From oral sources to visual sources: narratives of the actions of the cultural Mobral in outback the Alagoas (1973-1985)
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644437025Keywords:
Cultural Mobral, Memory, Narratives.Abstract
The article aims to present narratives about the actions of the Mobral Cultural Program, implemented by the Brazilian Movement of Literacy (Mobral), in the municipality of Santana do Ipanema-AL (1973-1985), with the purpose of reconstructing memory in Youth and Adult Education (EJA). It is a cut of a research that sought to understand - from oral and visual sources - how the subjects of the Alagoan outback experienced and re-signified the cultural actions developed by Mobral in a context of civil-military dictatorship. The interviews were collected through the qualitative approach of oral history, based on the theoretical postulates of Alberti (2008), Portelli (2010), Bosi (1994) and Thompson (1992), also focusing on photography as a source based on Cartier- Bresson (1971), Leite (1993) and Mauad (1996). The oral and visual sources brought new reflections regarding the place - the Alagoan outback. This made us realize the contributions and resignifications that were possible in the context of the investigation, among them the appropriation of the local artists of the cultural actions developed in a Movement marked by the civil-military Dictatorship.
References
ALBERTI, Verena. Histórias dentro da história. In: PINSKY, Carla B. (Org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2008. p. 155-202
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da escrita. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. (Obras Escolhidas, v. 1).
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A cultura na rua. Campinas: Papirus, 1989.
CARTIER-BRESSON, Henri. “O momento decisivo”. In: Fotografia e Jornalismo. Bacellar, Mário Clark (Org.). São Paulo, Escola de Comunicações e Artes (USP), 1971, pp. 19-26.
CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: 1 Artes de fazer. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
CORRÊA, Arlindo Lopes. Educação de massa e ação comunitária. Rio de Janeiro: AGGS: Mobral, 1979.
DANTAS, José Ibarê Costa. Coronelismo e dominação. Universidade Federal de Sergipe. PROEX/CECAC. 1987.
FILHO, Luiz Gonzaga Barros. A Banda de Pífanos. In: Boletim Alagoano de Folclore. Maceió: EDUFAL, v. 28. Jan. 1984.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação. 15. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GERMANO. José Willington. Estado militar e educação no Brasil (1964-1985). 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.
LEITE, Miriam Moreira. Retratos de família. São Paulo: Edusp, 1993.
MAUAD, Ana Maria. Através da imagem: fotografia e história interfaces. Tempo, Rio de Janeiro, vol. 1, n °. 2, 1996, p. 73-98.
MELO, Adriana Ferreira: O lugar-sertão: grafias e rasuras. Dissertação (Mestrado em Geografia) Instituto de Geociências, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.
PAIVA, Jane. Os sentidos do direito à educação para jovens e adultos. Petrópolis: FAPERJ, DP, 2009.
PAIVA, Vanilda. História da educação popular no Brasil: educação popular e educação de adultos. 6. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2003.
PORTELLI, Alessandro. O que faz a história oral diferente. Proj. História, São Paulo (14), fev. 1997.
PORTELLI, Alessandro. Ensaios de história oral. São Paulo: Letra e Voz, 2010.
SANTOS, Milton. O espaço do cidadão. 7. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.
THOMPSON, Paul. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)