“Male like a bull”: cultural pedagogies of masculinity in two versions of the story of Ferdinando, the bull

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644435815

Keywords:

Masculinities Studies, Genre, Education, Disney.

Abstract

The aim of this paper is to identify and analyze the different cultural pedagogies about masculinities, offered in animated films directed to children subjects. For this, were selected two versions of the story of the bull Ferdinando, one from 1938 and one from 2017, produced by studios that currently belong to Disney. The analyzes, elaborated from the Masculinities Studies (BADINTER, 1993; CONNELL, 1995; 1997; 2016; KIMMEL, 1998), and from concept of Cultural Pedagogies (DEPORTE, 2016; DEPORTE E COSTA, 2017) emphasize hegemony, complicity, subordination and resistance as traces of the relations of power that surround the constructions of gender. In the analysis, we considered that, despite the pressure exerted by the other characters for Ferdinando to imitate hegemonic gender identities, in both filmic narratives, in different ways, the protagonist transgresses with what is expected of him as "male" and also as "bull."

Author Biographies

João Paulo Baliscei, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, Paraná

Professor doutor na Universidade Estadual de Maringá, Maringá, Paraná, Brasil.

Laiana Moraes Azevedo, Escola Municipal Nadyr Maria Alegretti, Maringá, Paraná

Professora na Escola Municipal Nadyr Maria Alegretti, Maringá, Paraná, Brasil.

Geiva Carolina Calsa, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, Paraná

Professora doutora na Universidade Estadual de Maringá, Maringá, Paraná, Brasil.

References

ANDRADE, Paula Deporte. A invenção das Pedagogias Culturais. In: CAMOZZATO, Viviane Castro; CARVALHO, Rodrigo Saballa de; ANDRADE, Paula Deporte de (orgs.). Pedagogias Culturais: a arte de produzir modos de ser e viver na contemporaneidade. Curitiba: Appris, 2016, p. 19-32.

ANDRADE, Paula Deporte; COSTA, Marisa Vorraber. Nos rastros do conceito de pedagogias culturais–invenção, disseminação e usos. Educação em Revista, Belo Horizonte, n.33, 2017, p. 1-23. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/edur/v33/1982-6621-edur-33-e157950.pdf. Acesso em 25 de mai. de 2018.

BADINTER, Elisabeth. XY, la identidad masculina. Madrid: Alianza Editorial, 1993. 254p.

BALISCEI, João Paulo. Vilões, heróis e coadjuvantes: um estudo sobre Masculinidades, Ensino de Arte e Pedagogias Disney. Tese (Doutorado). Pós-graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2018. 260 p.

BALISCEI, João Paulo; ACCORSI, Fernanda Amorim; TERUYA, Teresa Kazuko. Problematizando "Toda forma de amor": a visibilidade de grupos minoritários na publicidade de O Boticário. Revista Educação Unisinos, São Leopoldo, v.21, n.1, p. 111-121, jan./abr. 2017. Disponível em http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2017.211.12/5859. Acesso em 21 de abr. de 2017.

BALISCEI, João Paulo; CALSA, Geiva Carolina; STEIN, Vinícius. "(In)felizes para sempre"? Imagens da Disney e a manutenção da heteronormatividade. Revista Bagoas: estudos gays, gênero e sexualidades, Natal, v.10, n.14, p. 163-180, jan./jun. de 2016b. Disponível em https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/11451. Acesso em 03 de mar. de 2017

BALISCEI, João Paulo; MAIO, Eliane Rose; CALSA, Geiva Carolina. Um ovo azul e outro rosa: Pedagogia Kinder e a construção visual dos gêneros e das infâncias. Revista Visualidades, Goiânia, v.14, n. 1, p.284-315, jan./jun., 2016. Disponível em https://www.revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/36655/21584. Acesso em 01 de set. de 2016.

CONNELL, Raewyn. Gênero em termos reais. São Paulo: nVersos, 2016. 272p.

CONNELL, Raewyn; PEARSE, Rebecca. Gênero: uma perspectiva global. São Paulo: nVersos, 2015. 335p.

CONNELL, Robert W. Políticas da masculinidade. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v.20, n.2, 1995, p.185-206.

CONNELL, Robert W. La organización social de la masculinidad. In: VALDÉS, Teresa; OLAVARRÍA, José (orgs.). Masculinidad/es. Santiago: FLACSO/ISIS Internacional, Ediciones de las Mujeres, 1997 p. 31-48.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Imagens na Educação Infantil como Pedagogias Culturais. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (orgs.). Pedagogias culturais. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 2014, p.199-224.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. O dispositivo pedagógico da mídia: modos de educar na (e pela) TV. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 1, 2002, p.151 – 162. Disponível em http://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27882/29654. Acesso em 24 de mai. de 2018.

GIROUX, Henry. El ratonzito feroz: Disney o el fin de la inocencia. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2001.

GOMES, Lisandra Ogg. O cotidiano, as crianças, suas infâncias e a mídia: imagens concatenadas, Pro-Posições, São Paulo, v. 19, n. 3, 2008, p. 175-193. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/pp/v19n3/v19n3a09.pdf. Acesso em 25 de mai. de 2018.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HALL, Stuart. Quem precisa da identidade?. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012, p. 103-133.

HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2016. 259 p.

HERRAIZ GARCÍA, Fernando. Uma aproximação à pesquisa autoetnográfica: algumas questões para continuar aprendendo. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (orgs.). Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013, p.273-289.

KINCHELOE, L. Joe. McDonald's, poder e criança: Ronald McDonald (também conhecido como Ray Kroc) faz tudo por você. In: Cultura infantil: a construção corporativa da infância. Shirley R. Steinberg, Joe L. Kincheloe (orgs.). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001, p. 385-412.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997. 179p.

LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da Sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, p.7-34.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2016. 96p.

NUNES, Luciana Borre. As Imagens que Invadem as Salas de Aula: Reflexões sobre Cultura Visual. São Paulo: Ideias & Letras, 2010.

NUNES, Luciana Borre; MARTINS, Raimundo. Cultura Visual: tramando gênero e sexualidades nas escolas. Recife: Editora UFPE, 2017. 244p. Disponível em https://issuu.com/lucianaborre/docs/cultura_visual_tramando_genero_e_se. Acesso em 12 de dez. de 2017.

SABAT, Ruth. Filmes infantis e a produção performativa da heterossexualidade. Tese (Doutorado). Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2003. 185p.

STEINBERG, Shirley. A mimada que tem tudo. In: Cultura infantil: a construção corporativa da infância. Shirley R. Steinberg, Joe L. Kincheloe (orgs.). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001, p. 321-338.

VIANNA, Maria Letícia Rauen. Desenhando com todos os lados do cérebro: possibilidades para transformação das imagens escolares. Curitiba: Ibpex, 2010. 207p.

Published

2020-05-14

How to Cite

Baliscei, J. P., Azevedo, L. M., & Calsa, G. C. (2020). “Male like a bull”: cultural pedagogies of masculinity in two versions of the story of Ferdinando, the bull. Education, 45(1), e46/ 1–29. https://doi.org/10.5902/1984644435815