Textbooks and curricular reform in Portugal: Geography teachers’ perceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644460850

Keywords:

Textbook, Geography teaching, Teachers.

Abstract

This paper aims at researching how the use of Textbooks, as a central resource in education, has changed considering the curricular changes introduced in Portugal, with the publication of new legislation related to school learning and the integral training of students as they finish compulsory education. The research seeks to understand schoolteachers’ views related to the curriculum changes and how they were followed by a new use of textbooks both by teachers and students. Data collection was done using questionnaires. The preliminary results point to the existence of a gap between the new curricular guidelines and the textbooks that support the work of teachers and students. In fact, the new legislation related to school learning and the integral training of students does not include a new concept and use of textbooks to respond to the new requirements of the national education system. Some recommendations and reflections are presented based on the needs detected by the teachers.

Author Biography

Maria Helena Esteves, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal

Docente no Instituto de Geografia e Ordenamento do Território da Universidade de Lisboa desde 2001. É licenciada em Geografia (1990) pela Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Mestre em Geografia Humana (2002) pela Universidade de Lisboa e doutorada em Geografia –desde 2010 pelo Instituto de Geografia e Ordenamento do Território da Universidade de Lisboa. Foi professora de Geografia em duas escolas secundárias e esteve envolvida na formação inicial de professores. Os seus interesses de investigação são: Educação Geográfica, Formação Inicial e Contínua de Professores, Educação para a Cidadania, Desenvolvimento Sustentável, Estudos Urbanos, Geografia Regional e Estudos de Género na Educação. Autora de cerca de 30 artigos científicos publicados em revistas académicas e em atas de conferências com arbitragem científica. Foi membro da rede Comenius Tissente (2006 – 2009, fez parte do projecto “Metas de Aprendizagem” do Ministério da Educação (2010/2011) e do Projeto CHiSE (2013/2014).

References

BASTURKMEN, Helen. Developing Courses in English for Specific Purposes. New York: Paglave Macmillan, 2010

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto. Porto Editora, 1994

CARVALHO, Adalberto. O tempo despendido e os recursos utilizados pelos professores na preparação das atividades de ensino. ORE: Observatório dos Recursos Educativos, 2018

DGE. Perfil dos alunos à saída da Escolaridade Obrigatória. Direção Geral da Educação: Editorial do Ministério da Educação e Ciência, 2017

DGE. Aprendizagens Essenciais da Geografia. Direção Geral da Educação: Ministério da Educação e Ciência, 2018

GÉRARD, François; ROEGIERS, Xavier. Conceber e avaliar manuais escolares. Porto: Porto Editora, 1998

GRAVES, Kathleen. Designing Language Courses. A Guide for Teachers. Boston. Heinle Cengage Learning, 2000

LEI 47/2006 de 29 de Agosto – Define o regime de avaliação, certificação e adopção dos manuais escolares do ensino básico e do ensino secundário. Disponível em: https://dre.pt/application/conteudo/540784. Acesso em: 4 jan.2020

SILVA JUNIOR, Clovis; RÉGNIER, Jean-Claude. Livros didácticos e suas funções para o professor de Matemática no Brasil e na França. In Matemática formal e Matemática não formal 20 anos depois: sala de aula e outros contextos, SIPEMAT: Simpósio Internacional de Pesquisa, 2008 Disponível em: https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00382645/document, Acesso em: 11 jan.2020

LAMBERT, David. Exploring the use of textbooks in Key Stage 3 geography classrooms: a small-scale study. The Curriculum Journal, Vol 10 No 1, 1999. 85-105

ZABALZA, Miguel. Planificação e desenvolvimento curricular na escola. Rio Tinto: Edições Asa, 1992

Published

2021-03-30

How to Cite

Esteves, M. H. (2021). Textbooks and curricular reform in Portugal: Geography teachers’ perceptions. Education, 46(1), e31/ 1–21. https://doi.org/10.5902/1984644460850

Issue

Section

Dossiê – Políticas educativas, mediações e educação de jovens e adultos: olhares de resistência - 2021