From oral sources to visual sources: narratives of the actions of the cultural Mobral in outback the Alagoas (1973-1985)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644437025

Keywords:

Cultural Mobral, Memory, Narratives.

Abstract

The article aims to present narratives about the actions of the Mobral Cultural Program, implemented by the Brazilian Movement of Literacy (Mobral), in the municipality of Santana do Ipanema-AL (1973-1985), with the purpose of reconstructing memory in Youth and Adult Education (EJA). It is a cut of a research that sought to understand - from oral and visual sources - how the subjects of the Alagoan outback experienced and re-signified the cultural actions developed by Mobral in a context of civil-military dictatorship. The interviews were collected through the qualitative approach of oral history, based on the theoretical postulates of Alberti (2008), Portelli (2010), Bosi (1994) and Thompson (1992), also focusing on photography as a source based on Cartier- Bresson (1971), Leite (1993) and Mauad (1996). The oral and visual sources brought new reflections regarding the place - the Alagoan outback. This made us realize the contributions and resignifications that were possible in the context of the investigation, among them the appropriation of the local artists of the cultural actions developed in a Movement marked by the civil-military Dictatorship.

Author Biography

Jailson Costa da Silva, Instituto Federal de Alagoas - Campus Piranhas, Maceió, Alagoas, Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Alagoas - UFAL, com período sanduíche no Programa de Pós-graduação em Educação (PROPED) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Mestre em Educação pela UFAL (2013). Especialista em Inspeção e Coordenação Pedagógica. Possui graduação em pedagogia pela Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL (2010).Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação de jovens e Adultos, com atuação na formação de Educadores do PROJOVEM Urbano. Membro do Grupo de Pesquisa Multidisciplinar em Educação de Jovens e Adultos (MULTIEJA/UFAL/CNPq) e do Grupo de Pesquisa Aprendizados ao longo da vida: sujeitos, políticas e processos educativos (ProPEd/UERJ/CNPq). Tem experiência docente na área de Educação de Jovens e Adultos (EJA), no Ensino Fundamental I e II e na Formação Docente em nível superior, como professor substituto do Centro de Educação (CEDU - UFAL), com atuação na área de didática e práticas de ensino. Desenvolve pesquisas no campo da História e Política, sob os enfoques da História Oral e Memória.

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Published

2019-11-20

How to Cite

Silva, J. C. da, & Freitas, M. L. de Q. (2019). From oral sources to visual sources: narratives of the actions of the cultural Mobral in outback the Alagoas (1973-1985). Education, 44, e88/ 1–26. https://doi.org/10.5902/1984644437025