Police presence in everyday state schools
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644435756Keywords:
Conflicts, Everyday School, Military Police.Abstract
This article introduces research findings that have been exposed at first partially in a national event with the objective of learning if the conflicts taking place in school institutions in the municipality of Cáceres require the presence of the Military Police in their daily life. This study was carried out with consultation in documental sources, internet pages of state and local newspapers, official internet pages of the government of Mato Grosso state and quantitative data from the Military Police about police occurrences and calls made by schools from the state system of Cáceres. The main manifestations that have occurred inside and in the surroundings of the schools are characterized based on the following authors: Aquino (1998); Camporez (2018) and Zaluar (1997). There is not a background of widespread violence in the schools of Mato Grosso let alone in the teaching state system of Cáceres that enforces the presence of the military police in the schoolsReferences
AQUINO, Julio Groppa. A indisciplina e a escola atual. Revista da Faculdade de Educação. São Paulo, v. 24, n. 2, 1998. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.ph
p?script=sci_arttext&pid=S0102-25551998000200011&lng=pt&nrm=iso Acesso em: 05 fev., 2011.
ALMEIDA, Aline. MP apura crescimento de violência In Diário de Cuiabá. Cuiabá. 16 ago.,2017. Não paginado. Mídia. Notícias. Disponível em: http://www.diariodecuiaba.com.br/detalhe.php?cod=506752&edicao=14800&anterior=1. Acesso em: 17 set.,2018.
FREITAS, Fábio Fernando Barbosa de. Globalização, Violência e Instituição escolar: o dilaceramento da cidadania. In Nazaré Tavares e DIAS, Lúcia Lemos (Orgs.) Formação em direitos humanos na universidade. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB, 2010.
FERREIRA, Soraia; AZEVEDO, Aluízio. Violência na escola é uma exceção e não a regra, diz coronel Salles. SEDUC. 31 mar., 2006. Não paginado. Mídia. Notícias. Disponível em: http://www.seduc.mt.gov.br/conteudo.php?sid=20&cid=4580&parent=
Acesso em: 15 maio,2011.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
LOPES, Alexandra; SÁ, Barbara. Crimes contra a pessoa no ambiente escolar aumentam em média 50% em MT. In RD News. Cuiabá. 5 ago.,2017. Não paginado. Mídia. Notícias. Disponível em: http://www.rdnews.com.br/cidades/crimes-contra-a-pessoa-no-ambiente-escolar-aumentam-em-media-50-em-mt/87825. Acesso em 17.set.,2018.
MAGALHÃES, Nara. Significado de violência em abordagens da mensagem televisiva. Sociologias, ano 11, n. 21, Porto Alegre, 2009.
ODALIA, Nilo. O que é a violência. Coleção Primeiros Passos. 6 ed. São Paulo: Editora Brasiliense,1991.
SEDUC. Projeto de Segurança nas escolas apresenta ações em Várzea Grande. Cuiabá. 07 jul.,2012. Não paginado. Mídia. Notícias. Disponível em: http://www.seduc.mt.gov.br/conteudo.php?sid=20&cid=12535&parent=0. Acesso em 22 jul.,2012.
SOARES, Luis Eduardo. Violência e política no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, Relume Dumará: ISER, 1996.
TIELLET, Maria do Horto S.; CORSETTI, Berenice. Conflitos em escolas públicas estaduais em uma região de fronteira, Cáceres, MT: a percepção dos professores In Revista Série-Estudos. Campo Grande, MS.n.32, 2011, p.223-241.
TIELLET, Maria do Horto S. Políticas públicas de redução e prevenção dos conflitos e da violência em ambiente escolar no estado do Mato Grosso, no período de 2003-2010, e os reflexos nas escolas estaduais do município de Cáceres. 2012. 362f. Tese (Doutorado).em Educação). Pós-graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 2012.
WAISELFISZ, Julio Jacobo. Mapa da violência 2012: Crianças e Adolescentes do Brasil. Rio de Janeiro. Flacso Brasil. 2012.
ZALUAR, A. A Guerra privatizada da juventude. Folha de S. Paulo.18.05.1997.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)