Effects of neoliberal rationality in speeches on inclusion: the teacher’s silence

Authors

  • Leandra Boer Possa Universidade Federal de Santa Maria
  • Maria Inês Naujorks Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/198464445926

Keywords:

Teacher subjectivity, Neoliberalism, Inclusion.

Abstract

This text, which makes use of the National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education and the programs that embrace the training of teachers for diversity/ inclusion, puts the discursive effects of these documents in analytic sets. Without attempting at doing an exhaustive analysis, this study aims at problematizing the effect of teacher’s silence that the neoliberal policy has been producing on teachers who work in municipal and state education systems in Santa Maria area. The conceptual and methodological tool of governmentality is used in this enterprise in order to think that the discourses of inclusion have convinced and subjectivized teachers, because in the face of the irreducibility of this discursive network the silence is an effect of the production and consumption of the principle of inclusion and enterprise itself.

Author Biographies

Leandra Boer Possa, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Educação Especial - Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (1993), mestrado em Mestrado em Educação - Fundamentos da Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1997) e em Mestrado em Psicopedagogia - Universidad de La Havana (2001).Professora assistente da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: prática pedagógica, formação de professores, educação infantil, aprendizagem e pedagogia social.

Maria Inês Naujorks, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Professora do Departamento de Educação Especial em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo, Pos- Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora do Departamento de Educação Especial da Universidade Federal de Santa Maria e do Programa de Pós-Graduação da mesma universidade.

Published

2013-06-20

How to Cite

Possa, L. B., & Naujorks, M. I. (2013). Effects of neoliberal rationality in speeches on inclusion: the teacher’s silence. Education, 38(2), 319–328. https://doi.org/10.5902/198464445926

Issue

Section

Continuous Demand