Vocabulary acquisition and children’s book reading: strategies used by a first-grade teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644436228

Keywords:

Vocabulary, Literacy, Children’s book reading

Abstract

This paper describes the results of a research whose objective was to investigate strategies used by a first-grade teacher in the school in Rio Grande do Sul, to work on vocabulary while reading children’s books for her students in class. Data shown and discussed by this text were collected during class observation and interviews with the teacher. Theoretical references were studies carried out by Stein and Rosemberg (2010), Manrique (1997), Moreira (1984) and Melo (2005). The following strategies used by the teacher while reading stories were highlighted: 1) word juxtaposition and word meaning; 2) explicit questions to check children’s previous knowledge; 3) interventions which focus specifically on vocabulary; 4) use of physical aspects of the book, such as illustrations, which provide contextual information; 5) children testing their hypotheses regarding word derivation; 6) prediction, mainly both steps called information processing and response evaluation; and 7) repetition, when children not only repeat the talk, but also re-structure it in order to present its meaning. The situation in which children’s books were read for first graders was considered to make students work on vocabulary and make their access to the semantic system easier, responsible for the meaning of the words.

Author Biographies

Thaís Fernandes Ribeiro Nóbrega

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG-2017), graduada em Fonoaudiologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ-2007), especialista em Saúde da Família pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG-2010) e pós-graduada em Psicopedagogia pela UCDB (2015).É integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e Letramento - GEALI, cadastrado no diretório acadêmico do CNPq. Está vinculada a linha de pesquisa Formação de professores e desenvolve ações de pesquisa e extensão no campo da alfabetização e letramento.

Gabriela Medeiros Nogueira, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, Rio Grande do Sul

Professora adjunta do Programa de Pós Graduação em Educação/PPGedu, do Instituto de Educação/IE da FURG.

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura Infantil: Gostosuras e Bobices. São Paulo: Scipione, 1997.

AMARILHA, Marly. Imagens sim, palavras não. In: Amarilha, Marly. Estão mortas as fadas? Literatura infantil e prática pedagógica. Petrópolis: Vozes, 2002. 39-44p.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em Educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

KLEIMAN, Angela. Oficina de leitura: Teoria & Prática. 15. ed. São Paulo: Pontes Editores, 2013.

MANRIQUE, Ana Maria Borzone de. No caminho rumo à escrita e à leitura. In: CUBERES, Maria Tereza Gonzalez (Org.). Educação Infantil e séries iniciais: articulação para a alfabetização. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. p. 60-72.

MANRIQUE, Ana Maria Borzone de. Leer y escribir a los 5. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 2007.

MELO, Barbara Olímpia Ramos de. O estudo do vocabulário em atividades do livro didático de alfabetização. Cadernos do Congresso Nacional de Linguística e Filologia, Rio de Janeiro, n.16, ago. 2005. Disponível em: http://www.filologia.org.br/ixcnlf/16/13.htm. Acesso em: 8 mai. 2015.

MOREIRA, Nadja da Costa R. Orientações para o ensino da leitura. Revista de Letras, Fortaleza, v.7 (1/2), p. 65-92, jan./dez. 1984.

MOREIRA, Maria Amélia Quélhas. A aquisição de vocabulário por intermédio da leitura. 2000. 193 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Letras, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2000. Disponível em: http://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/24422/D - Moreira, M. A. Q. pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 01 jun. 2015.

NAGY, Willian; ANDERSON, Richard; HERMAN, Patricia. Learning word meanings from context during normal reading. American Educational Research Journal, Washington, DC, v. 24, p. 237-270, 1987.

NORÓ, Letícia Arruda; et al. Aquisição lexical inicial e verificação da hipótese do viés nominal. Revista CEFAC; São Paulo, v. 17 (Supl1), p. 52-59, jun. 2015.

PAIVA, Aparecida. A produção literária para crianças: onipresenças e ausência das temáticas. In: PAIVA, Aparecida; SOARES, Magda. (Org.). Literatura Infantil: políticas e concepções. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. 35-52p.

PALO, Maria José; OLIVEIRA, Maria Rosa Duarte de. Literatura infantil: voz de Criança. 3. ed. São Paulo: Ática, 1998.

PASSOS, Wagner Valente dos. O Menino do Mar. Rio Grande: Vagão do Humor, 2007.

STEIN, Alejandra; ROSEMBERG, Celia Renata. La de lectura de cuentos en el hogar: matriz de oportunidades de aprendizaje para los niños. Cadernos de Educação UFPel, Pelotas, n.37, p. 39 - 68, set./dez. 2010.

STERNBERG, Robert. Most vocabulary is learned from context. In: MCKEOWN, Margaret G; CURTIS, Mary E. (Eds.). The Nature of Vocabulary Acquisition. New York: Psychology Press, 1987.

Published

2020-09-25

How to Cite

Nóbrega, T. F. R., & Nogueira, G. M. (2020). Vocabulary acquisition and children’s book reading: strategies used by a first-grade teacher. Education, 45(1), e88/ 1–21. https://doi.org/10.5902/1984644436228