Cognitive Neuroscience and Education: analysis on the prevalence of neuromyths among teachers of Mathematics and other areas of knowledge acting in the SRE of Carangola-MG

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644436426

Keywords:

Mathematical Education, Cognition, Neurolearning.

Abstract

Through several investigative methodologies, Cognitive Neuroscience seeks to analyze how mental activities related to cognition are given in brain areas important for Education. Considering that the activities developed in the Central Nervous System influence the learning process, and neuromyths are the main obstacle to establish a dialogue between Neuroscience and Education, the present descriptive-exploratory work was carried out through an approach quantitative and presented results about the prevalence of neuromyths among 66 teachers working in schools belonging to the 5th Regional Superintendence of Education of Carangola - MG. For this, a questionnaire was applied to teachers with assertions regarding basic aspects of the functioning of the Nervous System, mixed with some of the most frequent neuromyths in Education. From this, a comparison could be made between the results obtained by Mathematics teachers and those from other areas, and it was found that, in general, they have little knowledge about the subject, although they show interest.

Author Biographies

Adrielle Lourenço de Sá, Universidade do Estado de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais

Graduada em Matemática pela Universidade do Estado de Minas Gerais, pós graduanda em Matemática Financeira e Estatística pela Universidade Cândido Mendes. 

 

Ana Lucia do Carmo Narciso, Universidade do Estado de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais

Graduada em Matemática pela Universidade do Estado de Minas Gerais.

Herman Fialho Fumiã, Universidade do Estado de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais

Possui graduação em Física pela Universidade Federal de Viçosa (2008), mestrado em Física Aplicada pela Universidade Federal de Viçosa (2010) e doutorado (2015) pela mesma instituição. Atualmente é professor contratado no curso de Matemática da Universidade Estadual de Minas Gerais (UEMG), unidade de Carangola. 

References

ARANHA, Glaucio; CHICHIERCIO, Marina; SHOLL-FRANCO, Alfred . A divulgação científica como instrumento de desmistificação e conscientização pública sobre neurociências. In: EKUNI, Roberta; ZEGGIO, Larissa ; BUENO, Orlando Francisco Amodeo (Org.). Caçadores de Neuromitos. São Paulo: Memnon, 2015. cap. 15, p. 204-220.

ARCE, João Pedro Sperluk; SOUZA, Mayara Marques de; VARGAS, Liane da Silva; MELLO- CARPES, Pâmela Billig. Divulgando a neurociência: ações para desmistificação de neuromitos. Revista Elo - Diálogos em Extensão, Viçosa, v. 06, n. 01, p.64-73, abr. 2017. Quadrimestral.

BARBOSA, Ierecê ; MARTINS, P. C. S. ; SILVA, J. T. ; BATISTA, E. C. ; SANTIAGO JUNIOR, C. O. ; NAVEGANTES, P. M. B. . Neurociência, aprendizagem e estratégias cognitivas: um relato de experiências. In: Augusto Fachin Teran; Saulo Cezar Siffert Santos. (Org.). Temas sobre ensino de ciências em espaços não formais: avanços e perspectivas.. I ed.Manaus: UEA Edições, 2016, v. I, p. 223-229.

BARBOSA, Laura Monte Serrat. Dificuldades de aprendizagem. Anais [...] Conselho Regional de Psicologia, 8ª Região. Paraná, 1989.

BARROS, Carlos Eduardo et al. O organismo como referência fundamental para a compreensão do desenvolvimento cognitivo. Revista Neurociências. São Paulo, v. 12,n. 14, 2004.

BARROS, Euzeni Almeida de. Ensinando matemática através de jogos e neuroeducação: uma experiência na sala de recursos. Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE: Produções Didático-Pedagógicas, Paraná, p.01-17, 2013. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_uenp_mat_artigo_euzeni_almeida_de_barros.pdf. Acesso em: 19 jan. 18.

BARTOSZECK, Amauri Betini. Neurociência na educação. Revista Eletrônica Faculdades Integradas Espírita, v. 1, p. 1-6, 2006.

BROCKINGTON, Guilherme. Neurociência e Educação: investigando o papel da emoção na aquisição e uso do conhecimento científico. 2011. 202 f. Tese (Doutorado)- Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

BROCKINGTON, Guilherme; MESQUITA, Lucas. As consequências da má divulgação científica. Revista da Biologia, São Paulo, v. 01, n. 15, p.9-14, jan. 2016.

BRUM, Ismael do Nascimento; GARCIA, Alexandre; VARGAS, Liane da Silva de; MELLO-CARPES, Pâmela Billing. O que você sabe sobre seu cérebro é verdade?: esclarecendo neuromitos. In:

SALÃO INTERNACIONAL DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO, 3., 2017, Bagé. Anais [...] Rio Grande do Sul, 2017. v. 8, p. 1 - 2.

CAMPOS, Anna Lucia. Neuroeducación: uniendo las neurociencias y la educación en la búsqueda del desarrollo humano. La Educación, Revista Digital, v. 143, p. 1-14, 2010.

CARANGOLA, Secretaria Regional de Educação de. Lista de escolas. Disponível em: http://srecarangola.educacao.mg.gov.br/home/lista-de-escolas. Acesso em: 09 maio 2018.

CASTRO FILHO, Tamilson Jorge de; MEIRELES, Juliane Conceição de; REBELO, Wilde Raniely Xavier. FAZER E APRENDER

MATEMÁTICA COM O APOIO DO CÉREBRO: educação matemática e neurociência. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO

MATEMÁTICA (ENEM), 13., 2016, São Paulo. Anais [...] . São Paulo: Sbem, 2016. p. 1-6.

