Training in Education: contributions in the pedagogical practice of egress professor of Federal Institutes of Brazil in the area of Technical Knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644435565

Keywords:

Interdisciplinarity, Didactic transposition, Teaching-learning process.

Abstract

The present research had as objectives to characterize the profile of the graduates of the area of Teaching of the Technical Knowledge of the Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola (PPGEA), of the Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), professors of the Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia of the Brazil (IFECT), and recognize the Program's contribution to its professional training and qualification process. The study was descriptive-exploratory, quantitative and qualitative, carried out with a population of 36 masters. The methodology used was data collection on the subjects, carried out in the secretariat and website of the Program, and application of questionnaire. The results showed that the majority came from the Southeast region (40.17%), graduated in Agricultural Sciences (20.60%), and with teaching time over 15 years (62.80%). With regard to the professional performance, it was verified that the majority taught to the High School (48.20%), acting in addition to teaching in research and extension activities (22.20%), and guiding students in Scientific Initiation programs, local projects and organization of events (61.10%). After completing the master's program, all the graduates reported better technical knowledge (41.30%), better remuneration (33.30%) and greater confidence in teaching (25.40%). It was also established that the PPGEA has reached its goals regarding the construction of knowledge and training of its egress, confirmed by 100.00% of the informants, when they stated that reached their partial expectations (16.70%) or fully (83.30%).

Author Biographies

Lucila Maria Teixeira Nunes, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, Rio de Janeiro, Brasil

Engenheira de Alimentos

M.Sc. em Educação Agrícola

Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola

Instituto de Agronomia

Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Sandra Regina Gregorio, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, Rio de Janeiro, Brasil

Nutricionista

M.Sc. em Ciência e Tecnologia de Alimentos 

D.Sc. em Ciência de Alimentos

Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola

Instituto de Agronomia

Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro


 

Gilmar Ferreira Vita, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, Rio de Janeiro, Brasil

Biólogo, Gestor Ambiental

M.Sc. em Biologia Animal

D.Sc. em Biologia Animal

Pós-Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola

Instituto de Agronomia

Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

References

ARAÚJO, Samara Carla Lopes Guerra. Ser professor coordenador pedagógico: sobre o trabalho docente e sua autonomia. 2007, 199f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

BANNAN, K. J. Companies save time, money with online surveys. B to B, v. 88, n. 6, p. 1-2, jun. 2003.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, LDA, 2009.

BATISTA, Roberto Leme. A ideologia da nova educação profissional no contexto da reestruturação produtiva. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

BORTOLOZZI, Flávio; GREMSKI, Waldemiro. Pesquisa e pós-graduação brasileira - assimetrias. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 1, n. 2, p. 35-52, nov. 2004. Disponível em: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/viewFile

/39/36. Acesso em: 18 out. 2018.

BRASIL. Lei n.o 9.394, de 20 de novembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, seção 1, p. 27833, 1996.

BRASIL. Lei n.° 11.301, de 10 de maio de 2006. Define as funções do magistério. Diário Oficial da União, Brasília, seção 1, p. 2, 2006.

BRASIL. Lei n.o 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, seção 1, p. 1, 2008.

CHAER, Galdino; DINIZ, Rafael Rosa Pereira; RIBEIRO, Elisa Antônia. A técnica do questionário na pesquisa educacional. Evidência, Araxá, v. 7, n. 7, p. 251-266, mai. 2011. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/maio201

/sociologia_artigos/pesqusia_social.pdf. Acesso em: 18 out. 2018.

COELHO, Maria Carlota de Rezende; SILVA, Janine Pereira. Acompanhamento de egressos como instrumento de gestão. Textos & Contextos, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 470-478, ago./dez. 2017. Disponivel em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/in

dex.php/fass/article/view/29514/16425. Acessoem: 4 out. 2018.

CRESWELL, John. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

CUSINATO, Ricardo. A formação do professor da área de Estudos Sociais. 1987, 233f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

DEMO, Pedro. Aprendizagem e novas tecnologias. Revista Brasileira de Docência, Ensino e Pesquisa em Educação Física, Cristalina, v. 1, n. 1, p. 53-75, ago. 2009.

ESTEVAM, Humberto Marcondes. Avaliação do perfil de egressos do Programa de Pós-Graduação Strictu Senso em Educação Escolar: impacto na formação docente e de pesquisador. 2007, 107f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) - Universidade Estadual Paulista, Araraquara.

ESTEVAM, Humberto Marcondes; GUIMARÃES, Selva. Avaliação do perfil de egressos do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da UFU: impacto na formação docente e de pesquisador (2004-2009). Avaliação, Campinas, v. 16, n. 3, p. 703-730, nov. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/aval/v16n3

/v16n1a12.pdf. Acesso em: 4 out. 2018.

FIGUEREDO, Jucelir de Lima et al. A importância da participação dos estudantes do ensino superior em eventos científicos para sua formação acadêmica. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 3., 2016, Natal. Anais...Natal: Centro Multidisciplinar de Estudos e Pesquisas, 2016. v. 1.

GADOTTI, Moacir. A pós-graduação em Educação. Campinas: Papirus, 1991.

GARCIA, Fernanda Wolf. A importância do uso das tecnologias no processo de ensino-aprendizagem. Educação a Distância, Batatais, v. 3, n. 1, p. 25-48, jan./dez. 2013. Disponível em: file:///C:/Users/usuario/Downloads/sumario2%20(2).pdf. Acesso em: 16 ago. 2018.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, mar./abr. 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75901995000200008. Acesso em: 15 set. 2018.

