Panorama of the evaluation process in Youth and Adult Education in Vila Velha, Espírito Santo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644438111

Keywords:

Teaching-Learning, Evaluation Procedures, Moderator Education.

Abstract

Based on the scenario of Youth and Adult Education in Brazil, it was decided to investigate it, considering the city of Vila Velha, in Espírito Santo, seeking to detect the appropriateness of the evaluation from the perspective of students and teachers. The general objective was to establish an overview of the students and the teachers, about how they comprise the evaluation, if it is appropriate for a critical formation of students. Methodologically, this paper had mixed characteristics; that is, we approached the subject in a qualitative and bibliographical way, and, in part, offered the quantitative, descriptive and interpretative analysis. The investigation was conducted through questionnaires, as well as interviews, with a sample of 200 students and 50 teachers. It was found that, although educators understand well the specificities of working with Youth and Adult Education, the difficulties and the environment of the students, they continue to distribute 60% of the points by means of proof writing. In addition, 60% of students often think about dropping out of school for fear of grades and tests, even though they believe the system is fair. It was concluded that there is an important task for the development of Youth and Adult Education, to abandon a quantitative methodology, starting with a new model, which involves the students, promoting a mediating evaluation of teaching-learning, such as a diagnosis of which must be improved by all those involved in the educational process.

Author Biography

Antonio Carlos dos Santos Cruz, Universidad Autónoma de Asunción, Asunción, Paraguai

Pesquisador de Avalição na Educação de Jovens e Adultos (EJA)

References

ANDRADE, Rosamaria C. Avaliação Escolar: novas perspectivas.

AMAE. Belo Horizonte, nº 282, p. 29-33, 1999.

ARANHA, Maria Lucia de Arruda. História da Educação. 2 ed. São Paulo: Moderna, 1996.

ARROYO, Miguel González. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria A.; GOMES, Nilma L. Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte/MG: Autêntica, 2005. p. 19-50.

DIAZ BARRIGA, Angel. Tesis para una teoría de lá evaluación y sus derivaciones en la docencia. Didácta y curriculum: convergencias en los programas de estudio. México: Ediciones Nuevomar, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 47. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2008.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Educação e Realidade. 1993.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação: mito e desafio. São Paulo: Editora Mediação, 23ª ed., 1998.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação: Mito e Desafio. Uma perspectiva construtivista. Porto Alegre: Mediação 2000.

LAFFIN, Maria Hermínia Fernandes. Educação de jovens e adultos e educação na diversidade. Livro 1. Florianópolis: NUP – Núcleo de Publicações do CED, 2011.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação educacional escolar: para além do autoritarismo. In: Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1995.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. 12ª ed., São Paulo: Editora Cortez, 2002.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico, São Paulo: Cortez Editora, 2011.

PERNALETE, Luis Guillermo Hernández. Hacia una didáctica popular de la historia. Cuadernos de Educación, Venezuela, nº 48, set/out. 1977.

PICONEZ, Stela Conceição Bertholo. Educação escolar de jovens e adultos. Campinas: Papirus, 2002.

ROMÃO, José Eustáquio. Avaliação Dialógica: Desafios e perspectivas. São Paulo: Cortez, 1998.

SAUL, Ana Maria Avela. Avaliação emancipatória: desafio à teoria e à prática de avaliação e reformulação de currículo. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

SOARES, Magda Becker. Avaliação educacional e clientela escolar. In: PATTO, Maria Helena Souza. Introdução à psicologia escolar. 2ª ed. São Paulo: T.A. Queiroz, 1991.

VIEIRA PINTO, Álvaro. Sete lições sobre educação de adultos. 6ª ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. S. P.: Martins Fontes, 2008.

Published

2019-11-20

How to Cite

Cruz, A. C. dos S. (2019). Panorama of the evaluation process in Youth and Adult Education in Vila Velha, Espírito Santo. Education, 44, e83/ 1–23. https://doi.org/10.5902/1984644438111