Popular Education and childhood: principles, conceiving and educational practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644439376

Keywords:

Popular Education, Childhood and Child, Teenagers and Children Movement (MAC).

Abstract

The present text discusses the relation between Popular Education and childhood, as social praxis, experienced by popular, determined by reality in a historical perspective. It was tried to seize them as social and historical constructs which take place in objective and subjective fields. This sense, it sought to problematize issues such as rights, citizenship and participation from the experience of Teenagers and Children Movement (MAC). Between what is proclaimed and what is made effective, this study covered legal sources (Statutes, Declarations), official documents of the movement, as well as listened to the subjects (children and adults) involved in the experience. The aims was to analyze the conceptions, principles and practices of popular education lived by children and adults from the socio-political-educational project of MAC, and to investigate how these values contribute to the recognition of the child as a subject of rights in the context of Popular Education This work summarizes its analysis by the making explicit that the exercise of construction of a critical education, especially of a popular education, must be permanently revisited. Although MAC is based on the principles of Popular Education, both this experience and others that are similarly called so must reconsider the status of childhood as a condition for the recognition of the child as a subject who has a voice and participation. This implies revisiting the place of the adult in their relationship with the child, from a dialogical, collaborative and political perspective. This presupposes a rupture with practices of a decorative participation towards a protagonist participation.

Author Biographies

Vilma Ribeiro de Almeida, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA

Mestra em Educação no Programa de Pós Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC-GO (2016), licenciada em Pedagogia (2005) pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Especialista em Gestão Escolar (2006) e especialista em Direitos Humanos (2009), também pela PUC-GO.  Atualmente é professora - EBTT - do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA - Campus Itaituba, PA. 

Romilson Martins Siqueira, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Pós Doutorando pela Programa de Pós Graduação em Educação da UFG, supervisão do professor Luiz Fernandes Dourado. Doutor e Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da UFG. Graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Professor do Programa de Pós Graduação em Educação da PUC Goiás. Diretor da Escola de Formação de Professores e Humanidades da PUC Goiás. Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Cultura e Educação na Infância. Atua na linha de Pesquisa Educação, Sociedade e Cultura e tem como objeto de estudo os processos educativos e culturais na infância e da criança em contextos da Educação Infantil e em outros espaços institucionais.

References

ALBUQUERQUE, Klaus Paz de. Eu também sou gente: Movimento de Adolescentes e Crianças e Educação Popular. 2009. 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis: Vozes, 2012.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Educação Popular, saúde, equidade e justiça social. In: Cad. Cedes, Campinas, v. 29, n. 79, p. 401-416, set./dez. 2009.

BEISIEGEL, Celso de Rui. Política e educação popular: a teoria e a prática de Paulo Freire no Brasil. São Paulo: Ática, 1989.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues; ASSUMPÇÃO, Raiane. Cultura rebelde: escritos sobre Educação Popular ontem e agora. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Congresso Nacional, 1988.

BRASIL. Câmara dos deputados. Estatuto da criança e do adolescente: Lei 8.069, 13/07/1990, Lei 8.242, 12/10/2001 e Convenção sobre os Direitos da Criança. Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação de Publicações, 1990.

BROUGÈRE, Gilles. Brinquedo e cultura. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

CARRILLO, Afonso Torres. A Educação popular como prática política e pedagógica emancipatória. In: STRECK, Danilo Romeu; ESTEBAN, Maria Teresa (Org.). Educação popular: lugar de construção social coletiva. Petrópolis: Vozes, 2013.

COUTINHO, Ângela Maria Scalabrin. O estudo das relações Sociais dos bebês na creche: uma abordagem interdisciplinar. Revista eletrônica zero-a-seis, Florianópolis, v. 1, n. 19, jan./jul. 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/issue/view/1108. Acesso em: 14 jan. 2016.

COUTINHO, Ângela Maria Scalabrin. Ação Social e participação no contexto da creche. Educativa, Goiânia, v. 16, n. 2, p. 217-228, jul./dez. 2013.

CUSSIÁNOVICH, Alejandro; MÁRQUEZ, Ana. Hacia una participación de lós niños, niñas y adolescentes. Documento de discusión elaborado para Save the Children Suécia, 2002.

CHARLOT, Bernard. A mistificação pedagógica: realidades sociais e processos ideológicos na teoria da educação. Tradução Maria José do Amaral Ferreira. ed. rev. e ampliada. São Paulo: Cortez, 2013.

ESPINAR, Angel A. El exercício del poder compartido: Estudio para la elaboracion de indicadores e instrumentos para analizar el componente de participacion de niños y niñas en proyectos sociales. Lima: Escuela para el desarollo e Save the Children Suecia, 2003.

FERNANDES, Natália. Infância, direitos e participação: representação, práticas e poderes. Braga: Afrontamento, 2009.

FREIRE, Paulo; NOGUEIRA, Adriano. Que fazer: teoria e prática em educação popular. Petrópolis: Vozes, 1993.

GAITÁN, Lourdes; LIEBEL, Manfred. Ciudadanía y derechos de participación de lós niños. Madrid: Síntesis, 2012.

KOHAN, Walter Omar. Infância e Filosofia. In: SARMENTO, Manuel Jacinto. GOUVEA, Maria Cristina Soares de (Org.). Estudos da infância: educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2008.

