Interdisciplinarity and Education in the perspective of a hermeneutical pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644435441

Keywords:

Interdisciplinarity, Education, Hermeneutical pedagogy

Abstract

This essay aims to address the issue of interdisciplinarity in education based on the hermeneutic philosophy of Hans-Georg Gadamer (2012). The motivation of the study has to do with the way in which the interdisciplinarity has been received in the spaces of human formation and with the presuppositions that, not always problematized, support this concept in the scope of pedagogical practices. The notion that interdisciplinarity represents the practical way in which school education responds to the growing thematic disarticulation of knowledge areas has proliferated in recent decades. This counterpoint, however, acts in technical perspective and under a kind of rationality that obscures the experience of human life with knowledge. For this reason, the purpose of this reflection is to indicate another horizon of understanding that reiterates the retrospective effort of hermeneutics to recover the unity of life in the processes of communication and learning of knowledge. Initially, in order to observe how interdisciplinarity has taken its place in the theoretical debate and the Brazilian educational legislation, a virtual check in the National Curricular Parameters (PCNS, 1997, 1998) is carried out in order to highlight the most obvious variations of meaning. Then, we look at the assumptions of philosophical hermeneutics the thematization of the human world by language and the recovery of dialogue as a founding experience of the constitution of the human world. Finally, the research proposes the unfolding of a hermeneutic conception of interdisciplinarity in the wake of the Gadamerian dialogue, being in this theoretical horizon that the present essay places interdisciplinarity in the processes of human formation.

Author Biographies

José Pedro Boufleuer, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, Rio Grande do Sul

Professor doutor na Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, Rio Grande do Sul, Brasil.

Leandro Renner de Moura, Universidade de Cruz Alta, Cruz Alta, Rio Grande do Sul e na Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, Rio Grande do Sul

Professor na Universidade de Cruz Alta, Cruz Alta, Rio Grande do Sul e na Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, Rio Grande do Sul, Brasil.

References

BERTICELLI, Ireno Antônio. A origem normativa da prática educacional na linguagem. Ed. Unijuí, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais no primeiro e segundo ciclos do Ensino Fundamental. Brasília, DF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília, DF, 1998.

FAZENDA, I. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia? São Paulo: Loyola, 1979.

FONSECA, Marília. O Banco Mundial e a Educação: Reflexões sobre o caso brasileiro. In: Gentili, Pablo. (Org.). Pedagogia da exclusão: o neoliberalismo e a crise da escola pública. (crítica ao neoliberalismo na educação) Petrópolis. RJ: Vozes, 1995. p. 77-108.

FLICKINGER, H. G. A caminho de uma pedagogia hermenêutica. Campinas: Autores Associados, 2010.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método II: complementos e índice. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

GALIAN, Cláudia Valentina Assumpção; LOUZANO, Paula Baptista Jorge. Michael Young e o campo do currículo: da ênfase no "conhecimento dos poderosos" à defesa do "conhecimento poderoso" (entrevista com Michael Young). Educação e Pesquisa. [online]. 2014, vol.40, n.4, pp.1109-1124. ISSN 1517-9702.

HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

LAWN, Cris. Compreender Gadamer. Editora Vozes. Petrópolis, RJ. 1997.

MARQUES, Mario Osorio. A aprendizagem na mediação social do aprendido e da docência. Ijuí: UNIJUÍ, 1995.

NAGEL, Lizia Helena. A crise da sociedade e da educação. Revista Apontamentos. UEM, n°.9, 1992.

PALMER, R. E. Hermenêutica. Lisboa: Edições 70, 1997.

POMBO, Olga. Interdisciplinaridade e Integração dos Saberes. Liinc em Revista, v.1, n.1, março 2005, p. 3 -15.

Published

2020-05-13

How to Cite

Boufleuer, J. P., & Moura, L. R. de. (2020). Interdisciplinarity and Education in the perspective of a hermeneutical pedagogy. Education, 45(1), e33/ 1–22. https://doi.org/10.5902/1984644435441

Most read articles by the same author(s)