Do technological learning and assessment processes think about people? A Human-Centered Design Approach at EdTech

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644456345

Keywords:

Technological Education, Human-Centered Design, EdTech

Abstract

Technology is not just a neutral tool, whose effects will depend on its use. Innovations come with intentions and discourses within them, effecting and modifying society as society also modifies them. Right now, there are tools that allow cognitive data measurement and recording; prediction of future learning performances; autonomous correction of tasks, homework and exercises and generation of examples without human participation. When approaching this scenario from the Human-Centered Design (HCD) perspective, this paper seeks to discuss what could be the positive and negative effects on students and teachers that use technological tools in learning and assessment processes. The paper begins by contextualizing different discourses and views, positive and negative, on the interrelationship between technology, education and society. Then, it presents and characterizes some current technologies used in Education, including applications in the development stage. It also discusses how these systems and tools could affect students and teachers, the main stakeholders involved. Finally, the paper relates all these issues with Learner-Centered Design and Human-Centered Design, thus bringing up a central question: is the process of technological learning and assessment conducted with due attention to human and contextual factors?

Author Biographies

Cid Boechat, Laboratório de Ergodesign e Usabilidade de Interfaces (LEUI) - PUC-Rio / Fundação CECIERJ

Doutorando em Design pela PUC-Rio. Atua na Fundação CECIERJ desenvolvendo interfaces Web para EAD e pesquisa, no LEUI/PUC-Rio, a relação entre tecnologia, aprendizagem e sistemas autônomos de avaliação.

Claudia Mont'Alvão, Laboratório de Ergodesign e Usabilidade de Interfaces (LEUI) - PUC-Rio

Possui graduação em Desenho Industrial, Projeto de Produto, pelo Centro Universitário da Cidade (1994), Mestrado e Doutorado em Engenharia de Transportes pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1997 e 2001). Atualmente é Professora Associada do Programa de Pós Graduação em Design da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro PPGDesign PUC-Rio. Desde 2002 atua como Coordenadora do Laboratório de Ergodesign e Usabilidade de Interfaces (LEUI/PUC-RIo). Como atividades decorrentes da atuação no LEUI/PUC-Rio é coordenadora geral dos eventos ERGODESIGN & USIHC (desde 2000) e editora-chefe da Revista Ergodesign & HCI (lançada em 2013). Contribui ainda como consultora ad hoc de varias agências de fomento, tais como CNPq, FAPESP e FAPEMIG. Tem como interesse de pesquisa o estudo e a aplicação da Ergonomia nas áreas de informação/advertências, interação humano-computador, ambiente construído e sistemas de transportes. Bolsista de Produtividade do CNPq nivel 2 (2015-2017/ 2018-2020)

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Published

2022-05-31

How to Cite

Boechat, C., & Mont’Alvão, C. (2022). Do technological learning and assessment processes think about people? A Human-Centered Design Approach at EdTech. Education, 47(1), e47/ 1–28. https://doi.org/10.5902/1984644456345