GOMES, Rita de Cássia Medeiros. A formação dos professores no contexto atual. Revista de Educação, São Paulo, v. 14, n. 18, p. 103-125, mai. 2011. Disponível em: http://www.pgsskroton.com.br/seer/index.php/educ/article/viewFile/1722/1647. Acesso em: 25 set. 2018.

GONÇALVES, Daniel Infante Ferreira. Pesquisas de marketing pela internet: As percepções sob a ótica dos entrevistados. Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, v. 9, n. 7, p. 70-88, nov./dez. 2008. Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/RAM/article/viewFile/201/201. Acesso em: 15 mai. 2018.

GONÇALVES, Elizabeth Moraes. Discípulos do grupo comunicacional de São Bernardo do Campo: Avaliação de uma experiência acadêmica. Comunicação & Sociedade, São Bernardo do Campo, v. 23, n. 36, p. 13-32, jul./dez. 2001.

GUIMARÃES, Isac Pimentel et al. Avaliação da Pós-Graduação em Educação do Brasil: como superar a imprecisão que reina entre nós? Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, v. 17, n. 1, p. 87-119, jun. 2015.

IFECT. Um novo modelo em educação profissional e tecnológica. Concepção e diretrizes. Brasília: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, Ministério da Educação, 2010.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? 8. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

LÔRDELO, José Albertino; NOGUEIRA, Renée Albagli; ROSA, Dora Leal. Meritocrática ou reparadora: uma discussão sobre a responsabilidade social da pós-graduação. Revista Entreideias, Salvador, v. 2, n. 1, p. 61-78, jan./jun. 2013. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/entreideias/article/viewFile/6067/

Acesso em: 28 out. 2018.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva. Maria. Técnicas de pesquisa. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017a.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017b.

MENDES, Inês Roeder Nogueira et al. Análise do perfil dos mestrandos do Programa de Pós-Graduação em Ambiente e Sistemas de Produção Agrícola. Nucleus, Ituverava, v. 14, n. 1, p. 267-278, abr. 2017.

MENDES, Regina Ferraz et al. Percepção sobre o curso e perfil dos egressos do Programa de Mestrado em Ciências e Saúde da UFPI. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 7, n. 12, p. 82-101, jul. 2010.

MICHEL, Maria Helena Metodologia e pesquisa científica em ciências sociais. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

MICROSOFT. Produtos. Excel. Disponível em: https://products.office.com/pt-br/home. Acesso em: 03 jul. 2018.

MONTEIRO, Luiz Antônio dos Santos A percepção de docentes e egressos sobre os componentes e atributos da qualidade nos programas de pós-graduação das engenharias nas universidades federais da região sul do Brasil. 2004, 198f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

OLIVERIO, Vanessa Cristina Maximo Portella. Professores iniciantes: inserção nas redes de ensino e condições de trabalho desiguais. 2014, 263f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro.

PARO, Vitor Henrique. A escola pública que queremos. In: CONFERÊNCIA ESTADUAL EXTRAORDINÁRIA DE EDUCAÇÃO, I., 2006, Curitiba. Anais...Curitiba: Sindicato dos Trabalhadores em Educação Pública do Paraná, 2006. p. 9-15.

PIÉRON, Henri. Dicionário de Psicologia. Rio de Janeiro: Editora Globo, 1996.

PPGEA. Portal do Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola. Disponível em: http://cursos.ufrrj.br/posgraduacao/ppgea/historia-do-ppgea/. Acesso em: 27 jun. 2018.

RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2018.

SAMPAIO, Marize Setubal. O perfil dos egressos do Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. 2016, 64f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica.

SANTOS, Humberto de Faria. Revoluções tecnológicas e sociedade. Academos, São Bernardo do Campo, v. 2, n. 2, p.57-68, jul./dez. 2006.

SECTI. Boletim de indicadores em Ciência, Tecnologia e Inovação. Recife: Secretaria de Estado da Ciência, Tecnologia e Inovação, Governo do Estado de Pernambuco, 2015.

SELLES, Sandra Escovedo. Formação continuada e desenvolvimento profissional de professores de ciências: anotações de um projeto. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p.167-181, jul./dez. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epec/v2n2/1983-2117-epec-2-02-00167.pdf. Acesso em: 17 out. 2018.

SILVA, Ana Maria Costa. A formação contínua de professores: Uma reflexão sobre as práticas e as práticas de reflexão em formação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 72, p. 89-109, ago. 2000.

SILVEIRA, Clarice Santiago. A formação em pesquisa no mestrado em educação: contribuições para prática pedagógica e profissional de professores da educação básica. 2012, 197f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza.

SIMÕES, Aida de Jesus Correia. Motivações e expectativas profissionais dos estudantes de enfermagem - Estudo numa escola da área de Lisboa. 2008, 219f. Dissertação (Mestrado em Comunicação em Saúde) - Universidade Aberta, Lisboa.

WOLFF, Lillian Daisy Gonçalves. O papel do professor na orientação de trabalho científico. Cogitare Enfermagem, Curitiba, v. 12, n. 4, p. 413-415, out./dez. 2007.

Published

2019-10-09

How to Cite

Nunes, L. M. T., Gregorio, S. R., & Vita, G. F. (2019). Training in Education: contributions in the pedagogical practice of egress professor of Federal Institutes of Brazil in the area of Technical Knowledge. Education, 44, e78/ 1–28. https://doi.org/10.5902/1984644435565