Teachers’ Voices: Manaus Municipal Literacy Education Policy Under Discussion.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644455163

Keywords:

Teachers’ voices, Municipal Literacy Education Policy, National Literacy Education Policy.

Abstract

This article introduces the partial results of actions of a resistance movement called “Manaus Municipal Literacy Education Policy under discussion”. It has been organized by Childhood Education teachers, Elementary School teachers, Educators from Manaus Municipal Education Department, Education Workers Union of Amazonas State, professors and researches from Education College of Federal University of Amazonas before the Draft Law of Municipal Literacy Education Policy presented by SEMED/Manaus. The study stemmed from the analysis proposed in the Draft Law, considering its theoretical-methodological aspect, as well as the context of its presentation (during COVID –19 pandemic). It was a time aimed for analysis and lack of representativeness of Education professionals in discussions. SEMED’s proposal aligns to the propositions of the Federal Decree n° 9.765, from April 11th, 2019, which establishes the National Literacy Education Policy. The same will be analyzed in the light of critical considerations that indicate its limitations and conceptual, epistemological, political, pedagogical and methodological problems observed by the main Brazilian researchers in the Literacy Education field. They will be discussed in the Dossier “National Literacy Education Policy in focus: researchers and professors’ perspectives”, organized by Brazilian Literacy Education Association. The results highlight the need to reinforce a collective action with participation of representatives from universities, scientific associations, professors and other Brazilian civil society representatives for the emergence of educational policies that consider ongoing experiences, the teachers’ voices as well as the desire to listen their real needs, emancipation and professional valorization.

Author Biographies

Raiolanda Magalhães Pereira de Camargo, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas, especialização em Educação Infantil e Desenvolvimento pela Universidade Cândido Mendes/ RJ, Mestrado em Educação pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias- Portugal com pesquisa voltada para a Formação de alfabetizadores, Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Pará do Programa da Pós-Graduação em Educação na Amazônia- EDUCANORTE na linha de pesquisa de Estado, Políticas Públicas e Gestão da Educação. Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas. Fez parte da equipe do Programa de Letramento Reescrevendo o Futuro da Universidade do Estado do Amazonas, desenvolvendo um trabalho na área de formação para alfabetizadores da Educação de Jovens e Adultos. Foi pedagoga da Secretaria Municipal de Educação de Manaus, realizando um trabalho na área de formação de professores alfabetizadores. Realiza pesquisas na área de ensino e aprendizagem dos processos de alfabetização e de letramento.

Selma Suely Baçal Oliveira, Universidade Federal do Amazonas

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas (1991), Mestrado (1998) e Doutorado (2002) em Educação, ambos pela Universidade de São Paulo. É professora (Associado 4) da Universidade Federal do Amazonas com atuação no Curso de Licenciatura Plena em Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFAM, onde orienta discentes de Doutorado e Mestrado. Pró-Reitora de Pesquisa e Pós-Graduação. Desenvolve trabalhos no campo das Políticas Públicas e Educação, sendo líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Políticas Públicas e Educação na UFAM.

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Published

2021-05-28

How to Cite

Camargo, R. M. P. de, & Oliveira, S. S. B. (2021). Teachers’ Voices: Manaus Municipal Literacy Education Policy Under Discussion. Education, 46(1), e49/ 1–25. https://doi.org/10.5902/1984644455163