Formação acadêmica e vida independente: um diálogo a ser construído

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644443012

Keywords:

Transition, Person with disability, Individualized Transition Plan

Abstract

There is much discussion about the school inclusion of the disabled subject, but little thought is given to the post-school moment, what strategies should be constructed so that he finishes his schooling with conditions for this new stage.  In this direction, this article aims to discuss, through a systematic review of the literature of the area, the construction of an Individualized Transition Plan, as a pedagogical strategy to assist 

the transition process from school to independent living for youth and adults with disabilities. This document is an instrument that guides the work of the teacher in order to organize the pedagogical action and the specialized educational service, with the purpose of assisting the transition process from school to independent living for students with disabilities. Thinking about the student leaving the school, so that he is able to join socially in the community, decide their training course, vocational courses and insertion in the world of work. Therefore, it is concluded that the individualization of teaching allied to pedagogical accessibility, a skilled team and with a collaborative work, it is possible for these students to walk their paths in the most different levels of teaching and independent life.

Author Biography

Annie Gomes Redig, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro

Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PROPEd-UERJ).

References

ALLES, E. P.; BOUERI, I. Z. Transição para a vida adulta e deficiência intelectual: uma revisão sistemática na literatura. Anais do VIII Congresso Brasileiro de Educação Especial. São Carlos: UFSCar, 2018.

BRASIL. Lei 8.213, de 24 de julho de 1991. Dispõe sobre os Planos de Benefícios da Previdência Social e dá outras providências.

BRASIL. Lei 9394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. De 07 de janeiro de 2008.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência).

CARVALHO, A. C. de. Plano Individual de Transição para vida adulta para pessoas com deficiência intelectual. (Dissertação do Curso de Mestrado Profissional em Diversidade e Inclusão). Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil, 2018.

CTI, Center on Transition Innovations. Lesson Four Transcript. Postsecondary Education & Training: Opening Doors to Opportunities. Virginia, EUA, 2018.

DANTAS, D. de C. L. Estudante com deficiência intelectual no ensino superior: entre utopia e a realidade. In: MELO, R. L. V. de (Org.). Inclusão no ensino superior: docência e necessidades educacionais especiais. pp. 155-164. Natal: EDUFRN, Brasil, 2013.

FÂNZERES, L. J. L. T. Transição para a vida adulta de alunos com necessidades educativas especiais: percursos de formação no sistema educativo Português. (Tese do Curso de Doutorado). Instituto de Educação da Universidade do Minho, Portugal, 2017.

GLAT, R. Desconstruindo representações sociais por uma cultura de colaboração para inclusão escolar. Revista Brasileira de Educação Especial. v.24, pp. 9-20. Marília, São Paulo, SP, Brasil, 2018.

INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística da Educação Básica 2011. Brasília, Brasil, 2012.

INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística da Educação Básica 2012. Brasília, Brasil, 2013.

INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística da Educação Básica 2013. Brasília, Brasil, 2014.

INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística da Educação Básica 2014. Brasília: Brasil, 2015.

INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística da Educação Básica 2015. Brasília, Brasil, 2016.

INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística da Educação Superior 2016. Brasília, Brasil, 2017.

INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística da Educação Superior 2017. Brasília, Brasil, 2018a.

INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística da Educação Básica 2017. Brasília, Brasil, 2018b.

INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística da Educação Básica 2018. Brasília, Brasil, 2019.

KOHLER, P.; GOTHBERG, J..; FOWLER, C.; COYLE, J. Taxonomy for transition programming 2.0: A model for planning, organizing, and evaluating transition education, services, and programs. Western Michigan University, 2016. Acessado em 03 de junho de 2019 de www.transitionta.org

LAGO, D. C.; MAYER, M. G. G. Inclusão no Mercado de trabalho das pessoas com deficiência intelectual: análise das teses e dissertações. In: COSTA, M. da P. R. da. A pessoa com deficiência no mercado de trabalho. pp. 41-58. São Carlos: Pedro & João Editores, 2012.

LEITE, G. G., CAMPOS, J. A. de P. P. Percurso escolar de estudantes com deficiência na educação de Jovens e adultos, nível ensino médio. Revista Brasileira de Educação Especial. pp. 17-32. v. 24, n.1. Marília, São Paulo, SP, Brasil, 2008.

LIMA, S. R.; MENDES, E. G. Escolarização da pessoa com deficiência e expectativas familiares. Revista Brasileira de Educação Especial. pp. 195-208. v. 17, n.2. Marília, São Paulo, SP, Brasil, 2008.

LOPES, B. J. S. Programa de transição para a vida adulta de jovens com deficiência intelectual em ambiente universitário. (Tese de Doutorado) Programa de Pós-Graduação em Educação Especial. Universidade Federal de São Carlos. São Carlos, São Paulo, SP, Brasil, 2016.

LUECKING, R. Emprego Customizado: empregando pessoas com necessidades especiais. Workshop na Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, 2012.

MASCARO, C. A. A. de C. Capacitação de pessoas com deficiência intelectual para o trabalho: estudo de caso de um curso de Educação Profissional. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, 2012.

MASCARO, C. A. A. de C. Planos de Ensino Individualizados: Estratégia para Educação de Alunos com Deficiência Intelectual. (Tese do Curso de Doutorado) Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, 2017.

MARTIN-LUECKING, D. Plano de Transição e Programa de Ensino Individualizado – PEI. Palestra ministrada na Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, 2012.

MELETTI, S. M. F. O significado do processo de profissionalização para o indivíduo com deficiência mental. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 7, n. 1, p. 77-90. Marília, São Paulo, SP, Brasil, 2001.

REDIG, A. G. Perfil Pessoal Positivo: estratégia para favorecer a inserção da pessoa com deficiência intelectual no mercado de trabalho. Anais IV Congresso Brasileiro de Educação Especial e VII Encontro Nacional dos Pesquisadores da Educação Especial. p. 1315-1330. São Carlos: UFSCar, 2012.

REDIG, A. G. Aplicação e análise de um programa customizado para a inclusão de jovens com deficiência intelectual em atividades laborais. (Tese de Doutorado) Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, 2014.

REDIG, A. G. Inserção profissional de jovens e adultos com deficiência intelectual. Curitiba: Editora Appris, 2016.

REDIG, A. G. Caminhos formativos no contexto inclusivo para estudantes com deficiência e outras condições atípicas. Revista Educação Especial. v.32, pp. 1-19. Marília, São Paulo, SP, Brasil, 2019.

SORIANO, V. Planos individuais de transição: apoiar a transição da escola para o emprego. European Agency for Development in Special Needs Education, 2006.

TANNÚS-VALADÃO, G. Planejamento educacional individualizado em Educação Especial: propostas oficiais da Itália, França, Estados Unidos e Espanha. (Dissertação de Mestrado) Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, SP, Brasil, 2011.

U. S. Department of Education (Department), Office of Special Education and Rehabilitative Services. A Transition Guide to Postsecondary Education and Employment for Students and Youth with Disabilities, Washington, D.C., EUA, 2017.

VIRGINIA DEPARTMENT OF EDUCATION. Office of Special Education and Student Services. Transition Assessment: establishing a foundation for a successful transition to adulthood. Virginia, EUA, 2014.

Published

2021-06-30

How to Cite

Redig, A. G. (2021). Formação acadêmica e vida independente: um diálogo a ser construído. Education, 46(1), e59/ 1–26. https://doi.org/10.5902/1984644443012