The implications of the Pedagogical Residency Program for teacher formation: from narratives to (r)elaboration of pedagogical work in Physical Education teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644442561

Keywords:

Pedagogical Residence Program, Continuing Formation, Physical Education, Pedagogical work

Abstract

ABSTRACT

The article checked the implications of the Pedagogical Residency Program (developed in the Physical Education nucleus, under the care of a federal higher education institution), in relation to continuing formation and the organization of pedagogical work developed by three (3) teachers working in public schools in a southern Minas Gerais city. It was treated a qualitative investigation, under a narrative design. As for the methodological procedures, interviews based on a semi-structured questionnaire were used for data collection, in fact, exploring the meaning of the actions of these teachers, based on the narrative content they exposed. To erect the analysis categories, the data triangulation technique was used, observing in the first interpretative process, the phonetics and technical valuation of the primary data, then, in a second analytical movement, the information was contextualized, criticized, compared and triangulated. Finally, as the last analytical action, we formulate three specific categories of analysis, relating the content of the interviews and the relevant literature. The results showed that the program was auspicious, due to its specificities and pedagogical organization, notably in relation to the content planning proposal. In the same way, demonstrated that the interviewees obtained distinct formations and experience different moments in teaching career. In addition, it also revealed, that the continuing formation provided within the aforementioned program gave raised to (formative) interaction between basic and higher education, by effect, one can refuse the dichotomy between theory and pedagogical practice, which in turn affected the disposition and unfolding of the pedagogical work carried out by the respondents.

Author Biographies

Kleber Tüxen Carneiro, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Graduado em Educação Física e Pedagogia, especialista em Pedagogia do Movimento, com Mestrado e Doutorado em Educação Escolar pela FCLAr-Unesp. No momento desenvolve estágio de Pós-Doutoramento em Educação junto a Faculdade de Educação da Unicamp. Realiza pesquisas com enfoque epistemológico sob os seguintes eixos temáticos: Teoria do Jogo; Estudos sobre Memória e constituição da Cultura Lúdica; Aspectos Didático do ensino; Estudos sobre a(s) Infância(s) e a Educação Infantil e Pesquisas históricas em Educação/Educação Física. Atualmente é docente na Universidade Federal de Lavras (UFLA) no Departamento de Educação Física, tanto quanto no Programa de Pós Graduação em Educação na mesma instituição. Participa como pesquisador junto ao GEFORDEF - Grupo de Estudo/Pesquisa sobre Formação Docente em Educação Física.

Bruno Adriano Rodrigues da Silva, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Licenciado em Educação Física; Mestre e Doutor em Educação, com Estágio de Pós-Doutoramento pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) sob o escrutínio das políticas para Educação em tempo integral. Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) no Departamento de Educação, assim como no Programa de Pós-Graduação em Educação na mesma instituição.

Fábio Pinto Gonçalves dos Reis, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Graduado em Educação Física pela Universidade de Taubaté (1996), Mestrado em Educação pela Universidade São Francisco-USF (2005) e Doutorado pela Universidade de São Paulo-USP (2010). Atualmente é Professor Associado I da Universidade Federal de Lavras - UFLA, no Departamento de Educação Física, bem como no Programa de Pós-Graduação Scricto Sensu do Departamento de Educação. Integra o Grupo de Pesquisa " Relações entre filosofia e educação para a sexualidade na contemporaneidade: a problemática da formação docente" e o Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Formação Docente em Educação Física (GEFORDEF), ambos registrados no Cnpq. 

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Published

2021-06-30

How to Cite

Carneiro, K. T., Silva, B. A. R. da, & Reis, F. P. G. dos. (2021). The implications of the Pedagogical Residency Program for teacher formation: from narratives to (r)elaboration of pedagogical work in Physical Education teaching. Education, 46(1), e58/ 1–33. https://doi.org/10.5902/1984644442561