The implications of the Pedagogical Residency Program for teacher formation: from narratives to (r)elaboration of pedagogical work in Physical Education teaching
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644442561Keywords:
Pedagogical Residence Program, Continuing Formation, Physical Education, Pedagogical workAbstract
ABSTRACT
The article checked the implications of the Pedagogical Residency Program (developed in the Physical Education nucleus, under the care of a federal higher education institution), in relation to continuing formation and the organization of pedagogical work developed by three (3) teachers working in public schools in a southern Minas Gerais city. It was treated a qualitative investigation, under a narrative design. As for the methodological procedures, interviews based on a semi-structured questionnaire were used for data collection, in fact, exploring the meaning of the actions of these teachers, based on the narrative content they exposed. To erect the analysis categories, the data triangulation technique was used, observing in the first interpretative process, the phonetics and technical valuation of the primary data, then, in a second analytical movement, the information was contextualized, criticized, compared and triangulated. Finally, as the last analytical action, we formulate three specific categories of analysis, relating the content of the interviews and the relevant literature. The results showed that the program was auspicious, due to its specificities and pedagogical organization, notably in relation to the content planning proposal. In the same way, demonstrated that the interviewees obtained distinct formations and experience different moments in teaching career. In addition, it also revealed, that the continuing formation provided within the aforementioned program gave raised to (formative) interaction between basic and higher education, by effect, one can refuse the dichotomy between theory and pedagogical practice, which in turn affected the disposition and unfolding of the pedagogical work carried out by the respondents.
References
ALTET, Marguerite. «Qual a formação profissionalizante para desenvolver as competências de “docente profissional” e uma cultura profissional de actor?». In TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude; GAUTHIER, Clermont (Orgs.), Formação dos professores e contextos sociais. Porto: RÉS – Editora, 61 – 76, (s/d).
ALVARADO-PRADA, Luis Eduardo; FREITAS, Thaís Campos; FREITAS, Cinara Aline. Formação continuada de professores: alguns conceitos, interesses, necessidades e propostas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, n. 30, p. 367-387, maio/ ago. 2010.
BARRETTO, Elba Siqueira de Sá. Políticas de formação docente para a educação básica no Brasil: embates contemporâneos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 62, p. 679-701, Sept. 2015.
BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cad. CEDES, Campinas , v. 19, n. 48, p. 69-88, Aug. 1999.
BULLOUGH, Robert; GITLIN, Andrew. Becoming a student of teaching: Methodologies for exploring self and school context. (2nd ed.). London: Routledge Falmer, 2001. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32621999000100005. Acesso em: 15 de fev. 2019
CAPES. Portaria capes nº 175 de 7 de agosto de 2018. Disponível em: http://capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/09082018-Portaria_175_Altera_Portaria_45_de_2018.pdf. Acesso em: 28 de fev. 2019.
CAPES. Programa de Residência Pedagógica. Disponível em: https://capes.gov.br/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica. Acesso em: 15 de nov. 2019.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de Carvalho. Os Estágios nos Cursos de Licenciatura. São Paulo/SP: Cengage Learning, 2017.
CAVACO, Maria Helena. Ofício do professor: o tempo e as mudanças. In: NÓVOA, António (Org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1995.
CHAKUR, Cilene Ribeiro de Sá Leite. O desenvolvimento profissional de professores das séries iniciais do ensino fundamental. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 15, n. 32, p. 397-407. 2005.
COUTO, Ângela Maria Pinto. A Formação Inicial de Professores do Ensino Básico e a Geometria: Um estudo de dois casos. 2015. 395 f. Tese (TESE DE DOUTORAMENTO EM EDUCAÇÃO) - Departamento de Ciências da Educação e do Patrimônio, Universidade Portucalense, Porto, 2015.
CRESWELL, John W. Mapping the field of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 3(2), 95-108, 2009.
DAYRELL, Juarez. A escola como espaço sociocultural. In: DAYRELL, Juarez (Org.) Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1996.
DEMO, Pedro. Aprender bem/mal. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
FEDERICI, Conrado Augusto Gandara. O que não é Educação Física. Movimento & Percepção, Espírito Santo de Pinhal, SP, v.4,n.4/5, jan./dez.2004 – ISNN 1679-8678.
SACRISTÁN, José Gimeno. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In NÓVOA, Antônio (Org.), Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1999, p. 63 – 92.
