From “Imperishable Light” to “Sacrificed Class”: teaching in the municipal civil service framework at Duque de Caxias (1947-1954)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644448586

Keywords:

Teaching, City Hall, Duque de Caxias

Abstract

The aim of the current study is to investigate the role played by the political society in developing public primary teaching staff in Duque de Caxias County, based on City Council Minutes. The present investigation starts with the installation of the City Council (1947) four years after county emancipation and goes all the way to the end of the second term of the Legislative House (1954). Documentary research methodology was applied to Minutes of City Council sessions and it enabled mapping initiatives taken by the executive and legislative powers concerning educational matters, as well as analyzing the interests and disputes allowing job position creation and remuneration processes applied to the teaching category. The theoretical framework has followed notes by Antonio Nóvoa (1991) about the history of the teaching profession, which encourages investigating how the State, herein represented by municipal public power, has acted to create job positions, as well as to allocate and set teachers’ salaries. Teacher insertion modes adopted to the civil service framework, as well as surveillance, inspection and report practices performed by the population and local councilors, represent part of the expectations about the social function of teaching professionals, who are considered the imperishable flame that, however, remained as sacrificed class at the time to have its rights covered.

Author Biographies

Amália Cristina Dias da Rocha Bezerra, Professora Associada da Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora Associada da Faculdade de Educação da BAixada Fluminense, unidade da Universidade do EStado do Rio de Janeiro.

Membro permanente do PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO, CULTURA E COMUNICAÇÃO EM PERIFERIAS URBANAS.

Procientista UERJ.

 

Angélica de Sá de Oliveira Bauer Rodrigues, Universidade do Estado do Rio de Janeiro Programa de Pós Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas

Pedagoga pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2017)

Mestre em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (2020)

References

ABREU, Jayme. O sistema educacional Fluminense: uma tentativa de interpretação ecrítica. Brasília: MEC.INEP.CILEME,1955.

ALMEIDA. Tania Maria da Silva Amaro de. Duque de Caxias e a história sobre trilhos: A construção de uma periferia distante.p.299-322. In: NASCIMENTO, Álvaro Pereira do; BEZERRA, Nielson Rosa (Orgs.). De Iguassú à Baixada Fluminense: Histórias de um território. 1.ed. Curitiba: Editora Appis,2019.

BRAZ, Antonio Augusto; ALMEIDA, Tania Maria Amaro de. De Merity a Duque de Caxias: encontro com a história da cidade. Duque de Caxias, RJ: APPH, CLIO, 2010.

BORGES, Angélica; DIAS, Amália. Capilarização da escola pública na Baixada Fluminense: reflexões em torno de Iguaçu (1870-1933). In: SILVA, Alexandra; LIMEIRA, Aline; LEONARDI, Paula (orgs.). Um mar de escolas: diálogos e pesquisas em história da educação. Curitiba: Editora Appris, 2021. p. 95-110.

CARVALHO, Fábio Garcez de. As pequenas comunidades rurais e o ofício de ensinar: de professor leigo a funcionário municipal (1940-2000). Rio de Janeiro, 2013. Tese (Doutorado em Educação).306 f. Faculdade de Educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.

DUQUE DE CAXIAS. Deliberação nº 9 de 18 de dezembro de 1947. Disponível em:

https://www.cmdc.rj.gov.br/legis/deliberacao/eyJpdiI6InIxdytFRHhEYTFmSlNlbWJDQ0VxWWc9PSIsInZhbHVlIjoiaTBNU0RFT05jcTRwdHRMNDhPenozZz09IiwibWFjIjoiODAyMGY0ZDkzNjY2ZTZhODM1ZTYwZGY2NDExZjMzZWRhNDdhZWVlOGRjYjFhZTgxZGMwMjQ3MjE5OTc0MWU0MiJ9. Acesso em: 20 jun. 2018.

DUQUE DE CAXIAS. Deliberação nº137, de 22 de novembro de 1950. Disponível em:

https://www.cmdc.rj.gov.br/legis/deliberacao/eyJpdiI6Im1jN2JaQjVBQ1wvVW5IVWhIakxhcjhBPT0iLCJ2YWx1ZSI6ImJvRUliQ0djUkE5dllEV1hPUlk4Znc9PSIsIm1hYyI6IjcyMjUyNGRjYmJmN2YyMWU5YzFkZWNmNDU5ZGE4MjBiNTVlZThkNTJhNDY3Zjk3ZWU1MzJkNjdmZGM3YWYwZGEifQ. Acesso em: 20 jun. 2018.

MAGALHÃES, Justino. Municípios e História da Educação. In: Cadernos de História da Educação, v.18, n.1, p.9-20, jan-abr.2019. Disponível em: www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/47611/25734. Acesso em:20.jun.2019.

NÓVOA, Antonio. Para o estudo sócio-histórico da gênese e desenvolvimento da profissão docente. In: Teoria & Educação, 4, 1991.

REVEL, Jacques. Micro-história, macro-história: o que as variações de escala ajudam a pensar em um mundo globalizado. Revista Brasileira de Educação v. 15 n. 45 set./dez. 2010. Disponível em: www.scielo.br/pdf/rbedu/v15n45/03.pdf. Acesso em: 20. out.2014.

RODRIGUES, Angélica de Sá de Oliveira Bauer. A educação pública nas atas da Câmara Municipal de Duque de Caxias (1947-1958). 2020. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2020.

SOUZA, Marlucia Santos de. Escavando o passado da cidade: história política da Cidade de Duque de Caxias. Duque de Caxias, RJ: APPH-CLIO, 2014.

VICENTINI, Paula Perin. Celebração e visibilidade: o dia do Professor e as diferentes imagens da profissão docente no Brasil (1933-1963). Revista Brasileira de História da Educação, v.4 n. 1 [8], p.9-41, jul.-dez.2004. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38679/20208. Acesso em 29. set. 2018.

Published

2022-05-31

How to Cite

Bezerra, A. C. D. da R., & Rodrigues, A. de S. de O. B. (2022). From “Imperishable Light” to “Sacrificed Class”: teaching in the municipal civil service framework at Duque de Caxias (1947-1954). Education, 47(1), e38/ 1–24. https://doi.org/10.5902/1984644448586