Influences of teaching actions on the trajetory of university students with functional difference

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644452429

Keywords:

inclusive pedagogical practices, affective belief, disability

Abstract

This research aimed to identify successful actions by teachers that contributed to people with functional differences (disabilities) entering higher education. The study aimed to investigate and understand which pedagogical practices and / or attitudes of educators were decisive for people with functional differences, in view of their inclusion, learning and educational development from basic to higher levels. Semi-structured interviews were conducted with eight people with a functional difference and six teachers, the teachers being indicated by the subjects belonging to the functional diversity group, considered by him as a reference in inclusion. Content analysis was used to analyze the results. The analysis categories identified were: Teacher's Attitudes and Strategies, Family Support and Extra-Class activities. It was identified that the teacher-student interpersonal relationship has specific characteristics that favored inclusion. There is an affective belief on the part of the teacher, directed at the student, which is materialized in actions that enable their learning in a meaningful way. The research indicated that inclusion constitutes a process to be built at school, with the student with functional difference being an ally for the educator to produce the strategies. The actions identified in the teacher's performance are focused on student learning, reflecting positively on their results, and confirming the teacher's affective belief, in addition to reflecting on the self-perception of the person with functional difference. The family presence and extra-class activities were variables that contributed to this process.

Author Biographies

Carina Aparecida do Vale, Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ)

Mestre e Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ).

Maria Nivalda de Carvalho-Freitas, Universidade Federal de São João del-Rei

Psicóloga. Doutora em Administração. Pós-doutorado em Psicologia pela University of Greenwich (Inglaterra). Professora do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Coordenadora do Núcleo de Pesquisa em Acessibilidade, Diversidade e Trabalho (NACE). Pesquisadora produtividade do CNPq.

References

AGUIAR, João Serapião de; DUARTE, Édison. Educação inclusiva: um estudo na área da educação física. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 11, n. 2, p. 223-240, 2005.

ANDRADE, José Milton Azevedo; FREITAS, Ana Paula. Possibilidades de atuação do professor de educação física no processo de aprendizagem de alunos com deficiência. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 22, n. 4, p. 1163-1176, 2016.

BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Editora Vozes Limitada, 2017.

BECKER, Fernando. Epistemologia e ação docente. Em Aberto, v. 12, n. 58, 2008.

BISOL, Cláudia Alquati et al. Desafios para a inclusão de estudantes com deficiências físicas: uma revisão de literatura. Conjectura: filosofia e educação, v. 23, n. 3, p. 601-619, 2018.

BORGES, Tamires Coimbra Bastos; SILVA, Silvana Maria Moura; CARVALHO, Mariza Borges Wall Barbosa. Inclusão Escolar e Deficiência Visual: dificuldades e estratégias do professor no ensino médio. Revista Educação e Emancipação, v. 11, n. 2, p. 264-287, 2018.

BRIANT, Maria Emília Pires; OLIVER, Fátima Corrêa. Inclusão de crianças com deficiência na escola regular numa região do município de São Paulo: conhecendo estratégias e ações. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 18, n. 1, p. 141-154, 2012.

CALDEIRA, Anna Maria Salgueiro; ZAIDAN, Samira. Práxis pedagógica: um desafio cotidiano. Paidéia, v. 10, n. 14, 2013.

CAPITÃO, Paulo Alexandre Cerveira da Silva. Concepções dos Professores face à Inclusão de Alunos com NEE no Ensino Regular. 2010. Tese de Doutorado.

CARVALHO, E. G. A. e OLIVEIRA, F. M. A afetividade como alicerce no processo de inclusão. URL: www.italo.com.br/portal/cepep/revista eletrônica.html. São Paulo SP, v.9, n.1, p. 87-115, jan/2019.

DIAS, Marian Ávila de Lima; ROSA, Simone Conceição; ANDRADE, Patrícia Ferreira. Os professores e a educação inclusiva: identificação dos fatores necessários à sua implementação. Psicologia USP, v. 26, n. 3, p. 453-463, 2015.

DINIZ, Débora. O que é deficiência. Brasiliense, 2017.

FARIAS, Norma; BUCHALLA, Cassia Maria. A classificação internacional de funcionalidade, incapacidade e saúde da organização mundial da saúde: conceitos, usos e perspectivas. Revista brasileira de epidemiologia, v. 8, n. 2, p. 187-193, 2005.

FERNANDES, Ana Claudia Rodrigues; OLIVEIRA, Maria Cláudia Santos Lopes; ALMEIDA, Leandro da Silva. Inclusão de estudantes com deficiências na universidade: Estudo em uma universidade portuguesa. Psicologia Escolar e Educacional, v. 20, n. 3, p. 483-492, 2016.

FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. (1999) (Org.). Aula: gênese, dimensões, princípios e práticas. In: Veiga, Ilma Passos. À procura da senha da vida-de-senha a aula dialógica? p.145-165. Alencastro Campinas: Papirus.

FERRARI, Marian AL; SEKKEL, Marie Claire. Educação inclusiva no ensino superior: um novo desafio. Psicologia: ciência e profissão, v. 27, n. 4, p. 636-647, 2007.

FRANÇA, Tiago Henrique. Modelo Social da Deficiência: uma ferramenta sociológica para a emancipação social. Lutas Sociais, v. 17, n. 31, p. 59-73, 2013.

FREIRE, S. Um olhar sobre a inclusão. Revista da Educação, 16(1), 5-20. (2008).

