Teaching in movement: the transitivity in teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644440170

Keywords:

Teaching in movement, Action-reflection-action, Teacher knowledge

Abstract

The text addresses teaching and its transitivity processes. The purpose of this text is to reflect on the importance of transitivity in teaching, in view of the contributions of Paulo Freire in what concerns thinking right and reflection on action. In addition, other authors are evoked for writing, such as Pimenta (2002, 2010), Freitas (2018), Charlot (2000), Cunha (1999). The main argument developed in the text is that when thinking right the teacher thinks about, when thinking about reflects on his practice, and the reflection on practice puts him in the process of action-reflection-action, this characterizes teaching in movement. Research is the central element for transitivity in teaching, the teacher's investigative stance, which systematically reflects on his practice, sets him in constant motion. This movement is provoked by teachers through teaching knowledge such as reflection, research, decision making and right thinking.

Author Biographies

Isadora Alves Roncarelli, Universidade de Caxias do Sul

Mestra e Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Caxias do Sul. Licenciada em Pedagogia (UCS).

Nilda Stecanela, Universidade de Caxias do Sul

Doutora e Mestre em Educação pela UFRGS. Docente no PPGEDU/UCS. Estágio de Pós-Doutorado no Instituto de Educação da Universidade de Londres.

Fabiana Pauletti, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Licenciada em Química (UCS). Mestra em Educação (UCS). Doutora em Educação em Ciências e Matemática (PUCRS). Pós-doutorado em Educação (UCS).

References

ALMEIDA, Cristóvão Domingos de; STRECK, Danilo R. Pergunta. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José. (Orgs.) Dicionário Paulo Freire. 4ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

AZZI, Sandra. Trabalho docente, autonomia didática e construção do saber pedagógico. In: PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2002.

BEHRENS, Marilda Aparecida. Formação continuada dos professores e a prática pedagógica. Curitiba: Champagnat, 1996.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

COSTA, Bruno Botelho. Trânsito/Transitividade (Sociedade). In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José. (Orgs.) Dicionário Paulo Freire. 4ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

CUNHA, Maria Isabel da. Profissionalização docente: contradições e perspectivas. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro; CUNHA, Maria Isabel da. Desmistificando a profissionalização do magistério. Campinas, SP: Papirus, 1999.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 6ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2003.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade: e outros escritos. 8ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra Ltda, 1981.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 21ª ed. São Paulo: Olho dágua, 2009.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. 4ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.

FREITAS, Ana Lúcia de Souza. Ensinar e Aprender. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José. (Orgs.) Dicionário Paulo Freire. 4ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

FREITAS, Ana Lúcia de Souza. Reflexão (sobre a prática). In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José. (Orgs.) Dicionário Paulo Freire. 4ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

KRONBAUER, Luiz Gilberto. Ação-reflexão. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José. (Orgs.) Dicionário Paulo Freire. 4ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

LEMONS, Caroline Caldas. Do direito à educação ao direito à aprendizagem: um estudo sobre culturas de intervenção pedagógica (Caxias do Sul – 1988-2013). 2015. 197 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez Editora, 2002.

PIMENTA, Selma Garrido. Prefácio. In: RIOS, Terezinha Azerêdo. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. 8ª ed. São Paulo: Cortez, 2010.

RIOS, Terezinha Azerêdo. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. 8ª ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SCHIMITT, Miguel Ângelo. Ação-reflexão-ação: A Prática Reflexiva como elemento transformador do cotidiano educativo. Protestantismo em Revista, São Leopoldo: EST, v.25, mai-ago., 2001. DOI: http://dx.doi.org/10.22351/nepp.v25i0.157

SCHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Docência como atividade profissional. In:

VEIGA, Ilma Passos Alencastro; D'ÁVILA, Cristina (Org.). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. 2ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2010.

Published

2021-05-05

How to Cite

Roncarelli, I. A., Stecanela, N., & Pauletti, F. (2021). Teaching in movement: the transitivity in teaching. Education, 46(1), e40/ 1–18. https://doi.org/10.5902/1984644440170