Gender relations, income, and work on microdata about initial teacher training in Brazil: a multivariate analysis
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644440318Keywords:
Teacher training, Gender, Inequality.Abstract
This paper presents some data on gender relations and inequality in initial teacher training courses in Brazil seeking to verify in a multivariate perspective the nuances of this inequality. By the way, it was sought, based on the use of multivariate data analysis techniques, to verify the impact of the gender question on different socioeconomic indicators of 197.625 undergraduate teacher training students in Brazil, comprising 78. 088 students from public institutions and 119.537 from private institutions. The analytical perspective applied is based on the theoretical differentiation of the concepts of sex and gender, starting from the premise that the feminine and masculine divide the sample worked by the character of the biological sex at the same time that the concept of gender is understood here as an instrument of sedimentation of domination from the masculine to the feminine. Methodologically, the study is characterized as a qualitative / quantitative study and employs the multivariate statistical technique of Correspondence Analysis (CA). conclusively, it is argued that gender inequality in teacher training courses in Brazil goes beyond direct inequality, that is, the imbalance in the number of students enrolled by sex, also reflecting inequality of income, work and conditions for study.
References
AGENOR, Pierre-Richard; CANUTO, Otaviano;. Gender equality and economic growth in Brazil: A long-run analysis. Journal of Macroeconomics, Athens (Georgia), v.43, s/n, p.155-172, 2015.
APPLE, Michael Whitman. Controlando o trabalho docente. In:APPLE, M. W. Trabalho docente e textos: economia política de classe e gênero em educação. Porto Alegre: Artemédicas, 1995. P.31-81
BRAVERMAN, Harry. Part V: the working class. In:BRAVERMAN, Hrarry. Labor and monopoly capital: the degradation of work in the twentieth century. New York: Monthly Review Press, 1998. p. 261-294.
BRITO, Márcia Regina Ferreira. ENADE 2005: perfil, desempenho e razão da opção dos estudantes pelas Licenciaturas. Avaliação, Campinas, v.12 n.3, p.135-158, 2007.
BRITTO, Ariana Martins de.; WALTENBERG, Fabio. É atrativo tornar-se professor do Ensino Médio no Brasil? Evidências com base em decomposições paramétricas e não-paramétricas. Estudos Econômicos, São Paulo, v. 44, n.1, p. 5-44, jan.-mar. 2014.
BOURDIEU, Pierre.; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.
CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de; RABAY, Glória. Usos e incompreensões do conceito de gênero no discurso educacional brasileiro, Estudos Feministas, Florianópolis, v. 23, n. 1, jan./abr. 2015.
CARVALHO, Marilia Gomes de; SOBREIRA, Josimeire de Lima. Gênero nos cursos de engenharia de uma universidade tecnológica brasileira. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura, n. 733, 2008.
CARVALHO, Marília; STRUNCHINER, Cláudio José. Análise de Correspondência:
Uma aplicação do método à avaliação de serviços de vacinação.Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, Vol. 8, n. 3, pp. 287¬301, jul/set. 1992.
CARRARA, Sérgio. Moralidades, racionalidades e políticas sexuais no brasil contemporâneo. Mana: Estudos de Antropologia Social, v. 21, n. 2, p. 323-345, ago. 2015.
CRESWELL, Jhon. Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 4.ed. Boston: Pearson, 2012.
DEVECHI, Cátia Picollo Viero; TREVISAN, Amarildo Luiz. Sobre a proximidade do senso comum das pesquisas qualitativas em educação: positividade ou simples decadência? Revista Brasileira de Educação, v.15, n.43, p.148-201, jan./abril 2010.
ENGUITA, Mariano. A ambiguidade da docência: entre profissionalismo e a proletarização. Teoria & Educação, Porto Alegre, v.4, p.41-61, 1991.
FONTANA, Roseli Aparecida Cação. Como nos tornamos professoras? 3ª Ed. Belo Horizonte: Autentica, 2005.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETTO, Elza Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília, DF: UNESCO, 2009.
GATTI, Bernadete Angelina. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Liber Livro, 2012.
GREENACRE, Michael; BLASIUS , James. Multiple Correspondence Analysis and Related Methods. Boca-Raton, FL: Chapman-Hall, 2006.
