A Anti-educação de Nietzsche: Assim Falou Zaratustra como um Poema de Auto-trans-formação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644461315

Keywords:

Zaratustra, Educação, Auto-trans-formação., Antieducação

Abstract

The aim of this article is to analyze how a work Thus Spoke Zarathustra, by Friedrich Nietzsche, can be understood as a process of self-transformation, according to the Nietzschean perspective and, consequently, how such perspective presents itself, from its perspectives. aspects, such as an anti-education, insofar as it is opposed to the traditional educational model. Therefore, we will start by analyzing the four main aspects of what this anti-education by Nietzsche would be: the teaching of solitude, the teaching of elevation, the teaching of great reason and the teaching of affirmation. It is concluded that such aspects serve as a background to reflect on the four central lessons of Nietzsche's work (death of god, beyond-man, will to power and eternal return), forming an interpretive framework that articulates the philosophical lessons- existential with the educational perspectives contained in them, which result in the inversion of the traditional perspective of education, supposedly oriented towards gregariousness and towards what the German philosopher calls the negation of life.

Author Biographies

Anderson Luiz Tedesco, Unochapecó

Pós - Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Mestrado da Educação da Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó). Doutor em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR (2014). Professor e Membro do Grupo de Pesquisa SULEAR: Educação Intercultural e Pedagogias Decoloniais na América Latina da Unochapecó.

Jelson Oliveira, Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR

Doutor em Filosofia pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), professor do Programa de PósGraduação em Filosofia da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Curitiba, PR - Brasil.

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Published

2022-06-29

How to Cite

Tedesco, A. L., & Oliveira, J. (2022). A Anti-educação de Nietzsche: Assim Falou Zaratustra como um Poema de Auto-trans-formação. Education, 47(1), e61/ 1–21. https://doi.org/10.5902/1984644461315