PROEJA in IFMT: Inclusion or exclusion possibilities?
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644435818Keywords:
Education of adults, Exclusion, Inclusion.Abstract
This article presents some factors of exclusion and inclusion of PROEJA students of Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT from data of a qualitative and other quantitative research. As a theoretical basis, we used the historical-cultural theory of Vygotsky (1993), which conceives the human being historical and socially constructed. The sample included 184 participants, students (young and old) and teachers of PROEJA program in IFMT, in the period from 2010 to 2013. Qualitative data were analyzed using the discursive practices of Spink (2004), with maps of Association and interpretative repertoires; and for quantitative data were used the SPSS. The data showed that there are factors in the operationalization of PROEJA possibilities of inclusion, as great social impact, recovery of education, effective citizenship and inclusion in the workplace. On the other hand, no contextualization of the contents, no flexibility of courses, not suitable curricula and the lack of teachers’ training may discourage the student and lead to exclusion.References
ALBERTO, Maria de Fatima Pereira. A dimensão subjetiva do trabalho precoce de meninos e meninas em condição de rua em João Pessoa (PB). Tese de Doutorado, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2002.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Cotidiano, mediação pedagógica e formação de conceitos: Uma contribuição de Vygotsky ao ensino de geografia. Cadernos CEDES, Campinas, 25( 66), 185-207, mai/ago. 2005.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Decreto nº 5.840, institui, no âmbito federal, o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos – PROEJA, e dá outras providências, 2006.
BRASIL. Lei nº 5.692, fixa diretrizes e bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências, 1971.
BRASIL. Lei nº 9.394, estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. PROEJA: Programa nacional de integração da educação profissional com a educação básica na modalidade de educação de jovens e adultos – documento base, 2007.
FIELD, Andy. Descobrindo a estatística usando o SPSS. Porto Alegre, RS: Editora Artmed, 2ª ed., 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 13ª ed., 1987.
FREIRE. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1999.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A relação da educação profissional e tecnológica com a universalização da educação básica. Educação & Sociedade, Campinas, 28(100), 1129-1152, out. 2007.
KUENZER, Acacia Zeneide. Exclusão includente e inclusão excludente: A nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In.: D. Savani, J. L. Sanfelice, & J. C. Lombardi (Orgs.), Capitalismo, trabalho e educação (pp. 77-96). Campinas, SP: Autores Associados, 2005.
MACHADO, Lucília Regina de Souza. PROEJA: O significado sócio econômico e o desafio da construção de um currículo inovador. In Ministério da Educação e Cultura, Secretaria de Educação a Distância, TV Escola, Salto para o Futuro (Orgs.), EJA: Formação técnica integrada ao ensino médio (pp. 36-53), 2006.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: Pesquisa qualitativa em saúde, 12ª ed., São Paulo, SP: Hucitec, 2010.
MOURA, Dante Henrique. Algumas considerações críticas ao programa de integração da educação profissional ao ensino médio na modalidade de educação de jovens e adultos – PROEJA. Anais do II colóquio internacional políticas e práticas curriculares: Impasses, tendências e perspectivas. João Pessoa, Paraíba, 2005.
OLIVEIRA, Marta Kohl. Ciclos de vida: Algumas questões sobre a psicologia do adulto. Educação e Pesquisa, São Paulo, 30(2), 211-229, maio/ago. 2004.
UNESCO. Conferência internacional sobre a educação de adultos (V: 1997: Hamburgo, Alemanha): Declaração de Hamburgo: Agenda para o futuro, 1999.
PEREIRA, Alexandre. Guia prático de utilização do SPSS. Lisboa: Edições Dilabo, 2ª ed, 1999.
RODRIGUEZ, Lidia Mercedes. Educação de jovens e adultos na América Latina: Políticas de melhoria ou de transformação; reflexões com vistas à VI CONFINTEA. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, 14(41), 326-334, maio/ago. 2009.
SANTOS, Simone Valdete. O PROEJA e o desafio das heterogeneidades. In Ministério da Educação e Cultura, Secretaria de Educação a Distância, TV Escola, Salto para o Futuro (Orgs.), EJA: Formação técnica integrada ao ensino médio (pp. 54-60), 2006. Disponível em http://tvbrasil.org.br/fotos/salto/series/141327Proeja.pdf. Acesso em: 10 jan. 2013
SPINK, Mary Jane. Práticas discursivas e produção de sentidos no cotidiano: Aproximações teóricas e metodológicas. São Paulo, SP: Cortez, 3ª ed., 2004.
SPOSITO, Marilia Pontes. Algumas reflexões e muitas indagações sobre as relações entre juventude escola no Brasil. In H. Abramo, & P. P. M. Branco (Orgs.), Retratos da juventude brasileira: Análises de uma pesquisa nacional (pp. 87- 127). São Paulo, SP: Instituto Cidadania; Fundação Perseu Abramo, 2005.
VYGOTSKY, Lev Semenovitch. Pensamento e linguagem. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1993.
VYGOTSKY. A formação social da mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo, SP: Martins Fontes, 7ª ed., 2007. Editora, ano, p. 3-9.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)