In Prise of Literature
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644443344Abstract
O estudo aborda o recente livro de Zygmunt Bauman e Riccardo Mazzeo, intitulado Elogio da Literatura, publicado pela Editora Zahar em 2020. A obra dialoga sobre temáticas relacionadas à superficialização do conhecimento, da ciência e da ascensão dos pensamentos centralistas e dogmáticos. Os referidos, são embalados pela onda da rede mundial de computadores, e pela globalização dos processos capitalistas do consumismo e da individualização. Carregam consigo tendências de desautorização das narrativas e de desqualificação das metáforas, impedindo o diálogo como possibilidade educadora que poderia favorecer na resistência às fragmentações da vida e, por conseguinte, promover outros níveis de solidariedade e de eticidade.
References
ADORNO, Theodor. Crítica de la cultura y sociedade I: Obra completa, 10/1, Prismas, Sin imagen directriz. Madrid, España: Ediciones Akal, S. A: 2008.
ADORNO, Theodor. Minima Moralia. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2001.
ALMEIDA, Felipe Quintão de; GOMES, Ivan Marcelo; BRACHT, Valter. Bauman & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
BAUMAN, Zygmunt. A Cultura no mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
BAUMAN, Zygmunt. On education: conversations with Riccardo Mazzeo. Malden, USA: Polity Press, 2012.
BAUMAN, Zygmunt; DESSAL, Gustavo. El retorno del péndulo: sobre psicoanálisis y el futuro del mundo líquido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2014.
BAUMAN, Zygmunt; MAZZEO, Riccardo. Elogio da literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.
DUSSEL, Enrique. Ética da libertação na idade da globalização e da exclusão. 2.ed. Petrópolis : Vozes, 2002.
ENDE, Michael. História sem fim. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e formação humana: ajuste neoconservador e alternativa democrática. In: GENTILI, Pablo Antonio Amadeo; SILVA, Tomaz Tadeu da. (org). Neoliberalismo, qualidade total e educação: visões e críticas. Rio de Janeiro: Vozes, 2002. P. 31-92.
HORKHEIMER, Max. Eclipse da razão. São Paulo: Centauro, 2000.
ORWELL, George. 1984. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
PLATÃO. A República. Livro VII. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2014.
SAVATER, Fernando. O valor de educar. São Paulo: Planeta, 2005.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Educação (UFSM)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

