Condorcet: Assumptions and Relevance of Public Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644435706

Keywords:

Public education, Equality, Human Progress.

Abstract

As one of the last Enlightenment philosophers in France, the Marquis de Condorcet combined the ideal of human enlightenment with a political proposal for the realization of this ideal when, in 1792, he submitted a report proposing a complete plan for the organization of national instruction based on the exercise of freedom and the defense of equality capable of excluding any dependency. Such a proposal became known as the Five Memories on Public Instruction. In order to understand the content and relevance of this proposal, we will look at the following path: 1. We will analyze how the mode of instruction defended by it seeks to be the leading and conjugal bias of universal knowledge, as it is elaborated in a given historical moment, and elementary knowledge, a process that presupposes the understanding of human perfectibility; 2. We will present Condorcet's educational proposal in the three stages of his instructional project, seeking to include his presuppositions in an understanding of the human person and progress of the human spirit; 3. These presuppositions and methods produce some implications that can be expressed in the questions that will guide us: since every individual is naturally given to perfectibility, where does the need arise for us to be educated? In what way can freedom and "de facto equality", as a result of the proposal of a universalizing public education, be conjugated in educational practice? We intend, therefore, to shed some light on the conceptions that serve as a solid basis for Condorcet so that, as a mirror, we can reflect on the present condition of education.

Author Biographies

Josilene Souza Lima Barbosa, Professora Efetiva do Instituto Federal de Sergipe (IFS)

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), Professora no Instituto Federal de Sergipe (IFS) e Membro do Núcleo de Pesquisa em Inclusão e Tecnologia Assistiva (NÚPITA-UFS) 

Márcia dos Santos Fontes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutoranda em Filosofia pelo PPGFIL-UFRN

Rita de Cácia Santos Souza, Universidade Federal de Sergipe (UFS)- Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação

Professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (UFS).  Pós- doutorado e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Membro da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial (SBEE); Pesquisadora do Núcleo de pesquisa em Inclusão escolar da Pessoa com Deficiência - Nupieped (UFS), Líder do Núcleo de Estudo, Extensão e Pesquisa em Inclusão e Tecnologia assistiva (NUPITA/UFS). 

References

BADINTER, Elisabeth; BADINTER, Robert. Condorcet: un intellectuel en politique. Paris: Librairie Arthème Fayard, 1988.

BERLIN, Isaiah. Quatro Ensaios sobre a Liberdade. Trad. Wamberto Hudson Ferreira. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1981.

BOTO, Carlota. Na revolução francesa, os princípios democráticos da escola pública, laica e gratuita: o relatório de Condorcet. Educação e Sociedade, vol.24, n.84, p.735-762, set.003. Disponível em: http:// www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 10 set. 2018.

CONDORCET, J.A.N.C. M. Cinco Memórias sobre a Instrução Pública. Trad. Maria das Graças de Souza. São Paulo: UNESP, 2008.

CONDORCET, J.A.N.C. M. Esboço de um Quadro Histórico dos Progressos do Espírito Humano. Tradução: Carlos Alberto Ribeiro de Moura. Campinas-SP: Editora Unicamp, 1993.

FRANÇA. Déclaration de Droits de l’Homme et du Citoyen de 1789. Paris: 1789. Disponível em: https://gallica.bnf.fr. Acesso em: 26 ago. 2018.

JAEGER, Werner. Paidéia: A Formação do Homem Grego. Trad. Artur M. pereira. 3º Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

KANT, Immanuel. Sobre a Pedagogia. Tradução de Francisco Cock Fontanella. Piracicaba: Editora Unimep, 1996.

PIOZZI, Patrizia. Ensino laico e democracia na época das luzes: as “memórias” de Condorcet para a instrução pública. Educação e Sociedade. vol.30, n. 108, p.917-922, out.2009. Disponível em: http:// www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 10 set. 2018.

PLATÃO. A República. Trad. Maria Helena da Rocha Pereira. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.

SANTOS, Rodison Roberto. História e Progresso em Condorcet. Cadernos de Ética e Filosofia Política, FFLCH – USP, n. 15, p. 193-210, fev. 2009. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/cefp/article/view/82614. Acesso em: 22 dez. 2019.

Published

2020-05-13

How to Cite

Barbosa, J. S. L., Fontes, M. dos S., & Souza, R. de C. S. (2020). Condorcet: Assumptions and Relevance of Public Education. Education, 45(1), e42/ 1–17. https://doi.org/10.5902/1984644435706