GOMES, Romeu et al. Organização, processamento, análise e interpretação de dados: o desafio da triangulação. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza; ASSIS, Simone Gonçalves de; SOUZA, Edinilsa Ramos de (Org.). Avaliação por triangulação de métodos: Abordagem de Programas Sociais. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2010. p. 185-221.
HUBERMAN, Michaël. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, Antônio. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2000. p.31-61.
LAMPERT, Magdalene; BALL, Deborah Loewenberg. Teaching, multimedia, and mathematics. Journal of Mathematics Teacher Education, 2 (3), 1999, p. 311-319.
LASKY, Sue. A sociocultural approach to understanding teacher identity, agency and professional vulnerability in a context of secondary school reform. Teaching and Teacher Education, 21, 2005, p. 899 ‑916.
LOUGHRAN, John. Developing pedagogy of teacher education: Understanding teaching and learning about teaching. London: Routledge, 2006.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, EPU, 1986.
LÜDKE, Menga; BOING, Luiz Alberto. Caminhos da profissão e da profissionalidade docentes. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1159-1180, set./dez. 2004. Disponível em: www.scielo.br/pdf/es/v25n89/22616. Acesso em: 7 maio 2019.
MEIRIEU, Philippe. O cotidiano da escola e da sala de aula. Porto Alegre: Artmed, 2005.
MINAYO, Marília Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.
MINAYO, Maria Cecília de Souza et al (Org.). Pesquisa social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. Os trabalhadores da educação e a construção política da profissão docente no Brasil. Educar em Revista, Curitiba, n. spe_1, p. 17-35, 2010. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602010000400002&lng=pt&nrm=iso. acesso em 28 jan. 2020.
OLIVEIRA, Hélia Margarida; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. A formação inicial de professores de Matemática em Portugal e no Brasil: narrativas de vulnerabilidade e agência. Interações, v. 7, p. 104-130, 2011.
OLIVEIRA, Hélia Margarida; HANNULA, Markku S. Individual prospective mathematics teachers: Studies on their professional growth. In T. Wood (Series Ed.) & K. Krainer (Vol. Eds.), International handbook of mathematics teacher education, 3 Rotterdam: Sense Publishers, 2008, p. 13-34.
PIOLLI, Evaldo. A valorização docente na perspectiva do Plano Nacional de Educação (PNE) 2014-2024. Cadernos CEDES, Campinas, v. 35, n. 97, p. 483-491, set.-dez., 2015.
PONTE, João Pedro da; CHAPMAN, Olive. Preservice mathematics teacher´s knowledge and development. In: L. English (Ed.), Handbook of international research in mathematics education. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2008, p. 223-261.
SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández,
LUCIO, Maria del Pilar Baptista. Metodologia de Pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.
SARAMAGO, José. Ensaios sobre a cegueira. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
SAVIANI, Dermeval. Sistema de educação: subsídios para a conferência nacional de educação. Brasília: MEC, 2010.
SEGALL, Avner. Disturbing practice: Reading teacher education as text. New York: Peter Lang Publishing Group, 2002.
SELLA, Claudinei Anônio. Retratos de um profissional em crise: os docentes em tempos de mudança. 2006. 123f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Oeste de Santa Catarina, Joaçaba, 2006.
SHULMAN, Lee. Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 1986, p. 4-14.
SHULMAN, Lee. El saber y entender de la profesión docente. Estudios Públicos, Chile, n. 99, p. 195-224, jun. 2005.
SILVA, Bruno Adriano Rodrigues; CARNEIRO, Kleber Tuxen;
BARRETO, Thamires Aparecida Gonçalves. O PIBID na ótica dos coordenadores de área no curso de licenciatura em educação física da UFLA: impressões sobre a formação inicial. Corpoconsciência, [S.l.], p. 66-81, dec. 2017.
SILVA, Mauro Sérgio; RACHT, Valter. Na pista de práticas e professores inovadores na Educação Física escolar. Kinesis, v. 30, n. 1, p. 80–94, 2012.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimento universitário. Revista Brasileira de Educação, n. 13, 2000.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, R.J.: Editora Vozes, 2002.
TENORTH, Heinz-Elmar. Profesiones y profesionalización: un marco de referencia para el análisis histórico del enseñante y sus organizaciones. Revista de Educación, 285, p. 77 – 92, 1988.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)