DALMORO, Marlon; VIEIRA, Kelmara Mendes. Dilemas na construção de escalas Tipo Likert: o número de itens e a disposição influenciam nos resultados? Revista gestão organizacional, v. 6, n. 3, 2013.

D’AMBRÓSIO, Beatriz Silva. Formação de professores de matemática para o século XXI: O Grande Desafio. Proposições, v. 1, n. 4, p. 35-41, mar. 1993.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Matemática, ensino e educação: uma proposta global. Temas e Debates, n. 3, p. 1-15, 1991.

EKUNI, Roberta; POMPÉIA, Sabine. O impacto da divulgação científica na perpetuação de neuromitos na educação. Revista da Biologia, v. 15, n. 1, p. 1-8, 2016.

EKUNI, Roberta; POMPÉIA, Sabine. O impacto da divulgação científica na perpetuação de neuromitos na educação. Revista da Biologia, v. 15, n. 1, p. 1-8, 2016.

EYSENCK, Michael W.; KEANE, Mark t. Manual de Psicologia Cognitiva-7. Artmed Editora, 2017.

FILIPIN, Geórgia; et al. Neuroblitz: uma proposta de divulgação da neurociência na escola. Revista Ciência em Extensão, v. 10, n. 3, p. 69-76, 2014.

FISCHER, Kurt W. Mind, brain, and education: building a scientific groundwork for learning and teaching. Mind, Brain, and Education, v. 3, n. 1, p. 3-16, 2009.

FONSECA, Laerte; CÁSSIA, Adriana de. Um estudo preliminar sobre a neurociência cognitiva nos cursos de licenciatura em matemática de Sergipe/Brasil: necessidades de incorporação de uma Engenharia neurodidática. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE, 06., 2012, São Cristovão. Anais... . São Cristovão, 2012. p. 1 - 18.

GAZZANIGA; IVRY, Richard B.; MANGUN, George Ronald. Neurociência cognitiva: a biologia da mente. Artmed, 2006.

GODINO, Juan. Marcos teóricos de referencia sobre la cognición matemática. Colección Digital Eudoxus, n. 8, 2009.

GONCHOROSKI, Taylor. Neurociências na educação: conhecimento e opiniões de professores. 2014. 16 f. TCC (Graduação) - Curso de Ciências Biológicas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

GROSSI, Márcia Gorett Ribeiro; et al. Uma reflexão sobre a neurociência e os padrões de aprendizagem: A importância de perceber as diferenças. Debates em Educação, v. 6, n. 12, 2014.

GROSSI, Márcia Gorett Ribeiro; LOPES, Aline Moraes; COUTO, Pablo Alves. A neurociência na formação de professores: um estudo da realidade brasileira. Revista da FAEEBA-Educação e Contemporaneidade, v. 23, n. 41, 2014.

GUERRA, Leonor Bezerra. O diálogo entre a neurociência e a educação: da euforia aos desafios e possibilidades. Revista Interlocução, v. 4, n. 4, p. 3-12, 2011.

HASSE, Vitor Geraldi.; FERREIRA, Fernanda Oliveira. Neurociência cognitiva e educação matemática. In: IV ENCONTRO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA DE OURO PRETO, 2010, Ouro Preto. Anais eletrônicos. Disponível em . Acesso em: 19 jun. 2018.

KANDEL, Eric et al. Princípios de Neurociências-5. AMGH Editora, 2014.

NASCIMENTO, Rosilene Maria do. Dificuldade de aprendizagem: as contribuições da neurociência para o ensino da matemática. 2015. 169 p. Dissertação (Mestrado), Universidade Cidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

OLIVEIRA, Gilberto Gonçalves de. Neurociências e os processos educativos: um saber necessário na formação de professores. Educação Unisinos, v. 18, n. 1, p. 13-24, 2013.

RATO, Joana; CASTRO-CALDAS, Alexandre. Neurociências e educação: Realidade ou ficção?. 2010.

REZENDE, Mara Regina Kossoski Felix. A neurociência e o ensino-aprendizagem em ciências: um diálogo necessário. 2008. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Ensino de Ciências da Amazônia)–Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, 2008.

RUGG, Michael D. Cognitive neuroscience. Psychology Press, 2013.

SANTO, Eniel Espírito; BRUNO, Reginalva dos Santos. As bases neuropsicológicas da memória e da aprendizagem e as suas contribuições para os profissionais de educação. Educere-Revista da Educação da UNIPAR, v. 9, n. 2, 2009.

SANTOS, Denise Russo. Contribuições da neurociência à aprendizagem escolar na perspectiva da educação inclusiva. Revista Edu. Tec., v. 2, n. 1, 2011.

TRÓPIA, Guilherme. Reflexões sobre o discurso na divulgação neurocientífica. Ciência & Ensino (ISSN 1980-8631), v. 2, n. 2, 2008.

VARGAS, Rose de Pinho. O papel da emoção no neuroprocessamento da aprendizagem Matemática. In:

CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENSINO DA MATEMÁTICA, 06., 2013, Canoas. Anais... . Canoas, 2013. p. 1 - 13.

VASCONCELOS, Leila. Neuropsicologia da atividade matemática: aspectos funcionais. RIBEIRO DO VALE, LE (editora científica) Neuropsicologia e Aprendizagem. São Paulo: Tecmedd, 2005.

Published

2020-06-24

How to Cite

Sá, A. L. de, Narciso, A. L. do C., & Fumiã, H. F. (2020). Cognitive Neuroscience and Education: analysis on the prevalence of neuromyths among teachers of Mathematics and other areas of knowledge acting in the SRE of Carangola-MG. Education, 45(1), e58/ 1–25. https://doi.org/10.5902/1984644436426