GREENACRE, Michael. Correspondence Analysis: theory and pratice. 2. ed. New York, NY: Chapman e Hall, 2007.
HAIR, Joseph.; TATHAM, Raymond.; ANDERSON, Ralph.; BLACK, Willian. Análise multivariada de dados. 5.ed. São Paulo: Artmededitora, 2005.
HUBERMAN, Michael. The Professional Life Cycle of Teachers. Teachers College Record, v. 91, n.1, p. 32-80, 1989.
IMBERNÓN, Francisco. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.
INEP - INSTITUTO NACIONAL DE PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO
TEIXEIRA. Estudo Exploratório do professor Brasileiro. Brasília: INEP, 2009.
IPEA - INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Retrato das desigualdades de gênero e raça.4ª ed. Brasília: Ipea, 2011.
IPEA - INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Retrato das desigualdades de gênero e raça. 8ª ed. Brasília: Ipea, 2015.
LOUZANO, Paula.; ROCHA, Valéria.; MORICONI, Gabriela; OLIVEIRA, Romualdo Portela. Quem quer ser professor? Atratividade, seleção e formação docente no Brasil. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 21, n. 47, p. 543-568, set./dez. 2010.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MAIA, Marcos Felipe Gonçalves; ROCHA, José Damião Trindade. A fenomenologia na pesquisa em educação: um olhar sobre a etnometodologia e a etnopesquisa crítica. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 11, n. 3, 2016.
MAIA, Marcos Felipe Gonçalves; ROCHA, José Damião Trindade. Ideologia de gênero: tensões e desdobramentos na educação. Revista Contemporânea de Educação, v. 12, n. 25, 2017.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
NUNES, Daniel Freitas. Quem quer ser professor no Brasil: uma análise a partir de variáveis socioeconômicas de estudantes de licenciatura. 2015. xiv, 126 f., il. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2015.
OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development. TALIS 2013 Results: An International Perspective on Teaching and Learning. Paris: OECD Publishing, 2014.
PONTHIEUX, Sophie; MEURS, Dominique. Gender Inequality. In: ATKINSON, Anthony; BOURGUIGNON, Francois (Orgs.). HandbookofIncomeDistribution. Amsterdam: Elsevier, p.983-1119.
RISTOFF, Dilvo Ivo. Perfil socioeconômico do estudante de graduação: uma análise de dois ciclos completos do Enade (2004 a 2009). Rio de Janeiro: Flacso/Brasil – Cadernos do GEA, n. 4, jul./dez. 2013.
ROSEMBERG, Fulvia. Educação formal, mulher e gênero no Brasil contemporâneo. Estudos Feministas, v. 9, n. 2, p. 515-540, 2001.
ROSEMBERG, Fulvia; e AMADO, Tina. Mulheres na Escola. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, s/v, n. 80, fevereiro de 1992, pp.62-74.
SALATA, André. Ensino superior no Brasil das últimas décadas: redução das desigualdades de acesso. Tempo Social, v. 30, n. 2, maio/ago. 2018.
SANTOS, Boaventura. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 2005.
SABATINE, Thiago Teixeira; FODRA, Sandra Maria. Gênero, sexualidade e diversidade sexual no contexto das políticas públicas educacionais do estado de são Paulo. Café com Sociologia, v. 7, n. 1, p. 11-29, jan./abr. 2018.
SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. Campinas, SP: Autores Associados, 1983.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, vol. 20, n. 2, jul./dez. 1995.
SILVA, Marjorie Cristina Rocha da; VENDRAMINI, Claudettte Maria Medeiros; LOPES, Fernanda Luzia. Diferenças entre gênero e perfil socioeconômico no exame nacional de desempenho do estudante. Avaliação, vol.15, n.3, p. 185-202, 2010.
VIANNA Cláudia Pereira. O sexo e o gênero da docência. Cadernos Pagu. São Paulo, s/v, n.80, p. 81-103, 2002.
YAHMED, Sarra Ben. Formal but Less Equal: gender Wage Gaps in Formal and Informal Jobs in Urban Brazil. World Development, Michigan, v. 101, s/n, p-58-69, 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)