GLAT, Rosana; PLETSCH, Márcia Denise. O papel da Universidade no contexto da política de Educação Inclusiva: reflexões sobre a formação de recursos humanos e a produção de conhecimento. Revista Educação Especial, v. 23, n. 38, p. 345-356, 2010.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2018.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Superior (INEP). Ministério da Educação. Resumo Técnico do Censo da Educação Superior 2017. Recuperado em 13 de abril de 2020, de http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/6725796

JANSEN, Wiebren S. et al. Inclusion: Conceptualization and measurement. European journal of social psychology, v. 44, n. 4, p. 370-385, 2014.

LAPLANE, Adriana Lia Friszman de; BATISTA, Cecília Guarneiri. Ver, não ver e aprender: a participação de crianças com baixa visão e cegueira na escola. Cadernos Cedes, v. 28, n. 75, p. 209-227, 2008.

LIMA, Roberta Gomes et al. O PROCESSO DE INCLUSÃO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA NA PERCEPÇÃO DOS PROFESSORES. CARPE DIEM: Revista Cultural e Científica do UNIFACEX, v. 16, n. 2, p. 176-187, 2018.

MINAYO, Maria C. Pesquisa social: teoria e método. Ciência, Técnica, 2002.

MONTEIRO, Ana Paula Húngaro; MANZINI, Eduardo José. Mudanças nas concepções do professor do ensino fundamental em relação à inclusão após a entrada de alunos com deficiência em sua classe. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 14, n. 1, p. 35-52, 2008.

OLIVA, Diana Villac. Barreiras e recursos à aprendizagem e à participação de alunos em situação de inclusão. Psicologia USP, v. 27, n. 3, p. 492-502, 2016.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS), CIF: Classificação Internacional de Funcionalidade, Incapacidade e Saúde [Centro Colaborador da Organização Mundial da Saúde para a Família de Classificações Internacionais, org.; coordenação da tradução Cassia Maria Buchalla]. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo – EDUSP; 2003.

PALACIOS, Agustina; ROMAÑACH, Javier. El modelo de la diversidad: la bioética y los derechos humanos como herramientas para alcanzar la plena dignidad en la diversidad funcional. Diversitas, 2006.

PEREIRA, Ray. Diversidade funcional: a diferença e o histórico modelo de homem-padrão. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, v. 16, n. 3, p. 715-728, 2009.

PERRENOUD, Philippe. Práticas pedagógicas: profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. 1997.

PIRES, Edna Misseno. A inclusão/exclusão de alunos com deficiências: a reprodução de uma cultura. Revista Científica de Educação, v. 2, n. 2, p. 30-41, 2018.

PLETSH, Márcia Denise. Educação especial e inclusão escolar: políticas, práticas curriculares e processos de ensino e aprendizagem. Poíesis Pedagógica, v. 12, n. 1, p. 7-26, 2014.

POKER, Rosimar Bortolini; VALENTIM, Fernanda Oscar Dourado; GARLA, Isadora Almeida. Inclusão no ensino superior: a percepção de docentes de uma instituição pública do interior do estado de São Paulo. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, número especial, janeiro de 2018. Disponível em: 22(spe), 127-134.

REDIG, Annie Gomes; CARVALHO, Cristina Angélica Aquino Mascaro; SILVA, Flávia Barbosa Dutra. A formação continuada do professor para a inclusão e o plano educacional individualizado: uma estratégia formativa? Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, v. 4, n. 1, 2017.

SANTOS, Wederson Rufino dos. Pessoas com deficiência: nossa maior minoria. Physis: revista de saúde coletiva, v. 18, p. 501-519, 2008.

SECRETARIA DE EDUCAÇÃO CONTINUADA, ALFABETIZAÇÃO, DIVERSIDADE E INCLUSÃO [SECADI] & SECRETARIA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR [SESU] (2013). Documento orientador: Programa Incluir, Acessibilidade na Educação Superior. Brasília, Ministério da Educação.

SILVA, Jackeline Susann Souza. Revisitando a acessibilidade a partir do modelo social da deficiência: experiências na educação superior. Revista Educação Especial, v. 31, n. 60, p. 197-214, 2018.

SOTERO, Mariana da Cunha; CUNHA, Eliana Briense Jorge; GARCIA, Valéria Aroeira. EDUCAÇÃO INTEGRAL E ATENDIMENTO EDUCACIONAL ESPECIALIZADO: COMO ESSAS POLÍTICAS SÃO IMPLEMENTADAS AO MESMO TEMPO? Cadernos CEDES, v. 39, n. 108, p. 237-250, 2019.

SOUZA, Maria Antônia. Prática Pedagógica: conceito, características e inquietações. Artigo IV Encontro Ibero-Americano de Coletivos Escolares e Redes de Professores que fazem investigação na sua escola, 2005.

TAVARES, Lídia Mara Fernandes Lopes; SANTOS, Larissa Medeiros Marinho dos; FREITAS, Maria Nivalda Carvalho. A Educação Inclusiva: Um estudo sobre a formação docente. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 22, n. 4, p. 527-542, 2016.

VASCONCELOS, Ivar César Oliveira. Democracia, educação e escola: pela inclusão educacional. Educação (UFSM), v. 45, p. 74-1-22, 2020.

VENÂNCIO, Ana Carolina Lopes; FARIA, Paula Maria Ferreira; CAMARGO, Denise. A inclusão na voz das professoras: emoções, sentidos e práticas no chão de escola sob a perspectiva histórico-cultural. Educação (UFSM), v. 45, p. 60-1-23, 2020.

VERDUM, Priscila de Lima. Prática Pedagógica: o que é? O que envolve? Educação por escrito, v. 4, n. 1, p. 91-105, 2013.

Published

2022-07-30

How to Cite

Vale, C. A. do, & Carvalho-Freitas, M. N. de. (2022). Influences of teaching actions on the trajetory of university students with functional difference. Education, 47(1), e66/ 1–29. https://doi.org/10.5902/1984644452429