The Literacy Process and the Pedagogical Practices. Education, 47(1), e98/1–32. https://doi.org/10.5902/1984644462959