PROEJA in IFMT: Inclusion or exclusion possibilities?

Authors

  • Nadir de Fátima Borges Bittencourt Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil https://orcid.org/0000-0002-0021-5437
  • Maria de Fatima Pereira Alberto Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brasil
  • Antonio Cezar da Costa Santos Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644435818

Keywords:

Education of adults, Exclusion, Inclusion.

Abstract

This article presents some factors of exclusion and inclusion of PROEJA students of Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT from data of a qualitative and other quantitative research. As a theoretical basis, we used the historical-cultural theory of Vygotsky (1993), which conceives the human being historical and socially constructed. The sample included 184 participants, students (young and old) and teachers of PROEJA program in IFMT, in the period from 2010 to 2013. Qualitative data were analyzed using the discursive practices of Spink (2004), with maps of Association and interpretative repertoires; and for quantitative data were used the SPSS. The data showed that there are factors in the operationalization of PROEJA possibilities of inclusion, as great social impact, recovery of education, effective citizenship and inclusion in the workplace. On the other hand, no contextualization of the contents, no flexibility of courses, not suitable curricula and the lack of teachers’ training may discourage the student and lead to exclusion.

Author Biographies

Nadir de Fátima Borges Bittencourt, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil

Possui graduação em Letras pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Patos de Minas (1981) e Mestrado em Letras pela Universidade de Nancy II , França (1988). Doutora em Psicologia Social pela Universidade Federal da Paraíba (2013). Tem experiência na área de Letras, com ênfase nas Línguas Portuguesa e Francesa. Atualmente é professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT); coordenadora do grupo de pesquisa GEEJA/IFMT- Grupo de Estudos sobre Educação de Jovens e Adultos; membro do grupo de estudos GELLI/IFMT-Grupo de Estudos em Ensino de Línguas e Literatura; membro do Núcleo de Pesquisa e Estudos sobre o Desenvolvimento da Infância e Adolescência (NUPEDIA/UFPB); membro do Núcleo de Pesquisa em Geoprocessamento Ambiental-IFMT.

Maria de Fatima Pereira Alberto, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brasil

Doutora em Psicologia Social- Pertence ao departamento de Psicologoa Social da Universidade Federal da Paraíba- Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre o Desenvolvimento da Infância e Adolescência (NUPEDIA). Representa a UFPB no Fórum Estadual de Prevenção e Erradicação do Trabalho Infantil e Proteção ao Trabalhador Adolescente na Paraíba (FEPETI). Integra o GT Juventude, Resiliência e Vulnerabilidade da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Psicologia. Integra também a Red Iberoamericana para la Docencia e Investigación en Derechos de la Infancia (REDIDI).

Antonio Cezar da Costa Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Cuiabá, Mato Grosso, Brasil

Departamento de Eletroeletrônica -área de Engenharia Mecânica do IFMT

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Published

2019-10-09

How to Cite

Bittencourt, N. de F. B., Alberto, M. de F. P., & Santos, A. C. da C. (2019). PROEJA in IFMT: Inclusion or exclusion possibilities?. Education, 44, e77/ 1–20. https://doi.org/10.5902/1984644435818