Intercultural education and Locus of Enunciation: Inspired in an educational experience in Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644439190

Keywords:

Intercultural education of indigenous teacher training, Locus of enunciation in indigenous communities, Other Spaces and training experiences in Mexico.

Abstract

This paper addresses a political and educational experience that took place in Mexico and corresponds to reflections on some emerging questions of indigenous teacher training processes. These processes suggest correlations of critical interculturality with the good living, decoloniality of knowledge and power, and epistemic policies. This experience is present in the ongoing research project Milpas Educativas: Laboratorios socionaturales vivos para el buen vivir. This project is led by the members of Red de Educación Inductiva Intercultural (REDIIN), part of the Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social (CIESAS) and of Universidad Iberoamericana (UIA), with the Unión de los Maestros para una Nueva Educación en México (UNEM/EI). It seeks to analyze how some studies in the field of intercultural education have circulated, which has created meanings noted in those training spaces, particularly in the research project. Its methodology is based on a locus of enunciation perspective to explain an analytical approximation coupled with the intercultural inductive method and decolonial thinking conceptions and to understand how the critical interculturality have reverberated in three meetings considering five Mexican states in 2017, namely, Chiapas, Yucatán, Puebla, Oaxaca e Mochoacán. The study conducted suggests the repercussions were led to a training process aiming to understand different aspects that characterize interculturality and present clues in this creation of counter-hegemonic thinking and practices. The study also points to the openness of new learning horizons and a possible elaboration of the proposal we have called Resistance Policy.

Author Biographies

Lucilene Julia da Silva, Universidade Católica Dom Bosco (UCDB) Universidade Federal de Roraima

Doutora em Educação

Membro Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Educação e Interculturalidade (UCDB).

Professora Colaboradora Voluntária da Licenciatura Intercultura, Instituto Insikiran de Formação Superior Indígena, Universidade Federal de Roraima (UFRR).

 

Adir Casaro Nascimento, PPGE/Universidade Católica Dom Bosco

Doutorado em Educação

Programa de Pós Graduação em Educação

Maria Bertely Busquets, Centro de Investigaciones de Estudios Superiores em Antropologia Social (CIESAS)

Doutora em Antropologia Social

Professora e Ingestigadora 

Departamento de Antropologia Social

 

In memorian: a professora faleceu em 23.02.2019

References

BERTELY, Maria. (Coord.). Educación, derechos sociales y equidad. T.I Educación y diversidad cultural, educación y medio ambiente, Colección: La investigación educativa en México, 1992-2002, 2003. p. 3-37.

BERTELY, Maria. Notas do Projetos das Milpas Educativas. 2015. REDIIN (Tradução nossa).

BHABHA, Homi. O local da cultura. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

DA SILVA, Lucilene Julia. As contribuições do Método Indutivo Intercultural para a construção da Escola Indígena Diferenciada. 2016. Tese (Doutorado em Educação, Conhecimento e Inclusão Social) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

EDUCAÇÃO FUTURA. Sembrando Milpas Educativas: Laboratorios socionaturales vivos para el Buen Vivir. 2017. Disponível em: http://www.educacionfutura.org/milpas-educativas-educar-para-la-interculturalidad/.Acesso: 21 de maio 2019.

GASCHÉ. Jorge. (2008a). Niños, maestros, comuneros y escritos antropológicos como fuentes de contenidos indígenas escolares y la actividad como punto de partida de los procesos pedagógicos interculturales: Un modelo sintáctico de cultura. In: GASCHÉ, Jorge;

BERTELY BUSQUETS, Maria; PODESTA, Rosanna. (Coords.). Educando en la diversidade: Investigaciones y experiências educativas interculturales y bilingües. Quito: AbyaYala, CIESAS, IIAP, 2008a.

GASCHÉ. Jorge. (2008b) Las motivaciones políticas de la educación intercultural indígena. ¿Hasta dónde abarca la interculturalidad? In:

GASCHÉ, Jorge; BERTELY BUSQUETS, Maria; PODESTA, Rosanna (Coords.). Educando en la diversidade: Investigaciones y experiências educativas interculturales y bilingües. Quito y México: Editorial AbyaYala y CIESAS, 2008b.

MACAS, Luis. El Sumak Kawsay. Yachaykuna, Quito, n.13, p. 13-39, junio. 2010.

MELLEIRO, Marta Maria; GUALDA, Dulce Maria Rosa. Explorando a “fotovoz” em um estudo etnográfico: uma estratégia de coleta de dados. Rev Bras Enferm. v.58, n.2, p.191-3, mar-abr. 2005.

MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves. (Orgs.). Metodologia de pesquisas pós-críticas em educação. 2.ed. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2014.

PEREZ, G. Cambio cultural inducido. In: HOUTART. Cambios de las culturas. Bogotá: Ediciones desde abajo, 2016. p. 49-60.

QUIJANO, Anibal. Colonialidad y modernidad/racionalidad. In: BONILLA, Heraclio (compilador). Los conquistados: 1492 y la población indígena de las América. Quito: Tercer Mundo-Libri Mundi Editors, 1992. p. 447.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. (Orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Editora Cortez. 2010. 637p.

SARTORELLO, Stefano Claudio. Milpas Educativas para el Buen Vivir. In:

IV SEMINÁRIO INTERNACIONAL SOCIEDADE E FRONTEIRAS (IV SISF), II encontro internacional “laboratórios socionaturais vivos e roças educativas”, Ins anais do caderno de resumos, Boa Vista, Universidade Federal de Roraima UFRR, 2018. p. 121-122.

SARTORELLO, Stefano Claudio. Conflito, colaboración y co-teorización en un proceso intercultural de deseño curricular en Chiapas. 2013.Tesis(Doctorado). Universidad Ibero Americana, Mexico.

TURNER, Terence. Da Cosmologia à Ideologia: resistência, adaptação e consciência social entre os Kaiapó. In: SIMPÓSIO “PESQUISAS RECENTES

SOBRE A ETNOLOGIA E HISTÓRIA INDÍGENA NA AMAZÔNIA”, patrocinado pela Associação Brasileira de Antropologia no Museu Goeldi (tradução de David Soares; revisão de Sylvia Caiuby Novaes), 1987.

WALSH, Catherine. Interculturalidad crítica y educación intercultural. In: UZIEDA, Jorge Viaña; MEALLA, Luís Tapia; WALSH, Catherine. Construyendo Interculturalidad Crítica. La Paz: III-CAB, 2010. p. 75-96.

WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In. CANDAU, Vera Maria (Org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009. p. 12-43.

Published

2021-03-10

How to Cite

Silva, L. J. da, Nascimento, A. C., & Busquets, M. B. (2021). Intercultural education and Locus of Enunciation: Inspired in an educational experience in Mexico. Education, 46(1), e22/ 1–25. https://doi.org/10.5902/1984644439190