From “Imperishable Light” to “Sacrificed Class”: teaching in the municipal civil service framework at Duque de Caxias (1947-1954)
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644448586Keywords:
Teaching, City Hall, Duque de CaxiasAbstract
The aim of the current study is to investigate the role played by the political society in developing public primary teaching staff in Duque de Caxias County, based on City Council Minutes. The present investigation starts with the installation of the City Council (1947) four years after county emancipation and goes all the way to the end of the second term of the Legislative House (1954). Documentary research methodology was applied to Minutes of City Council sessions and it enabled mapping initiatives taken by the executive and legislative powers concerning educational matters, as well as analyzing the interests and disputes allowing job position creation and remuneration processes applied to the teaching category. The theoretical framework has followed notes by Antonio Nóvoa (1991) about the history of the teaching profession, which encourages investigating how the State, herein represented by municipal public power, has acted to create job positions, as well as to allocate and set teachers’ salaries. Teacher insertion modes adopted to the civil service framework, as well as surveillance, inspection and report practices performed by the population and local councilors, represent part of the expectations about the social function of teaching professionals, who are considered the imperishable flame that, however, remained as sacrificed class at the time to have its rights covered.
References
ABREU, Jayme. O sistema educacional Fluminense: uma tentativa de interpretação ecrítica. Brasília: MEC.INEP.CILEME,1955.
ALMEIDA. Tania Maria da Silva Amaro de. Duque de Caxias e a história sobre trilhos: A construção de uma periferia distante.p.299-322. In: NASCIMENTO, Álvaro Pereira do; BEZERRA, Nielson Rosa (Orgs.). De Iguassú à Baixada Fluminense: Histórias de um território. 1.ed. Curitiba: Editora Appis,2019.
BRAZ, Antonio Augusto; ALMEIDA, Tania Maria Amaro de. De Merity a Duque de Caxias: encontro com a história da cidade. Duque de Caxias, RJ: APPH, CLIO, 2010.
BORGES, Angélica; DIAS, Amália. Capilarização da escola pública na Baixada Fluminense: reflexões em torno de Iguaçu (1870-1933). In: SILVA, Alexandra; LIMEIRA, Aline; LEONARDI, Paula (orgs.). Um mar de escolas: diálogos e pesquisas em história da educação. Curitiba: Editora Appris, 2021. p. 95-110.
CARVALHO, Fábio Garcez de. As pequenas comunidades rurais e o ofício de ensinar: de professor leigo a funcionário municipal (1940-2000). Rio de Janeiro, 2013. Tese (Doutorado em Educação).306 f. Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
DUQUE DE CAXIAS. Deliberação nº 9 de 18 de dezembro de 1947. Disponível em:
https://www.cmdc.rj.gov.br/legis/deliberacao/eyJpdiI6InIxdytFRHhEYTFmSlNlbWJDQ0VxWWc9PSIsInZhbHVlIjoiaTBNU0RFT05jcTRwdHRMNDhPenozZz09IiwibWFjIjoiODAyMGY0ZDkzNjY2ZTZhODM1ZTYwZGY2NDExZjMzZWRhNDdhZWVlOGRjYjFhZTgxZGMwMjQ3MjE5OTc0MWU0MiJ9. Acesso em: 20 jun. 2018.
DUQUE DE CAXIAS. Deliberação nº137, de 22 de novembro de 1950. Disponível em:
MAGALHÃES, Justino. Municípios e História da Educação. In: Cadernos de História da Educação, v.18, n.1, p.9-20, jan-abr.2019. Disponível em: www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/47611/25734. Acesso em:20.jun.2019.
NÓVOA, Antonio. Para o estudo sócio-histórico da gênese e desenvolvimento da profissão docente. In: Teoria & Educação, 4, 1991.
REVEL, Jacques. Micro-história, macro-história: o que as variações de escala ajudam a pensar em um mundo globalizado. Revista Brasileira de Educação v. 15 n. 45 set./dez. 2010. Disponível em: www.scielo.br/pdf/rbedu/v15n45/03.pdf. Acesso em: 20. out.2014.
RODRIGUES, Angélica de Sá de Oliveira Bauer. A educação pública nas atas da Câmara Municipal de Duque de Caxias (1947-1958). 2020. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2020.
SOUZA, Marlucia Santos de. Escavando o passado da cidade: história política da Cidade de Duque de Caxias. Duque de Caxias, RJ: APPH-CLIO, 2014.
VICENTINI, Paula Perin. Celebração e visibilidade: o dia do Professor e as diferentes imagens da profissão docente no Brasil (1933-1963). Revista Brasileira de História da Educação, v.4 n. 1 [8], p.9-41, jul.-dez.2004. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38679/20208. Acesso em 29. set. 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)