Subjectivity and the knowledge/power relations in the constitution of nursing professors in the educational process
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644453340Keywords:
Education, Knowledge/power relations, Foucault, NursingAbstract
For Foucault, power is knowledge and there is no possibility of the existence of power if there is no knowledge. Therefore, power produces knowledge, knowledge is the will for appropriation and domination. This article has as main objective, to investigate the webs of relationships that constitute nursing professors as subjects and, consequently, their practices in the nursing education process, regarding knowledge / power. This study is part of a qualitative research with interviews, defended in the master's degree in education, approved by the Ethics and Research Committee and financed by CAPES, in which the participants were eight professors from a Nursing Faculty in the interior of the state of Minas Gerais. It was used as methodology, philosophical, reflective and critical discourse analysis, having as object of study two speeches of nursing professors, focusing on the theoretical basis in Foucault on knowledge / power. Through the speeches of the teachers, we sought to investigate the subjective relationships that constitute these professionals and reflexes in the educational process. The results obtained indicate that the subjects obtained point out that the subjects had a strict academic and family background, which contributed to their practices governed by disciplinary power in teaching. Both subjects agree that there is a correlation of power within the classroom, and that the webs of relation to oneself, reflect in the constitution of oneself and in the way of the educational process. Further research in the area is suggested considering the scarcity of publications covering the topic from this perspective, which involve educational practices in nursing.
References
BATISTA, Fábio Batista; BACCON, Ana Lúcia Pereira; GABRIEL, Fábio Antônio. Pensar a escola a partir de Foucault: Uma instituição disciplinar em crise? Revista Da Faculdade de Educação da UFG, Goiás, v. 40, n. 1, p. 1-16, 2015. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/interacao/issue/view/1584. Acesso em: 05 out. 2018.
CONSELHO FEDERAL DE ENFERMAGEM (COFEN). 2005. Pesquisa inédita traça perfil da Enfermagem. Disponível em:http://www.cofen.gov.br/pesquisa-inedita-traca-perfil-da-enfermagem_31258.html. Acesso em: 21 nov. 2018.
DESCARTES, René. Discurso do Método Meditações. Tradução de Roberto Leal Ferreira. 2. Ed. São Paulo: Martin Claret, 2008.
DONOSO, Miguir Terezinha Vieccelli. O gênero e suas possíveis repercussões na gerência de enfermagem. Revista Mineira de Enfermagem. Belo Horizonte, v. 4, n. 1. 2000. p. 67-69.
FILHO, Roberto Bolzani. Glaúco, Guardião do Lógos. Revista UFPR. Curitiba, v. 10, n. 2, p. 11-33. 2013.
FISHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a Análise do Discurso em Educação. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 114, v. 1, 2001. p.1-27. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742001000300009. Acesso em: 02 mai. 2018.
HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Tradução de Fausto Castilho. 1 ed. Petrópolis: Vozes, 2005.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 4 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.
FOUCAULT, Michel. História da Loucura na Idade Clássica. Tradução de José Teixeira Coelho Netto. 1 ed. São Paulo: Perspectiva, 1999.
FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: Ditos & Escritos V - Ética, Sexualidade, Política. Tradução de Eduardo Brandão. 3 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.
FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. Tradução de Eduardo Jardim e Roberto Machado. 3 ed. Rio de Janeiro: NAU/PUC-Rio, 2005.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. Tradução de Márcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
FOUCAULT, Michel. A coragem da Verdade. O governo de si e dos outros II. Tradução de Eduardo Brandão. 1 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014.
MARQUES, Rita de Cássia. A caridade criando hospitais em Minas Gerais (BRASIL) – Séculos XVIII-XX. Belo Horizonte: Rev. Universidade Federal de Minas Gerais, v. 31, n. 1, 2011. Disponível em: http://scielo.isciii.es/pdf/dyn/v31n1/06.pdf. Acesso em: 27 Jan. 2020.
OLIVEIRA, Gilberto Benedito de. Cuidado de si e hermenêutica do sujeito em Michel Foucault. 2011. 162 p. Dissertação em Filosofia do Programa de Pós Graduação da UFRG. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/16495/1/GilbertoBO_DISSERT.pdf. Acesso em: 05 out. 2018.
PADILHA, Maria Itayra Coelho de Souza; MANCIA, Joel Rolim. Florence Nightingale e as Irmãs de Caridade. Revista Brasileira de Enfermagem. Brasília, v. 58, n.6, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672005000600018. Acesso em: 05 out. 2018.
PLATÃO. A República. 2011. Tradução de Pietro Nassetti. 3 ed. São Paulo: Martin Claret.
REVEL, Judith. Foucault: Conceitos Essenciais. Tradução de Maria do Rosário Gregolin, Nilton Milanez e Carlos Piovesani. São Carlos: Claraluz, 2005.
SILVEIRA, C. R. da. As deusas da justiça, os homens e as vendas da injustiça. Revista Eletrônica Theoria. V JORNADA FILOSÓFICA: Filosofia e Direito. Pouso Alegre v 3, n. 7. p. 1- 14. 2011. Disponível em: http://www.theoria.com.br/edicao0711/asdeuseasdajustica.pdf. Acesso em 01 out. 2018.
VENTURA, Rodrigo Cardoso. A Estética da Existência. Foucault e a Psicanálise. Revista Psicanálise e Filosofia. Salvador. Ed.1, n.9. p. 64-66. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cogito/v9/n9a14.pdf. Acesso em: 18 jan. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