KRAMER. Sônia. A infância e sua singularidade. In: BRASIL. Ministério da Educação. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis de anos de idade. Brasília: FNDE, 2006.

KRAMER Sônia. Infância e educação: O necessário caminho de trabalhar contra a barbárie. In: KRAMER, Sônia; LEITE, Maria Isabel; NUNES, Maria Fernanda; GUIMARÃES, Daniela (Org.). Infância e educação infantil. Campinas: Papirus, 1999.

LIBÂNEO, Luiz Carlos. Pedagogia e Pedagogos: inquietações e buscas. In: Educar em Revista, Curitiba: UFPR, n.17, p. 153 – 176, 2001.

LUKÁCS, Georg. A consciência de classe. In: VELHO, Otávio Guilherme Cardoso Alves (Org.). Estrutura de classe e estratificação social. 9. ed. Rio: Zahar, 1981.

MARX, Karl. Primeiro manuscrito. In: Manuscrito econômicos e filosóficos. Tradução Alex Martins. São Paulo: Martin Claret, 2006. (Coleção a Obra-Prima de cada autor).

MOVIMENTO DE ADOLESCENTES E CRIANÇAS - MAC. Projeto político pedagógico do MAC. Recife: Gráfica Editora Dom Bosco, 2007.

MOVIMENTO DE ADOLESCENTES E CRIANÇAS – MAC. Educação popular e metodologia do trabalho com adolescentes e crianças. Ceilândia, DF: MAC, 2015.

PEREIRA, Dulcinéia de Fátima Ferreira; PEREIRA, Eduardo Tadeu. Revisitando a História da Educação Popular no Brasil: em busca da um outro mundo possível. In: Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 40, p. 72-89, dez. 2010 – ISSN: 1676-2584.

ROCHA, Eloísa Acires Candal. Infância e educação: delimitações de um campo de pesquisa. In: SARMENTO, Manuel Jacinto. CERISARA, Ana Beatriz. Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Portugal: ASA Editores, 2004.

ROSEMBERG, Fúlvia. Crianças e adolescentes na sociedade brasileira e a constituição de 1988. In: OLIVEN, Ruben George; RIDENTI, Marcelo;

BRANDÃO, Gildo Marçal. (Org.). A constituição de 1988 na vida brasileira. São Paulo: Hucitec, 2008.

SANTOS, Marco Antonio Cabral dos. Criança e criminalidade no início do século XX. In: DEL PRIORE, Mary. História das crianças no Brasil. 7. ed. 1. reimpr. São Paulo: Contexto, 2013.

SARMENTO, Manuel Jacinto; PINTO, Manoel. As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; PINTO, Manoel. (Org.). As crianças: contextos e identidades. Braga: Universidade do Ninho, 1997.

SARMENTO, Manoel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. In: Educação & Sociedade. Dossiê: Sociologia da Infância – pesquisa com crianças. Revista CEDES, Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-378, maio/ago. 2005.

SILVA, Adriana Aparecida Rodrigues da. A participação das crianças na roda de conversa: possibilidades e limites da ação educativa e pedagógica na educação infantil. 2015. 237 f. Dissertação (Mestrado em Educação), Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2015.

SIQUEIRA, Romilson Martins. Do silêncio ao protagonismo: por uma leitura crítica das concepções de infância e criança. 2011. 222 f. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.

SOARES, Natália Fernandes; SARMENTO, Manuel Jacinto; TOMAS, Catarina. Investigação da infância e criança como investigadoras: metodologias participativas dos mundos sociais das crianças. Nuances. Presidente Prudente: v. 12, n.13, p. 49-63, jan./dez. 2005a.

SOARES, Natália Fernandes. Os Direitos das crianças nas encruzilhadas da proteção e da participação. Revista eletrônica zero-a-seis, Florianópolis, v. 7, n. 12, p. 8-18, jan. 2005b. ISSN 1980-4512. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/seroseis/article/view/2100. Acesso em: 10 jan. 2016.

SOARES, Natália Fernandes; TOMÁS, Catarina. O Cosmopolitismo infantil: uma causa (sociológica) justa. Revista eletrônica zero-a-seis, Florianópolis, v.11.n.20.jul. /dez.2009. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/issue/view/1207. Acesso em: 14 jan. 2016.

TOMÁS, Catarina. Participação não tem idade: participação das crianças e cidadania da infância. Contextos & Educação. Instituto de Estudos da Criança da Universidade do Minho Portugal: Editora Unijuí, ano 22 n. 78, jul./dez. de 2007, p. 45-68.

TOURAINE, Alain. Um novo paradigma para compreender o mundo de hoje. Tradução Gentil Tilton. Petrópolis: Vozes, 2006.

UNICEF BRASIL. Convenção sobre os direitos da criança, 1989. Disponível em: www.unicef.pt/docs/pdf_publicacoes/convencao_direitos_crianca2004.pdf. Acesso em: 07 jan. 2016.

Published

2021-03-10

How to Cite

Almeida, V. R. de, & Siqueira, R. M. (2021). Popular Education and childhood: principles, conceiving and educational practices. Education, 46(1), e23/ 1–24. https://doi.org/10.5902/1984644439376