What can I know about school? Notes on the notion of criticism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644448345

Keywords:

School-institution, Criticism, Kant, Metaphysics

Abstract

The text sought to present some of Kant's insights present in his Critique of Pure Reason on metaphysics and epistemology in order to answer the question, properly in a critical Kantian language, what I can know about school. The problem posed by Kantian doctrine about our necessary ignorance of things as they are, in themselves, was emphasized as the zero degree of knowledge about the term school. But the intention was not to project on this ignorance the image of two distinct kingdoms of being: the realm of super-sensitive things in themselves and the realm of phenomena. It was concluded that schools can only be known by the forces that constitute their individuality, of which we can become sensibly aware. Also, referring to the way of explaining people who are in schools and their discursive and non-discursive practices and the people who take those people who are in schools and their discursive and non-discursive practices to carry out scientific work, which I sought to expose with reference to Kantian criticism is that these two situations do not correspond to two levels of relationship, because both are an intellectual, rational or intensional relationship.

 

Author Biography

Artur José Renda Vitorino, Programa de Pós-Graduação em Educação da PUC-Campinas

Professor titular da Pontifícia Universidade Católica de Campinas pertencente ao corpo permanente de seu Programa de Pós Graduação em Educação, onde leciona as disciplinas Teorias Educacionais e seus Fundamentos; Epistemologia da Pesquisa Educacional,; Cultura e Educação; Ética, Políticas Educacionais e o Direito à Educação e Seminário Avançado de Pesquisa, e das Faculdades de História e de Pedagogia da PUC-Campinas, onde leciona as disciplinas Estudos Sociais A e B. Tem experiência nos seguintes temas: Fundamentos da Educação e Políticas Públicas em Educação. Tem realizado investigações e publicado nas áreas de Fundamentos da Educação, Política Pública Antirracista em Educação, e dos estudos sobre as relações filosofia da diferença e educação, pragmatismo, teoria da ação e educação, e entre mídia, racismo e educação. É membro da ALFE (Associação Latino-Americana de Filosofia da Educação), SOFIE (Sociedade Brasileira de Filosofia da Educação) e da ANPEd (Associação Nacional de Professores de Educação). Graduou-se (Licenciatura e Bacharelado) e fez sua pós-graduação (Mestrado e Doutorado) em História pela Unicamp. 

References

ARISTÓTELES. Metafísica: volume II; ensaio introdutório, texto grego com tradução e comentário de Giovanni REALE; tradução de Marcelo Perine. 5ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2015.

AZANHA, José Mário Pires. Uma ideia de pesquisa educacional. 2ª edição. São Paulo: EDUSP; 2011.

KANT, I. Crítica da Razão Pura. Trad. Valério Rohden da 2ª edição [consideravelmente alterada de 1787]. São Paulo: Abril Cultural, 1980 (Coll. Os Pensadores).

______. Idéia de uma história universal de um ponto de vista cosmopolita. (Org.) Ricardo R. Terra. Trad. Rodrigo Naves e Ricardo R. Terra. Comentários de Ricardo R. Terra, Gérard Lebrun e José Arthur Giannotti. São Paulo: Brasiliense, 1986, ed. bilingue.

HEIDEGGER, M. Kant y el problema de la metafísica. Trad. Gred Ibscher Roth. Rev. Elsa Cecilia Frost. México : Fondo de Cultura Económica, 1954.

STRAWSON, P. F. Individuals. London: Methuen, 1959.

WHITE, Hayden, Meta-História: a imaginação histórica no século no XIX. Trad. José Laurêncio de Melo. São Paulo: EDUSP, 1992.

Published

2022-05-31

How to Cite

Vitorino, A. J. R. (2022). What can I know about school? Notes on the notion of criticism. Education, 47(1), e36/ 1–18. https://doi.org/10.5902/1984644448345