What can an intern of psychology do at school? Discussing the practice and professional education

Authors

  • Naiana Dapieve Patias Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Josiane Lieberknecht Wathier Abaid Centro Universitário Franciscano

DOI:

https://doi.org/10.5902/198464444817

Keywords:

Educational psychology, Interpersonal relationships, Professional education.

Abstract

School psychology is dedicated to integrate actions that can facilitate the process of learning and development of scholar community. The psychologist has the function of reviewing his or her own professional concepts and practices constantly so that he or she can deal with the complexity of this reality, broadening the concept of school complaints in order to identify other factors associated with these complaints. This paper presents a report on the interventions done during an internship of school psychology at an Elementary School in the countryside of RS. It was noticed an initial necessity of awareness about the psychologist role and about a greateracceptance of a job that could not be just clinical. The practice of the psychologist and of the psychology intern in this context were discussed and related to education and health in a broad sense.

Author Biographies

Naiana Dapieve Patias, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Psicóloga (UNIFRA), Especialista em criança e adolescente em situação de risco (UNIFRA), Mestre em Psicologia (UFSM), Doutoranda em Psicologia (UFRGS)

Josiane Lieberknecht Wathier Abaid, Centro Universitário Franciscano

A psicologia escolar dedica-se a integrar ações que facilitem a aprendizagem e o desenvolvimento da comunidade escolar. O psicólogo tem a função de rever constantemente as concepções e práticasprofissionais de modo que elas possam dar conta da complexidade dessa realidade, ampliando a concepção da queixa escolar para que se identifiquem os demais fatores associados a estas queixas. Estetrabalho apresenta um relato de intervenções realizadas durante um estágio em psicologia escolar, em uma escola pública do interior do RS. Percebeu-se a necessidade inicial de conscientização em relação ao papel do psicólogo, e maior aceitação de um trabalho não exclusivamente clínico. Discutem-se as práticas do psicólogo e do estagiário de Psicologia nesse contexto, no que diz respeito à educação e à saúde em sentido amplo.

Published

2014-01-14

How to Cite

Patias, N. D., & Abaid, J. L. W. (2014). What can an intern of psychology do at school? Discussing the practice and professional education. Education, 39(1), 187–200. https://doi.org/10.5902/198464444817

Issue

Section

Continuous Demand